نقشه محدوده عرصه حریم و ضوابط حفاظتی و معماری آثار تاریخی واقع در محله سنگلج تهران تصویب و ابلاغ شد.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ براساس قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور و مواد مربوطه از قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب سال 1309، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری آثار تاریخی واقع در محله سنگلج تهران تصوب و ابلاغ شد.

محدوده حریم اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور است و هر گونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، حرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری آثار تاریخی واقع در محله سنگلج تهران شامل مسجد اردبیلی ها، مسجد مستوفی الممالک، خانه مستوفی الممالک، مسجد حاج رجبعلی در محله درخونگاه سنگلج، بازارچه قوام الدوله، کلیسای سورپ گورک، خانه ـ زادگاه مرحوم دکتر حسابی، سقاخانه گذرقلی، خانه جلال آل احمد، امامزاده سید نصرالدین، مسجد مدرسه و آب انبار معیر، دروازه قدیمی محمدیه و سرای میزانی می شود.

درحال حاضر عرصه و حریم این آثار مصوب و ازسوی سازمان میراث فرهنگی کشور ابلاغ شده است.
 
محله سنگلج از از قديمي ترين محلات تهران است که از شمال به خيابان امام خميني از شـرق به خيابان خيام از جنوب به خيابان مـولوي و از غـرب به خيابان وحـدت اسلامي مـحدود مي شـود.

نخستين تحول جدي در تاريـخ تهـران با روي كار آمـدن شاه طهماسب صفوي شـكل گرفت.  با روي كار آمـدن شاه طهماسب صفوي ، قريه تهران در مسير تحولات قرار گرفت و در سال 961ق از حالت پراكنده به صورت يك شهر با برج و بارو درآمد.در درون شهر جديد با ايجاد مساجد ، بازار و ... توسـعه شهر سرعت يافت.

شهر تهران در اين دوران 4 دروازه و5 محله اصلي به نام هاي عودلاجان ، بازار، ارگ، چاله ميدان و سنگلج داشت. "خانه مستوفی الممالک" محـله سنـگلج در غرب شهر واقع شده بود كه بخش عمـده غرب و جنوب آن را باغ ها تشكيل مي داد و بخش كمتري از آن به بافت مسكوني اختصاص يافته بود و نقش مسـكوني كم رنگ تري داشت. البته كم كم و با گذر زمان و تبديل شدن باغ ها به بخشهاي مسـكوني اين نقش پررنگ تر شد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار