فائزه هاشمی در نشست "احزاب و آینده اصلاحات":

برخی وزرای دولت از لاریجانی حمایت کردند/ فراکسیون امید دچار تفرق شد

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: بخشی از اصلاح طلبان و بخشی از دولتی که ما آن ها را اصلاح طلب می دانیم، از لاریجانی حمایت کردند.

برخی وزرای دولت از لاریجانی حمایت کردند/ فراکسیون امید دچار تفرق شدبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست "احزاب و آینده اصلاحات" عصر امروز 2شهریور با حضور فائزه هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و مصطفی کرمی عضو شورای مرکزی حزب اراده ملت در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب حاما برگزار شد.

فائزه هاشمی در ابتدای این نشست با اشاره به تفرق فراکسیون امید گفت: متاسفانه می بینیم که عملکرد اصلاح طلبان تا روز انتخابات عالی بود و لیست امید توانست اکثریت مجلس را تصاحب کند. اصلاح طلبان با ادامه آن انسجام می توانستند فراکسیون منسجمی را شکل بدهند.

وی با بیان اینکه با وجود تجربیات تلخ و شیرین گذشته دچار تفرق شدیم افزود: بخشی از اصلاح طلبان و بخشی از دولتی که ما آن ها را اصلاح طلب می دانیم، از لاریجانی حمایت کردند. اطلاعات دقیق داشتیم که برخی از وزرای دولت از لاریجانی حمایت کردند.

هاشمی ادامه داد: انتخاب نشدن عارف، باعث شد تا در انسجام اصلاح طلبان مشکل ایجاد شود و نتوانستند قوت و انسجام خود را پیدا کنند.

وی با اشاره به فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات های اخیر گفت: شورای عالی اصلاحات در انتخابات 94 کار مثبتی بود اما طبیعتا دارای ایرادات و اشکالاتی هم بود. همین که توانستیم دور هم جمع شویم یک اقدام مثبت بود. 

هاشمی اضافه کرد: در انتخابات 92 بار دیگر این اتفاق رخ داد چون توانستیم روی یک کاندیدا اجماع کنیم و به نتیجه رسیدیم. 

وی با اشاره به تفرق اصلاح طلبان در انتخابات 84 اظهار داشت: در انتخابات 84 دچار تفرق شدیم و چندین کاندیدا معرفی کردیم؛ البته آن انتخابات یک سری اشکالات داشت و ما شک داریم که آن نتیجه ای که شکل گرفت، واقعی بود یا خیر.

وی با اشاره به نقش احزاب در ایجاد دموکراسی و اداره کشور گفت: اگر احزاب بتوانند اهداف و کارکرد خود را داشته باشند، تعیین کننده بوده و اگر این چنین نباشد، برنامه ریزی برای پیروزی در انتخابات و اداره کشور دچار مشکل می شود.

هاشمی با بیان اینکه تمام ضعف در کار احزاب را نمی توانیم به حکومت و دولت برگردانیم گفت: احزاب خودشان را جدی نمی‌گیرند. در احزاب آموزش های لازم وجود ندارد و عدم آگاهی به آنچه یک حزب می تواند انجام دهد، باعث شده احزاب به شکل امروزی دربیایند.

وی گفت: احزاب در دوره هایی موفق بوده اند اما نتوانسته اند پس از پیروزی، جایگاه مناسبی در اداره کشور داشته باشند. در کشورهای توسعه یافته شاهدیم که مجموعا 2 حزب وجود دارد اما تعدد احزاب در کشور ما یک مشکل است.

هاشمی افزود: در انتخابات اخیر مجلس وقتی احزاب اصلاح طلب را می شمردیم، 22حزب اصلاح طلب داشتیم و تعدادی هم در صف بودند که وارد شورای هماهنگی اصلاحات شوند. تعداد احزاب در میان اصولگرایان هم کمتر از اصلاح طلبان نیست. در کنار این ها ما یک سری احزاب مستقل نیز داریم.

وی با اشاره به حضور 250 حزب فعال در خانه احزاب گفت: حضور این تعداد حزب باعث می شود تمرکز و انسجام لازم شکل نگیرد؛ مگر افراد چه قدر انرژی دارند. عملا با این شرایط از کارکرد احزاب کاسته می شود.

عضو حزب کارگزاران در ادامه این نشست در پاسخ به یکی از سوالات حاضران مبنی بر نحوه حمایت شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان از حسن روحانی در انتخابات سال آینده گفت: شورای عالی اصلاحات تازه می خواهد شکل بگیرد و هنوز وارد مصادیق نشده است.

وی افزود: تا انتخابات چندین ماه باقی مانده و نمی دانیم چه اتفاقاتی رخ می دهد اما روحانی کاندیدای اصلاح طلبان است و صحبتی درباره غیر از روحانی نشده است. 

هاشمی با مقایسه وضعیت کشور بعد از جنگ با دوران پس از دولت های نهم و دهم تصریح کرد: روحانی باید چند سال اول را صاف می‌کرد و تازه با توجه به تغییر بافت مجلس باید از الان به بعد، به رئیس جمهور امیدوار باشیم.

وی با مثبت ارزیابی کردن برجام در کارنامه عملکرد روحانی گفت: باید از ظرفیت مجلس استفاده کنیم. شرایط مهیاتر شده و انتظارات از روحانی بیشتر است که می خواهد چه کارهایی انجام دهد. 

هاشمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود چهره هایی نظیر کاظم جلالی به لیست امید با فشار آیت الله هاشمی و رئیس دولت اصلاحات گفت: آیت الله هاشمی به هیچ جریانی فشاری نیاورده است و فشار و تحمیلی هم از سوی رئیس دولت اصلاحات نبوده است. 

وی درباره عملکرد شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در انتخابات هیئت رئیسه مجلس گفت: شورای عالی در تعیین ریاست عملکردی نداشت و کار را به نمایندگان و احزاب واگذار کرد. اگر این شورا همان برنامه ریزی و انسجام را ادامه می داد، تصور می کنم چنین نمی شد.

هاشمی ادامه داد: عملکرد شورای عالی در مجموع مثبت است اما ایراداتی دارد. استان هایی که شورای عالی را پذیرفتند و یک لیست ارائه دادند، موفق بودند اما در جاهایی که در چارچوب این شورا قرار نداشتند، شکست خوردند.

وی درباره اظهاراتش درباره حکومت دینی گفت: صحبتی که من مطرح کردم، اعتقادی نبود بلکه عملیاتی بود. تجربه 37ساله نشان داد که حکومت دینی تجربه خوبی نبوده است. 

هاشمی افزود: اسلام در زمینه های مختلف مانند حقوق بشری، دین کامل است به شرطی که مجتهدین به روز باشند و به وظایف خود عمل کنند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۵
خانم فائزه هاشمی شما صلاحیت نداری در مورد خیلی از مسائل صحبت کنی.

شما باید به خاطر ظلم هایی که به کشور کردی ، خیانت هایی که انجام دادی ، فتنه هایی که درست کردی جواب پس بدی.

شما باید کلاهت رو بندازی هوا که تا الان راحت داری چرخ میزنی.

ولی مطمئن باش همیشه وضعیت به این صورت نیمونه و یه روزی جواب همه ظلم ها و خیانت هایی که کردی رو میدی.
آخرین اخبار