عضو کمیسیون اقتصادی گفت: دولت بهتر است به جای صادر کردن بخشنامه‌ها با تک نرخی کردن ارز این پاشنه آشیل اقتصاد مقاومتی را از بین ببرد.

یظطزر طی
به گزارش خبرنگار  مجلس  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند در نطق میان دستور امروز مجلس ( 2 شهریور 95) با اشاره به بیان اولین نطق خود در مجلس دهم گفت: وظیفه خود می‌دانم که از اطمینان مجدد همشهریانم برای انتخاب اینجانب تشکر نمایم. 

وی در ادامه با تبریک روز پزشک و گرامیداشت یاد شهدا و تبریک هفته دولت اظهار داشت: سالیان متمادی است که مقام معظم رهبری بانامگذاری سالها، ابلاغ سیاست‌های کلان و مسائل اقتصادی به حمایت از تولید داخلی تأکید کرده و سایر مسئولین نیز ظاهرا بر اجرای آن اهتمام می‌ورزند اما همان‌گونه که همگان شاهد هستند توفیق چندانی حاصل نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اقتصاد ایران با دو معضل اساسی مواجه است که بدون حل آنها اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی محقق نخواهد شد.

 وی با بیان اینکه لازمه حمایت از تولید داخل اخذ عوارض از واردات و پرداخت یارانه به صادرات می‌باشد، ادامه داد: در حال حاضر خلاف قاعده در ایران صورت می‌گیرد به گونه‌ای که با واردات یارانه پرداخت می‌شود و صادرکننده جریمه می‌شود.

نماینده مردم مرند اظهار داشت: در حال حاضر 30 هزار میلیارد تومان یارانه واردات به طوریکه در آمار رسمی درج نمی‌گردد، پرداخت می‌شود. در حال حاضر میانگین نرخ ارز تخصیص داده شده به واردکنندگان 3 هزار تومان است در حالی که میانگین نرخ واقعی آن در بازار 3500 تومان است به معنای 500 تومان تفاوت در پرداخت.

وی ادامه داد: سالانه نزدیک به 60 هزار میلیارد تومان واردات رسمی داریم که ضربدر 500 تومان 30 هزار میلیارد دلار می‌شود، دقت داشته باشید که قیمت تمام شده هر دلار کالای وارداتی به کشور 3 هزار تومان است اما مبنای نرخ گذاری در بازار 3500 تومان است یعنی پرداخت رانت 30 هزار میلیارد از بیت‌المال به اقلیت بسیار اندک وارد کننده.

حسن‌نژاد با بیان اینکه فرض کنیم بهای تمام شده کالایی برای واردکننده و صادرکننده یکسان باشد، تصریح کرد: اگر صورت ریالی برای واردکننده 3 میلیون تومان و برای تولیدکننده 3 میلیون و 500 هزار تومان در نظر بگیریم، همواره واردکننده داخلی 10 درصد سود بالاتری نسبت به صادرکننده داخلی خواهد داشت با این اوصاف هیچ وقت حمایت از تولید داخل و رسیدن به اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد پس دولت بهتر است به جای صادر کردن بخشنامه‌ها به قانون عمل نموده و ارز را تک نرخی، این پاشنه آشیل اقتصاد مقاومتی از بین برود.

 عضو کمیسیون اقتصادی خاطر نشان کرد: موضوع دوم آربیتاژ نرخ سود است، زمانی که نرخ سود تسهیلات با نرخ تورم سازگاری نداشته باشد کارایی سرمایه از بین خواهد رفت.

وی در ادامه گفت: زمانی که نرخ تسهیلات اعطایی 4 درصد و نرخ تورم 24 درصد باشد هر کار غیراقتصادی توجیه می‌یابد، با اخذ تسهیلات ارزان قیمت، خرید کالای با دوام و اعلام ورشکستگی بعد از چند سال عملا نه تنها تولید و اشتغال صورت نمی‌گیرد بلکه منابع عمومی اتلاف و برخی ثروت آربیتاژی به دست خواهند آورد بهتر است به جای پرداخت یارانه سود به شکل امروزی نرخ سود یکسان گردد و در صورت تولید و ایجاد اشتغال یارانه مدنظر بعد از بررسی در قالب کاهش مالیات پرداخت شود.

حسن‌نژاد با بیان اینکه در سال آخر دولت یازدهم می‌باشیم، گفت: با تشکر از دولت در کاهش نرخ تورم از ایشان انتظار دارم در جهت کاهش نرخ بیکاری، رفع بی‌عدالتی در جامعه، پایندی به تقسیم بودجه براساس عدالت، عدم دست‌اندازی به منابع ملی، مبارزه با فساد مالی به ویژه فساد اداری، افزایش طرح بازار سرمایه عمل نماید.

وی در پایان به بیان موضوعات و مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار