یک رسانه عراقی با اشاره به داستان‌بافی روزنامه الشرق‌الاوسط درباره سوء قصد تروریستی به جان ثامر سبهان، به واکاوی این موضوع پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ السومریه نیوز در گزارشی به واکاوی داستان‌بافی روزنامه سعودی الشرق الاوسط درباره تلاش برای ترور ثامر سبهان، سفیر سعودی‌ها در عراق، پرداخته و آورده است: "ایران از شبه نظامیان خود برای ترور سفیر عربستان در بغداد استفاده کرده است" و "وزارت دفاع عراق با درخواست سبهان برای انتقال با بالگرد به فرودگاه مخالفت کرده است"... این تیتر روزنامه الشرق‌الاوسط در شماره روز یکشنبه آن بود تا بحران جدیدی به بحران‌های متوالی میان عراق و عربستان ایجاد کند.

این بحران‌ها با بازگشایی سفارت عربستان در بغداد در نیمه اول سال 2015 پس از گذشت 25 سال نیز ادامه یافت.


داستان روزنامه سعودی

رسانه سعودی نزدیک به حاکمان سعودی، ادعا می‌کند از طریق منابع آگاه مطلع شده است که آنچه این روزنامه آن را شبه‌نظامیان عراقی وابسته به ایران نامید است، قصد ترور ثامر سبهان در بغداد  رااز سه محور داشته‌اند.

روزنامه سعودی جزئیات این عملیات را با اسامی و دقیق‌ترین شکل بیان کرده است و همه این‌ها را به نقل از منابع که نامشان را نمی‌برد، اعلام کرده است.

این روزنامه از مسئولی امنیتی در عراق نام می‌برد که نامش را معرفی نمی‌کند. این مسئول امنیتی ناشناس از حمله با سه خودر با پلاک‌های دستکاری شده وزارت کشور و اجرای ترور با آر پی جی هفت ضد تانک و سپس فرار به منطقه سنی‌نشین رضوانیه  تا اینگونه به دستگاه‌های امنیتی القا کنند که طرف اجرا کننده به داعش وابسته است، خبر می‌دهد.

این روزنامه سعودی در ادامه به نقل از منبع دیگری، که باز هم نامش را اعلام نمی‌کند، آورده است: سبهان سفیر سعودی‌ها در عراق درخواستی به وزارت کشور عراق برای انتقال وی با بالگرد به فرودگاه داده است اما وزارت دفاع عراق این درخواست را نپذیرفته است.


واکنش ثامر سبهان و بحث از خیانت

ساعاتی پس از گزارش روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط درباره ترور سبهان، این سفیر  در حیاب کابری خود در توئیتر می‌نویسد: "خیانت موضوع عجیبی از سوی خیانت‌پیشگان نیست و تروریسم از تروریست‌ها جای شگفتی ندارد این عزم ما را برای فعالیت بیشتر مصمم می‌کند و حق همیسه برتر است."


پارلمان عراق: با تناقضاتی روبرو هستیم

کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق در واکنش به این ادعا، اعلام کرد که در این موضوع تناقض‌های بسیاری وجود دارد.اگر سفیر سعودی‌ها شواهد و اسنادی درباره سوء قصد تروریستی یا هر اقدام دیگری در اختیار دارد باید از طریق وزارت خارجه بیان کند.

عبدالباری زیباری، رئیس این کمیسیون، گفت: "کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق روز چهارشنبه برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه خواهد داد. امکان ندارد که دیپلمات‌ها و کسانی که در عراق کار می‌کنند در معرض خطر قرار گیرند؛ زیرا از اصول ابتدایی همکاری دیپلماتیک است. ما طبق اسناد و شواهد هیئت‌های دیپلماتیک عمل می‌کنیم. اگر اسنادی در این زمینه از سوی سفیر سعودی ها ارائه شود ما استقبال می‌کنیم، اما با اظهار نظرهای جانبی و رسانه‌ای کاری نداریم.


درخواست ارائه شواهد و ادله

کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از سفیر سعودی خواسته است که شواهد و اسناد مربوط به سوء قصد تروریستی را از طریق کانال های دیپلماتیک مشخص و شناخته شده ارائه کند. این کمیسیون بر تمایل عراق برای تحکیم روابط با همه کشورها از جمله عربستان اشاره کرد.


تکذیب رسمی عراق و دعوت به دقت

وزارت خارجه عراق نیز به نوبه خود به طور کامل و جامع این موضوع را تکذیب کرد و انتشار این اخبار را با هدف ضربه زدن به روابط میان عراق و عربستان توصیف کرد.

این وزارتخانه بیان کرد که سفارت عربستان در عراق هیچ ابلاغیه‌ای درباره تهدید امنیتی به وزارت خارجه عراق ارائه نکرده است.

وزارت خارجه عراق تاکید کرد: اخبار برخی رسانه‌ها درباره سوء قصد تروریستی به سفیر سعودی در بغداد نادرست و با هدف ضربه زدن به روابط برادرانه میان دو کشور است.

این وزارتخانه خواستار به کار بستن دقت بیشتر در این زمینه از سوی رسانه ها (الشرق الاوسط) شد و اعلام کرد: همه هیئت‌های دیپلماتیک در بغداد از حمایت کافی برخوردارند و دستگاه‌های امنیتی از این مراکز دیپلماتیک حمایت می‌کنند و فرماندهی عملیات بغداد مسئول تامین سلامت این مراکز است.

السومریه در پایان می‌نویسد: وزارت خارجه عراق در 17 ژوئن گذشته، سفیر عربستان در عراق را فرا خواند و از این سفیر خواست که به قوانین بین المللی پایبند باشد و در غیر این صورت وضع به گونه‌ای دیگر خواهد بود و به هیچ سفیری اجازه داده نخواهد شد که در راستای مواضع فرقه‌گرایانه حرکت کند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار