شرایط تزریق انسولین چیست

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛کارشناس دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گفت: انسولین را باید برای کنترل قند خون در اشخاص با دیابت نوع یک و دو که قند خون با داروهای خوراکی به تنهایی کنترل نمی شود تزریق کرد.

پریسا اعتصام افزود: تزریق انسولین برای کنترل قند خون در اشخاص با دیابت نوع یک در شرایطی که بدن انسولین نمی سازد و نمی تواند مقدار قند خون را کنترل کند و یا در افراد با دیابت نوع دو در شرایطی که قند خون خیلی بالاست که به دلیل تولید نشدن انسولین و یا زمانی که قند خون با داروهای گیاهی به صورت طبیعی کنترل نمی شود استفاده می شود.

وی گفت: انسولین قند خون بالا را کنترل می کند اما دیابت را درمان نمی کند بنابراین استفاده از آن حتی در صورت احساس بهبودی باید ادامه یابد.

اعتصام افزود: انسولین ها به شکل محلول مایع یا سوسپانسیون وجود دارند که به جز انسولین رگولار که به شکل وریدی و عضلانی نیز قابل استفاده است به شکل زیر جلدی تزریق می شود.

این کارشناس غذا و دارو گفت: تزریق انسولین در نواحی مختلف بدن از جمله شکم، قسمت بالایی بازو، پا و باسن می تواند انجام شود.وی افزود: برای هر بار تزریق می توان از نواحی مختلف بدن استفاده کرد به طوری که هر تزریق به فاصله سه سانتی متر از محل تزریق قبل اما در همان ناحیه انجام شود و از همه نواحی موجود در آن بخش استفاده شود.

اعتصام گفت: از تکان دادن شدید ویال انسولین خودداری شود زیرا این کار می تواند باعث از دست رفتن قدرت دارو شود.

این داروساز افزود: انسولین را نباید در معرض درجه حرارت بالا، تماس مستقیم با نور آفتاب و یا یخ زدگی قرار داد زیرا اثر بخشی خود را از دست می دهد.

وی گفت: ویال ها و قلم های انسولین باز نشده باید در یخچال و در دمای دو تا هشت درجه نگهداری شوند ولی پس از بازشدن نیازی به نگهداری در یخچال نیست.

اعتصام افزود: در مسافرت بهتر است انسولین را در کیف دستی خود حمل و به قسمت بار نسپارید که این نکته به ویژه در مسافرت با هواپیما ضروری است چون در ارتفاع بالا احتمال یخ زدن انسولین وجود دارد.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.