از عدم نتیجه گیری ستارگان تکواندو تا کیمیاگری کیمیا در المپیک

در شیاپ چانگی که ستارگان تکواندو ایران دستشان از مدال کوتاه ماند، کیمیای تکواندو کشور تاریخ ساز شد.

نزول تکواندو در دوره کیمیاگری تکواندو ایرانکیمیاگری کیمیای تکواندو در دوره نزولبه گزارش خبرنگار رزمی و کشتی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ پرونده رقابت‌های تکواندو در سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک ریو با قهرمانی کره جنوبی و عنوان چهاردهمی برای تیم ملی ایران در ریو بسته شد.

تکواندو ایران با سه نماینده در بخش مردان و یک نماینده در بخش بانوان راهی ریو شد. فرزان عاشورزاده هوگوپوش 58 – کیلوگرم  ، مهدی خدابخش نماینده وزن 80 - کیلوگرم و سجاد مردانی تکواندوکار وزن 80 – کیلوگرم کشورمان با شکست برابر رقبای خود از دور رقابتها حذف شدند و کیمیا عیلزاده تنها نماینده بانوان تاریخ ساز شد و موفق به تصاحب نخستین مدال بانوان کشور در  المپیک شد . 

کیمیای تکواندوی کشورمان، هوگوپوش جوان وزن 57 – کیلوگرم مدال برنز رقابت های المپیک 2016 را از آن خود کرد و طلایی ترین برنز را برای ورزش کشور و بانوان تصاحب کرد. 

رقابتهای تکواندو المپیک ۲۰۱۶ ریو با حضور ۱۲۸ تکواندوکار از ۶۳ کشور به مدت چهار روز در چهار وزن مردان و چهار وزن زنان برگزار شد.

مبارزات تکواندو در هشت وزن انجام شد و در مجموع ۸ مدال طلا ، ۸ مدال نقره و ۱۶ مدال برنز بین قهرمانان اوزان مختلف توزیع شد که سهم تیم ملی تکواندو ایران با سابقه قهرمانی جهان و آسیا از این آوردگاه جهانی و مهم فقط یک مدال برنز بود. 

در این دوره از رقابت های المپیک ، ۲۰ کشور موفق به کسب مدال در رشته تکواندو شدند که کره جنوبی با کسب 2 مدال طلا و 3 برنز عنوان قهرمانی را کسب کرد و چین با 2 مدال طلا نایب قهرمان شد و بریتانیا با 1 مدال طلا، 1 مدال نقره و 1 مدال برنز در رده سوم ایستاد. 

تیم تکواندو آذربایجان با هدایت مربی ایرانی خود رضا مهماندوست 1 مدال طلا و 2 مدال برنز بدست آورد و در رده چهارم ایستاد . ساحل عاج با 1 مدال طلا و 1 مدال برنز و اردن با 1 مدال طلا عناوین پنجم و ششم را کسب کردند. 
اسپانیا و تایلند با 1 مدال نقره و 1 مدال برنز به صورت مشترک هفتم شدند و کشورهای فرانسه، مکزیک، نیجریه، روسیه و صربستان هر کدام با یک نقره رده های نهم تا سیزدهم را کسب کردند . برزیل، دومنیکن، مصر، ایران، تونس، ترکیه وآمریکا هم هر کدام با یک برنز  به صورت مشترک چهاردهم شدند. 

نتایج کامل اوزان مختلف:

وزن ۴۹- کیلوگرم زنان: ۱-سو کیم(کره جنوبی) ۲-بوگدانوویچ(صرستان)۳-آباکروا(آذربایجان) و پانی پاک(تایلند)
وزن ۵۷- کیلوگرم زنان: ۱- جیدجونز(بریتانیا) ۲-اوا گومز(اسپانیا) ۳-هدایا ملک(مصر) و کیمیا علیزاده(ایران)
وزن ۶۷- کیلوگرم زنان: ۱-هیو هیری(کره جنوبی) ۲- هابی نیار (فرانسه) ۳- ماریه روت(ساحل عاج) و تاتار نور(ترکیه)
وزن ۶۷+ کیلوگرم زنان: ۱-شویان زنگ(چین) ۲-ماریه اسپینوزا(مکزیک) ۳-بانیکا(بریتانیا) و گالوای جاکیه(آمریکا)
وزن ۵۸- کیلوگرم مردان: ۱-ژائو شوا(چین) ۲- هانپراپ(تایلند) ۳-پیه لیسوتو(دومنیکن) و تائه هون کیم(کره جنوبی)
وزن ۶۸- کیلوگرم مردان: ۱-احمد ابوقاش(اردن) ۲-الکسی دنیسنکو(روسیه) ۳-گونزالس بونیلا(اسپانیا) و دائه هون لی(کره جنوبی)
وزن ۸۰- کیلوگرم مردان: ۱-صالح سیسه( ساحل عاج) ۲-محمد لوتالو(بریتانیا) ۳-اوساما(تونس) و میلاد بیگی(آذربایجان)
وزن ۸۰+ کیلوگرم: ۱- رادیک عیسی اف(آذربایجان) ۲-یوسف عبدالرزاق(نیجریه) ۳- مایکون اسکوئرا(برزیل) و دونگ مین چا(کره جنوبی)

سی و یکمین دوره بازیهای المپیک با حضور بیش از ۱۰ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور از ۱۵ تا ۳۱ مردادماه به میزبانی شهر ریودوژانیرو برزیل برگزار شد و با اجرای مراسم اختتامیه بامداد امروز به پایان رسید.

کاروان ورزش ایران در این دوره به میزبانی برزیل و با نام کاروان امام رضا (ع) در بازی‎های المپیک 2016 ریو با 63 ورزشکار شرکت کرد و با کسب 8 مدال در مجموع در رده بیست‌وپنجم قرار گرفت.
ایران در دوره قبل به میزبانی لندن با کسب  ۴ طلا، ۵ نقره و ۳ برنز و در مجموع 12 مدال مقام هجدهم را کسب کرده بود .

8 مدال ایران در این دوره از بازی‎ها شامل 3 مدال طلا، 1 مدال نقره و 4 مدال برنز بود. مدالهای طلا  توسط کیانوش رستمی و سهراب مرادی در وزنه‎برداری و حسن یزدانی در کشتی آزاد بدست آمد و مدال نقره کاروان کشورمان توسط کمیل قاسمی در کشتی آزاد کسب شد و مدال‎های برنز توسط کیمیا علیزاده در تکواندو، سعید عبدولی و قاسم رضایی در کشتی آزاد و حسن رحیمی در کشتی فرنگی بدست آمد.

در جدول رده‌بندی این رقابت‌ها آمریکا با 46 طلا، 37 نقره و 38 برنز ، بریتانیا با 27 طلا، 23 نقره و 17برنز و چین با 26 طلا، 18 نقره و 26 برنز جایگاه نخست تا سوم جدول رده بندی را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار