وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر صنعت کشور بعد از گذشت 50 سال نوسازی نشود، تولید متوقف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار صنعت، معدن و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد رضا نعمت زاده  وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، اظهار داشت:صنعت کشور در صورتی که نوسازی نشود، تولید متوقف خواهد شد.

وی در ادامه افزود: ایران خودرو تنها با تولید و طراحی محصولات جدید توانسته کار خود را ادامه دهد چرا که با تولید صرفا پیکان تا کنون تولید متوقف شده بود.

نعمت زاده تصریح کرد: به دنبال رکود داخلی و خارجی  اگر یک واحد تولیدی آسیب ببیند بایستی با تمهیداتی جلوی این موضوع گرفته شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به رشد صنعت اشاره کرد و گفت: صنعت در سال 91 رشد 10 درصد در سال 93رشد  5.6 درصدی و در سال گذشته رشد صفر درصدی را به سبب آثار سوء رکود تجربه کرده و این امر ضرورت تزریق منابع مالی را می طلبد .

افزایش تعاملات بانکی با جهان بعد از لغو تحریم ها

محمد رضا نعمت زاده  بیان کرد: بخش صنعت معدن و تجارت بیش از 35 درصد از حجم اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است. 
 
وی افزود: به دلیل تحریم های ظالمانه علیه ایران سیستم بانکی کشور با دیگر کشورها به مدت 10 سال قطع ارتباط کرد و همچنین بخش خودرو سازی  نیز به سبب وجود این محدودیت ها با قطع ارتباط با دیگر کشورهای جهان مواجه شده بود. 
 
نعمت زاده تصریح کرد: حدود 5 الی 6 ماه بعد از برجام زمان طول کشید تا اختلافات به وجود آمده برطرف شود از این رو تحقق این امر در سیستم بانکی هم به همین شکل بوده است. 
 
وزیر بخش صنعت معدن و تجارت عنوان کرد: اکنون محدودیت برخی از قطعات رفع شده و سعی در افزایش تعاملات بانکی با دیگر کشورها داریم و بدین طریق زمینه برای رونق فعالیت های اقتصادی در بخش های مختلف به ویژه صنعت فراهم می شود.

قرارداد سایپا و سیتروئن تا یک ماه و نیم آینده نهایی می شود

نعمت زاده در ادامه با اشاره به تغییر ایجاد شده در برنامه راهبردی صنعت خودرو گفت: طبق برنامه اولیه قرار بود هر 10 سال یک خودروی جدید داخلی به تولید برسد که ما این مدت زمان را به 8 سال کاهش دادیم.

وی در مورد قراردادهای جدید صنعت خودرو نیز اظهار داشت: چارچوب قرارداد سایپا و سیتروئن به امضا رسیده که تا یک ماه و نیم آینده قرارداد نهایی آن به امضا می رسد.

نعمت زاده ادامه داد: مذاکراتی با 2 شرکت آلمانی در حوزه خودروهای سبک و تجاری داشته‌ایم که سرمایه گذاری مشترک صورت خواهد گرفت.

وزیر صنعت با بیان اینکه تا پایان سال 3 تا 4 قرارداد سرمایه گذاری جدید در صنعت خودرو خواهیم داشت گفت: با یک شرکت اروپایی نیز در حال مذاکره ایم و علاوه بر این، با یک شرکت کره ای هم مذاکره داریم.

عرضه دو خودرو جدید به بازار در سال جاری


به گفته وزیر صنعت، تا پایان امسال خودروهای جدید 2 شرکت خودروساز به بازار عرضه خواهد شد.

نعمت زاده همچنین در مورد افت امتیازات مربوط به کیفیت خودروها در روش جدید ارزیابی کیفی خودروها گفت: کیفیت خودروها باید بر مبنای قیمت تعیین شود و در دنیا نیز کیفیت و قیمت با یکدیگر متناسب‌هستند.
 
سرمایه گذاری خارجی  3.6 میلیارد دلاری در 3 سال اخیر


وی گفت: طی سه سال اخیر 3.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت انجام شده بود که 1.5 میلیارد دلار مربوط به 6 ماه گذشته است. 
 
نعمت زاده با اشاره به رکود بخش صنعت بیان کرد: علت توقف برخی از کارخانجات طی سال های اخیر ، به روز نشدن سیستم آن با تکنولوژی روز دنیا بوده است. 
 
وی در خصوص کارخانه ارج بیان کرد: در حال حاضر سه گروه سرمایه گذار وارد این مجموعه شدند تا دوباره  این بخش پا بگیرد علاوه بر  این تلاش دولت بر این است تا به خاطر رکود داخلی و خارجی از آسیب دیدن دیگر واحدها جلوگیری نمایند. 
 
وزیر بخش صنعت معدن و تجارت عنوان کرد: بخش صنعت در سال 91 ،ده درصد با رشد منفی مواجه بوده در حالی که در سال 93 رشد آن به 5.6 رسیده و در سال 94 به دلیل رکود حاکم در کشور و نیز فشار کاهش نرخ تورم ،رشد آن تقریبا صفر بوده است. 
 
نعمت زاده با اشاره به رشد صنعت در سال جاری بیان کرد: بخش صنعت در سه ماه نخست سال جاری با رشد 4.2 درصد مواجه شده است و کل مجموعه صنعت و معدن که شامل بخش های مسکن، نفت و گاز می شود، رشد 8 درصدی داشته است. 
 
تاکید بر احیا و بازسازی 7500 واحد صنعتی با تسهیلات بانکی


وی به احیا و بازسازی 7 هزار و 500 واحد صنعتی کوچک و بزرگ اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیشتر تاکید دولت رونق صنایع کوچک و بزرگ است علاوه بر این 3 هزار واحد صنعتی نخستین قسط خود را از این وام دریافت کردند و امید است بانک های عامل تا آخر شهریور ماه به وعده خود عمل کرده تا کلیه واحدهای صنعتی تامین مالی شوند. 

نعمت زاده در ادامه افزود:پیش بینی می شود  4 هزار طرح نیمه تمام صنعتی به زودی تکمیل و راه اندازی شود، همچنین تا 15 مرداد ماه حدود 1500 واحد طبق برنامه افتتاح شد و 150 واحد نیز در هفته دولت در استان های مختلف تکمیل و راه اندازی می شود. 
 
وزیر بخش صنعت معدن و تجارت در پایان بیان کرد: ستاد فرماندهی 12 طرح ملی را تعریف کرده که مهمترین آن اقتصاد دانش بنیان است که در فرمایشات مقام معظم رهبری بر آن بسیار تاکید شده است و امیدواریم با پیشبرد اقتصاد مقاومتی در تمامی زمینه ها ،توان تولید را داشته باشیم. 


 
انتهای پیام/ 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار