عضوگروه داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، اظهار داشت: کنترل درد و جلوگیری از رنج کشیدن بیماران مهمترین وظیفه پزشکان و کادر درمانی است.

نیایش محبی متخصص داروسازی بالینی و عضو گروه داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان
با اشاره به اهمیت کنترل درد به ویژه در سالمندان و اطفال، گفت: بیان درد در اطفال و سالمندان متفاوت از دیگر افراد بوده و کنترل آن نیز با ملاحظات خاصی انجام می شود. 

وی تغییر الگوی گریه کردن و نحوه شیرخوردن را از علائم غیر مستقیم درد در نوزادان دانست و افزود: در سنین کودکی و خردسالی نیز بازی نکردن، وضعیت‌های غیرعادی بدن و عدم نشاط از جمله شواهد وجود درد است.

عضو گروه داروسازی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران، حس درد در سالمندان و بخصوص در افراد آلزایمری را غیرمعمول خواند و بیان کرد: غذا نخوردن، ناله‌های غیرعادی، محدود شدن فعالیت‌های روزمره و شکلک‌های نشان دهنده آزار از مهمترین معیار‌های تشخیص درد در سالمندان است.

وی داروهای ضد درد را بر حسب شدت درد و شرایط بیمار به دو دسته غیر مخدر و مخدر تقسیم بندی کرد و ادامه داد: استامینوفن‌ها، ضد دردها، داروهای ضد تشنج و غیره هر یک در نوع خاصی از درد استفاده می شود ولی داروهای مخدر باید با بررسی عوارض آن و بر حسب نوع درد در دوزهای پائین و به صورت کوتاه مدت استفاده شود. 

محبی با توصیه بر استفاده از درمانهای فیزیکی، ورزشی، حمایت های روانی و داروهای طب سنتی در درمان درد سالمندان، یادآور شد: بررسی عوارض داروهای ضد درد اهمیت فراوانی دارد چرا که در برخی موارد عوارض عصبی مثل  سرگیجه، توهم و حتی تشنج را در پی دارند.

این متخصص داروسازی بالینی درخصوص درمان درد اطفال ابراز داشت: اولین عامل کاهش درد در کودکان کنترل محرک‌ها مثل نور و صدا در اطراف آنها بوده و پس از آن در مرحله دارو درمانی استامینوفن انتخاب مناسبی برای التیام دردهای متوسط است. 

وی ادامه داد: برای کاهش درد در اطفال باید از روش های بی آزاری مانند استفاده از داروهای خوراکی با توجه به وزن کودک و عدم استفاده از تزریق عضلانی در این سنین استفاده کرد. 

محبی یادآور شد: وظیفه ما در هر شرایطی کنترل درد و جلوگیری از رنج کشیدن ناشی از درد در تمام بیماران است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار