مشهد؛

نمایش آثار علامه مجلسی در آستان قدس رضوی

به مناسبت روز بزرگداشت علامه مجلسی مجموعه ای از آثار وی در آستان قدس رضوی به نمایش درآمده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان رضوی قدس رضوی گفت: به مناسبت روز بزرگداشت علامه مجلسی بیش از چهار هزار و 300نسخۀ خطی و چاپ سنگی بی‌مانند از علامه مجلسی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض نمایش علاقمندان قرار گرفته که تعدادی از آن‌ مربوط به زمان حیات علامه و به خط خود او و یا دارای تأیید، تصحیح، مقابله و یادداشت علّامه در حاشیة اوراق است.

سید محمدرضا فاضل هاشمی افزود: این آثار از شاهکارهای هنری به شمار می رود که به قلم خوشنویسانی ممتاز کتابت شده است.

او گفت: زاد المعاد کتابت قرن 11 تألیف شده به زبان فارسی به خط "میرزا احمد نیریزی" در اعمال و ادعیة ماه‌ها، زیارات و نمازهای مستحبی و واجب و احکام اموات و زکات در قطع وزیری یکی از نفیس‌ترین این نسخه‌های به نمایش درآمده است.

کارشناس مسئول ادارۀ مخطوطات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی بااشاره به اینکه بیشتر نسخه‌های زاد المعاد در کتابخانة آستان قدس رضوی، در دورة قاجار کتابت و خوشنویسی و صفحه‌آرایی شده است افزود: نسخه‌ای به خط محمد علی خوانساری که در 1241 قمری به نام فتحعلی‌شاه قاجار کتابت شده و نسخه‌های دیگر به خط مسیح حسینی در 1217، به خط محمد اسماعیل اصفهانی در 1214 و به خط ابوالقاسم یزدی در 1207 از این نسخ به نمایش درآمده است .

فاضل هاشمی گفت: نسخ چاپ سنگی نفیس نیز از بحارالانوار از جمله بحار الأنوار الجامعه لدُرر اخبار الائمه الاطهار که بزرگترین منبع حدیث در تشیع به زبان عربیست از دیگر آثار در معرض نمایش به شمار می رود.

او افزود: عین الحیات، جلاء العیون، حق الیقین، حلیه المتقین، حیات القلوب، تحفه الزائر و مقباس المصابیح از دیگر آثار علامه محمدباقر مجلسی است که در معرض بهره مندی علاقمندان قرار دارد.

علاقمندان به بازدید از این آثار می توانند تا پنج شنبه 4 شهریور صبح و عصر به کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مراجعه کنند

علامه محمدباقر مجلسی در سال 1037 قمری در اصفهان به دنیا آمد.

از استادان او پدرش ملا محمدتقی مجلسی (مجلسی اول)، ملاصدرا، حر عاملی و فیض کاشانی را می‌توان نام برد. او در عمر 73سالة خویش، بیش از یکصد عنوان کتاب به زبان فارسی و عربی نوشت که فقط یک عنوان آن با نام بحار الأنواردارای110 جلد است.

پایه‌گذاری سنّت احیای دسته‌جمعی شب‌های قدر در مساجد، از ابتکارات اوست.

وی در 1110 قمری در اصفهان وفات یافت و مدفن او ، مسجد جامع اصفهان است.

30 مرداد در سالنامه رسمی ایران روز بزرگداشت علامه مجلسی نامگذاری شده است.

انتهای پیام//ف.ض

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.