المانیتور: چرا اتحادیه اروپا، تلاش برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین را متوقف کرده است؟

به باور کارشناسان، توقف روند مذاکرات صلح از سوی اتحادیه اروپا نوعی پیروزی دیپلماتیک برای بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود.

المانیتور: چرا اتحادیه اروپا، تلاش برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین را متوقف کرده است؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در مطلبی نوشت: پس از تلاش‌های گسترده چند کشور اروپایی (عمدتاً فرانسه) برای احیای روند صلح در خاورمیانه، به نظر می‌رسد امروزه اتحادیه اروپا به هر فرصتی برای برقراری صلح بین فلسطین و اسرائیل پشت پا می‌زند و تلاشی برای احیای روند صلح در منطقه انجام نمی‌دهد.

اروپا در حال حاضر با چالش‌های مهمی همچون بحران پناهندگان و رخنه گروه تروریستی به قاره سبز مواجه است. تضعیف امنیت اروپا پس از جنگ در بالکان و حملات تروریستی به پاریس و بروکسل بار دیگر به موضوع اصلی نشست‌های مقامات اروپایی تبدیل شده است. این شرایط باقدرت گرفتن احزاب جناح راست در اروپا و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) همزمان بوده است. تمامی این رویدادها باعث شد توجه اروپا به موضوع اسرائیل و فلسطین کم شود و تلاش‌های دیپلماتیک فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و طرح فرانسه در کنفرانس سوم ژوئن برای برقراری صلح در خاورمیانه به نتیجه نرسد.

یک مقام ارشد اروپایی نزدیک به موگرینی به المانیتور گفت: باید واقع‌بین بود. اتحادیه اروپا نمی‌تواند تلاشی بیش از این در زمینهٔ احیای صلح بین فلسطین و اسرائیل انجام دهد. اتحادیه اروپا عمدتاً با سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل همراه است. بنابراین از سر گرفتن مذاکرات دیپلماتیک در این خصوص بی‌معنا است.

این مقام دلایل متعددی را برای توقف مذاکرات صلح ذکر کرد. دلیل اول بی‌میلی برخی از اعضای برجسته اتحادیه اروپا همچون انگلیس و آلمان نسبت به ادامه روند مذاکرات بود. برکسیت در انگلیس و تردید آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در مورد سیاست شهرک‌سازی اسرائیل یکی از دلایل توقف مذاکرات احیای صلح در خاورمیانه بود.

دلیل دوم به بازار گرم انتخابات در آمریکا بازمی‌گردد. کنفرانس صلح بروکسل تأکید ویژه روی موضع دولت باراک اوباما در قبال روند مذاکرات صلح داشت. ولی با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ارزیابی اتحادیه اروپا این است که حزب دموکرات تمایلی به مقابله با جامعه یهودی داخل و خارج از آمریکا ندارد. بنابراین، بدون دخالت آمریکا، بعید به نظر می‌رسد طرف اسرائیلی مواضع خود را تغییر دهد.

دلیل سوم، موضع ناامیدکننده مصر بود. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر توجه ویژه‌ای به تضعیف حماس و شکست آن در منطقه داشت. از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به حمایت مصر برای پیشبرد مذاکرات صلح احتیاج داشت. با این حال، حمایت تل‌آویو از السیسی درنهایت به توقف طرح ابتکاری السیسی برای عادی‌سازی روابط منجر شد.

در انتهای این مطلب آمده است: توقف روند مذاکرات صلح از سوی اتحادیه اروپا نوعی پیروزی دیپلماتیک برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل محسوب می‌شود. پیروزی خطرناکی که با انتقال قدرت در آمریکا تقویت می‌شود و مصلحت‌گرایان تشکیلات خودگردان را به ورطه ناامیدی می‌اندازد. در صورتی که حل مسئله اسرائیل و فلسطین به حوزه بین‌الملل واگذار شود، یا باید منتظر یک دولت دوملیتی بود و یا فرایند جدید از تنش‌ها را انتظار کشید. نتیجه چشم‌انداز تیره‌وتار مذاکرات صلح خاورمیانه در سال 2017 نمایان می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار