مشهد؛

نمایش گنجینه‌ بی نظیرآثار خطی حوزۀ پزشکی و داروسازی

آثار خطی نفیسی در زمینۀ پزشکی و داروسازی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی به نمایش در آمده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه این آثار با داشتن تصاوير رنگين متعدد، بسیار ارزشمند بوده و قدمت آن‌ها به قرن هشتم برمی‌گردد گفت: آثار ارزشمندی در زمینۀ علم پزشکی و داروسازی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که دارای اطلاعات مفید بسیاری در زمینۀ این علوم بوده و به لحاظ قدمت و ویژگی‌های هنری از نفاست زیادی برخوردار است.

حجه‌الاسلام محمد حسن نوري‌نيا با اشاره به اثری از محمدبن زکریای رازی که بین سال‌های 743 و 746 هجری قمری تحریر شده و افزود: این اثر ارزشمند با عنوان «مفید الخاص فی علم الخواص» که نسخۀ آستان قدس مجلد دوم آن است، شامل مطالب مختلفی همچون طب، کشاورزی، دامپزشکی و... است که دارای 50 مجلس تصویر رنگین از حیوانات و گیاهان به شیوۀ بین‌النهرین است.

وی با اشاره به اثری دیگر این حکیم که به زبان یونانی در قرن 8 کتابت شده و نسخۀ ترجمۀ آن به زبان عربی در آستان قدس رضوی موجود است و تصریح کرد: این اثر با عنوان «الحشائش» یا «خواص الاشجار» یا «هیولی علاج الطب» تألیف پدانیوس دیوسکوریدس (دیوسقوریدس، از مشاهیر اطبای متقدم یونان) است که به پنج مقاله یا مفردات نیز مشهور است و مؤلف در آن، بالغ بر ششصد نوع از نباتات و تعداد زیادی از حیوانات و پرندگان را مورد مطالعه قرار داده است. رئیس ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی درباب ترجمۀ این اثر، موجود در کتابخانۀ آستان قدس رضوی گفت: از این کتاب، دو ترجمه از زبان سُریانی به عربی به دست آمده که نسخۀ موجود در کتابخانۀ آستان قدس، توسط مهران بن منصور در قرن ششم قمری ترجمه شده، خط آن، نسخ 19 سطری، کاغذ نخودی، تعداد اوراق 284، جلد تیماج و قطع سلطانی، و شاه‌عباس صفوی در سال 1017 قمری آن را وقف نموده است.

حجه‌الاسلام محمد حسن نوري‌نيا ، با اشاره به اثری در کلیات طب به زبان فارسی که در 815 قمری کتابت شده افزود: این اثر با عنوان «کفایت الطب» تألیف کمال الدین ابوالفضل حُبیش تفلیسی، در شرح علت‌ها و نشانه‌های بیماری‌هاست و هر صفحه مشتمل بر جداول و منقسم بر چهار جدول کوچک است که در بالای جداول مذکور، جدول نام بیماری و در زیر آن، دو جدول بزرگتر در بیان روش معالجه است.

وی گفت: این نسخه دارای یک کتیبۀ طلایی مرصّع با شرفه به لاجورد به طرح اسلیمی و میرزا رضا خان نائینی در مرداد 1311 شمسی آن را وقف نموده است.

حجه‌الاسلام محمد حسن نوري‌نيا خاطر نشان کرد: گنجینۀ نسخه‌های خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی به عنوان یکی از غنی‌ترین و بزرگترین کتابخانه‌های جهان اسلام، دارای حدود 2500 نسخۀ خطی ارزشمند با موضوع طب و پزشکی و داروسازی است که مورد توجه علاقمندان و پژوهشگران این حوزه قرار دارد.

انتهای پیام// ا.س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.