اعتیاد و کارتن خوابی درد هایی که قابل درمان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،در کوچه پس کوچه های شهر که قدم میزنی با آدم های زیادی از طیف های مختلف جامعه روبرو می شوی.

آدم هایی با سطح سواد متفاوت از پزشک متخصص قلب و مهندس ارشد مکانیک گرفته تا کارگر ساده و شریف نانوایی وشهرداری همه وهمه برای امرار معاش عمر از سر می گذرانند و به دنبال لقمه ای نان ،روز را به شب می رسانند.

در این میان دیدن آدمهایی که علاوه بر دغدغه نان با معضلاتی چون اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند، کمی شما را به فکر فرو می برد.

فارغ از تحصیلات و جایگاه اجتماعی واقعیت این است که اعتیاد معضلی است خانمان سوز و همه اقشار جامعه را دربر می گیرد. در بین افرادی که در دام اعتیاد گرفتار می شوند زنان و دختران بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

اعتیاد زنان معضلی چند وجهی است و علل متعددی نطیر عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در بروز و اشاعه آن موثر است.

بر طبق پژوهش های به دست آمده، بین اعتیاد و زمینه های شخصیتی همبستگی وجود دارد. هر چقدر افراد دارای ضعف شخصیتی باشند، به همان نسبت در برابر رفتارهای انحرافی دیگران کمتر مقاومت نشان می دهند و آسیب پذیر ترند.

کارتن خوابی پایان زندگی نیست

افراد معتاد معمولا از جانب خانواده خود طرد می شوند و برای گذران معیشت گرفتار ناهنجاری هایی چون سرقت، تکدی گری، اخاذی و تن فروشی می گردند. گاهی به ناچار و از روی اجبار تن به کارتن خوابی می دهند و شب را میان هیاهوی شهر صبح می کنند.

کارتن خوابی معضلی بزرگ و دردی عمیق است که ظاهرا قابل پیشگیری نیست ومعمولا در کلان شهرها به ویژه شهرهای مرزی و ساحلی به وفور دیده می شود.

از آنجا که اصفهان کلان شهری است با جمعیتی حدود 4 میلیون نفر و می تواند در معرض آسیب های اجتماعی قرار بگیرد، به دنبال ریشه یابی معضل کارتن خوابی و اعتیاد با تنی چند از مسؤلان فعال در حوزه اجتماعی به گفت و گو نشستیم.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان در گفتگو با خبر نگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان با اشاره به اینکه قانون نهادهایی از قبیل شهرداری و نیروی انتظامی را موظف به جمع آوری متکدیان و کارتن خواب های در سطح شهر کرده است اظهار داشت: در فرآیند پیش گیری، کنترل و کاهش آسیب زنان معتاد و کارتن خواب ها یونیت ها و واحد هایی وجود دارند تا زنان آسیب دیده و در معرض آسیب را از گزند مصون بدارند.

مسعود مهدویان فر افزود: اولین حلقه از این مراکز، مرکزی تحت عنوان واحد غربالگری است که پس از جمع آوری، افراد بی خانمان شامل تکدی گران، معتادان و زنان ویژه توسط مسئولان مربوطه به این مراکز ارجاع داده می شوند. در مراکز غربالگری افراد بر اساس نوع آسیبشان دسته بندی می شوند. افراد زیر 18 سال (عمدتا کودکان کار)، دختران فراری، افراد با ویژگی های خلقی و رفتاری خاص به مراکز جداگانه فرستاده می شوند.

کارتن خوابی پایان زندگی نیست

وی تصریح کرد: در این میان افرادی که درگیر اعتیاد و معمولا ازطرف خانواده طرد شده اند به مدد سراهای ویژه ترک اعتیاد ارجاع داده می شوند. در این مددسراها که مکانی است برای معتادان بی خانمان که قصد ترک اعتیاد ندارند، اولین قدم پس از شناسایی نوع آسیب جلب اعتماد مراجعین است. در واقع کارشناسان مربوطه با اعتماد سازی و ایجاد فضایی آرام سعی می کنند فرد معتاد را وارد چرخه ترک اعتیاد کنند.حلقه بعدی مراکز توانمندی سازی خانواده های بهبود یافتگان از اعتیاد است.

مدیر امور اجتماعی شهرداری در ادامه با بیان اینکه زنان معتاد پس از اینکه از بیماری اعتیاد رهایی یافتند نیازمند بازگشت به خانواده هستند ولی به دلیل نبود فرهنگ سازی درست در زمینه اعتیاد معمولا خانواده ها از پذیرش فرد بهبود یافته شانه خالی می کنند گفت: اینجا است که مراکز توانمند سازی وارد عمل شده و سعی میکنند روابط فرد با خانواده اصلاح شود.

وی اذعان داشت: در این میان فقط یک سوم از افراد بهبود یافته امکان بازگشت به خانواده را پیدا می کنند ضمن اینکه نقش خیریه ها و نهادی چون بهزیستی در این امر بسیار پررنگ است.

مهدویان فر در آخر افزود: 3 شهریور 94 مرکزی با عنوان مددسرای بانوان به صورت مشترک بین شهرداری و بهزیستی راه اندازی شد. که افراد درگیر معضل اعتیاد می توانند از طریق شماره 123 ( اورژانس اجتماعی) به این مراکز مراجعه کنند.

کارتن خوابی پایان زندگی نیست

یکی از عوامل عمده ارتکاب رفتار های انحرافی نظیر اعتیاد احساس تنهایی است. به طوری که برخی روانشناسان حوزه اجتماعی اعتیاد را نوعی بیماری تنهایی قلمداد می کنند. در این خصوص با یکی ازروانشناسان در زمینه اعتیاد به گفتگو پرداختیم.

کارشناس امور اجتماعی بهزیستی ابراز کرد: زنانی که از هیچ حمایت اجتماعی شناخته شده ای برخوردار نیستند معمولا بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی چون اعتیاد قرار دارند . این گونه زنان معمولا جایی در کانون خانواده ندارند و از این رو به مکان های نا امن رو می آورند و بسیار آسیب پذیرند.

دکتر ابراهیمی با اشاره به تاسیس مددسرای بانوان برای حمایت از زنان آسیب دیده گفت: طبق دستور العمل های اجرایی این مرکز از ساعت 7 شب تا 7 صبح میزبان افرادی است که تحت حمایت و پوشش خانواده نیستند و می توانند از خدمات نظافتی، آموزشی و حتی خدمات حمایتی بر خوردار شوند.

کارتن خوابی پایان زندگی نیست

وی در پاسخ به این پرسش که زنانی که به شلتر یا همان مددسرا رجوع می کنند در بازه زمانی 7 صبح تا 7 شب میتوانند به استعمال دخانیات بپردازند و تضمینی برای ایمن بودن آنها از خطر مصرف وجود ندارد گفت: شلترها برای این است که فرد خدمات کاهش آسیب را فرا بگیرد. مثلا در مورد استعمال مواد مخدر منعی برای زنان معتاد در این مراکز وجود ندارد و فقط به آنها راه های پیشگیری از ابتلا به بیماریهای خطرناکی مانند ایدز آموزش داده می شود.

کارشناس بهزیستی اظهار کرد: اعتیاد امری ارادی است و باید فرد خود تمایل به ترک داشته باشد تا بتوانند او را در این مسیر حمایت کنند.

کارتن خوابی پایان زندگی نیست

ابراهیمی در پایان افزود: افراد معتاد معمولا به جرائمی نظیر سرقت و روابط جنسی نامشروع و نا مطمئن روی می آورند که در این مراکز آموزش های لازم برای پیشگیری از این گونه ناهنجاری ها به آنها داده می شود.

گزارش از شیما شریفیان


انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.