جلسه بررسی مشکلات کلان استان با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ در این جلسه دغدغه های استان ازجمله  کمبود آب ، بیابانی شدن دشت قزوین ، حمایت از کشاورزان ، حل مشکلات صنایع و تسریع در اجرای طرحهای ریلی مطرح شد .

بررسی مشکلات کلان قزوین با حضورمعاون اول رئیس جمهور

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در این جلسه گفت : استان قزوین از استان های است که ظرفیت بالایی در زمینه کشاورزی ، گردشگری و صنایع دارد از این رو می طلبد که مدیران استان در مسیر توسعه ، نگاه ملی داشته باشند .

 جهانگیری افزود : قزوین جزء 10 استان برتر کشور است که ضمن توسعه خود ، در پیشرفت کشور هم نقش مهمی دارد .

استاندارهم در ابن جلسه با اشاره به معضل کمبود آب استان گفت :  سالانه 800 میلیون متر مکعب آب از منابع زیر زمینی استان اضافه ، برداشت می شود که باید با مدیریت درست برای این معضل چاره اندیشی کرد .

همتی درباره جایگاه استان در تولید کشمش در کشور افزود : با اجرای طرح آبیاری نوین و داربستی کردن باغ های انگور می توانیم تولیدمان را از 300 هزار تن به 900 هزار تن افزایش دهیم .
وی کانون های گرد و غبار محلی دشت الله آباد را یکی دیگر از دغدغه های استان بیان کرد و افزود : در صورت عدم احياء اين تالاب و خشك شدن آن ، كانون ريزگرد خطرناكي براي حداقل سه استان کشور از جمله  قزوين ، البرز و تهران خواهد بود.
 
استاندار با اشاره به وجود 51 هکتار گلخانه  در قزوین گفت: تا پایان سال 185 هکتار گلخانه جدید در استان به بهره برداری می رسد.

همتی در ادامه از نگاه ویژه دولت برای بخش صادرات سخن گفت و اضافه کرد: اگر صد میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص داده شود زمینه صادرات کشمش ، مرغ و تخم مرغ که از محصولات صادراتی قزوین است فراهم می شود.

همتی گفت برای 300 واحد دیگر که جزء واحد های بزرگ استان هستند نیازمند مساعدت دولت هستیم .

وی همچنین از فعالیت بیش از سه هزار و 900 واحد تولیدی و صنعتی در استان سخن گفت.

همتی افزود : 600 واحد تولیدی و صنعتی در استان راکد است  که از این تعداد  300 واحد جزء واحد های کوچک بوده و برای رونق دوباره از تسهیلات دولت در سامانه بهین یاب استفاده کرده اند.

استاندار قول داد در صورت حمایت دولت ، هزار واحد تا پایان سال به چرخه تولید برگردند.
وی یکی از مهمترین مشکلات استان را پایین بودن پایه بودجه استان دانست که نیازمند بازنگری است .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین هم در این نشست گفت : تا سال 92 نرخ بیکاری استان پایین تر از میانگین کشوری بود اما در سه سال گذشته آمار بیکاری افزایش داشته است .

یاری گفت : نرخ تورم در استان قزوین  9/9 دهم و نرخ ترم در کشور 11 و سه دهم است.

وی با درخواست اعتبار ویژه برای طرح های عمرانی گفت : قزوین فقط 250 میلیارد تومان تسهیلات کشوری برای طرح های ملی در استان استفاده می کند.

رئیس سازما ن مدیریت و برنامه ریزی آغاز ساخت راه آهن قزوین- قم  و تکمیل راه آهن قزوین - رشت - انزلی و قطار شهری هشتگرد - قزوین را از اولویت های مهم در حوزه حمل و نقل ریلی اعلام کرد.

بالابودن نرخ سود بانکی و فرسوده بودن صنایع از مهمترین مشکلات بخش صنعت بود که یاری به آن اشاره کرد .

یاری در پایان خواستار حمایت دولت برای توسعه زیرساخت های بخش گردشگری استان قزوین از جمله ساخت هتل شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین هم در این نشست با بیان اینکه آب مورد نیاز بخش صنعت ، کشاورزی و خانگی  سالانه دو میلیارد و 600 میلیون متر مکعب است گفت : دو میلیارد متر مکعب از منابع زیر زمینی استفاده می شود .

 پویا با اشاره به اینکه 800 میلیون متر مکعب سالانه اضافه برداشت می شود گفت : پلمپ چاههای غیر مجاز ، سامانده چاههای مجاز ، استفاده از سامانه های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت می تواند در حفظ منابع آبی کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار