وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی سعودی، به دزیدن قصیده امیر‌ الشعراء احمد شوقی متهم شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی تخلف آشکار وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی آل سعود که به تازگی یکی از اشعار احمد شوقی شاعر شهیر عرب را به نام خود ثبت کرده است، کاربران و فعالان شبکه‎های اجتماعی عربستانی در هشتگی با عنوان "# عادل – الطریفی – سرقت – قصیده – شوقی " ویدیوی ابیات وزیر اطلاع رسانی به عنوان هدیه به شاهزاده خالد الفیصل را منتشر و آن را با ابیات اشعار احمد شوقی مقایسه کردند که بیانگر شباهت بسیار زیاد میان آنها و سرقت ادبی است.

طریفی در سمینار گفتمان جوانان عکاظ ( نام بازاری در منطقه مکه که شعرا در گذشته در آن به سرایندگی مبادرت می‎کردند ) که طی آن شاهزاده خالد الفیصل با ادباء و اندیشمندان در چارچوب فعالیت‎های بازار عکاظ دیدار کرد، قصیده ای را که گفته سروده خودش است، خواند.

عبدالله الغذامی استاد دانشگاه عربستان خاطرنشان کرد: " به سرقت بردن قصیده شاعران دیگر اقدامی نابجاست و وزیر اطلاع رسانی باید در این رابطه توضیح دهد. ما منتظر توضیح او هستیم."

وی گفت:" در این خصوص نمی توان با کسی تعارف کرد. عدالت اقتضا می کند که توضیح فرد متهم را بشنویم و به دنبال آن حکم مقتضی علیه وی صادر شود. این یک دادگاه فرهنگی علنی است."

عبدالله المقحم روحانی در توییتر خود نوشت: " اگر شوقی زنده بود از تعجب می گفت:" وای از چنین فرهنگی که نگهبانش خود آن را به سرقت می برد."

دو عادل در یک اقلیم می‎گنجد؛انتقال

علی بادحدح یک روحانی عربستانی در توییتی نوشت: "این اقدام غیرمنتظره وزیر اطلاع رسانی تاسف برانگیز و شرم آور است."سلطان الجمیری روزنامه نگار فعال در شبکه های اجتماعی نیز اظهار داشت: " او باید از احمد شوقی، شعر، ادبیات و فرهنگ عذرخواهی کند."

محمد عبدالله العزام استاد دانشگاه گفت: "در این که سرقت ادبی صورت گرفته هیچ جای شک و تردیدی نیست . به نظر می رسد وزیر اطلاع رسانی تصور می کند که کلمه "تهیه و تنظیم شعر" به او اجازه چنین کاری را می دهد. این تصور اشتباهی است. تهیه و تنظیم به معنای تالیف شعر است.

وی افزود: "بهترین راه برای جبران این اشتباه آن است که وزیر اطلاع رسانی با صراحت عذرخواهی کند."شایان ذکر است عادل الطریفی وزیر اطلاع رسانی از زمان تصدی پست وزارت اطلاع رسانی در میان محافل عربستانی بسیار جنجال برانگیز بوده است و اقدامات وی چندی پیش با مخالفت شدید نویسندگان لیبرال مواجه شده است هر چند وی جزو فعالان لیبرال در حوزه رسانه در عربستان شناخته می شود.

شاه کاری دیگر از شاعر سرقت سرا!

ظاهرا دیوار حماقت این وزیر جوان و ناپخته سعودی بلندتر از آنچه است که تصور می‎شود. چندی پیش عادل الطریفی در حرکتی ناشایست و به دور  از شأن یک وزیر، به خالد بن حمد المالک 72 ساله سردبیر روزنامه الجزیره عربستان اهانتی می‎کند. جالب اینجاست، زمانی این موضوع روی داد که وی با شماری دیگری از اصحاب رسانه، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی را در سفر به آمریکا همراهی می کرد.

درپی این اهانت، روزنامه نگاران و اصحاب رسانه عربستان در شبکه اجتماعی تویتر به شدت از الطریفی انتقاد کرده و خشم خود را از اهانت وی به یکی از اعضای تیم رسانه های همراه محمد بن سلمان ابراز داشتند.

دو عادل در یک اقلیم می‎گنجد؛انتقال

برپایه این گزارش، خالد بن حمد المالک از قدیمی‎ترین و کهنه کارترین روزنامه‎نگاران عربستان به شمار می رود و اهانت الطریفی 37 ساله به المالک 72 ساله که از نظر سن و سال جای پدرش را دارد، بر شدت خشم و انتقاد روزنامه‎نگاران و اصحاب رسانه عربستان افزود و آنها خواستار عذرخواهی شدند و الطریفی در نهایت برای کاستن از تنش‎ها مجبور به دلجویی از المالک شد و پیشانی وی را جلوی سایر خبرنگاران همراه بوسید.

یک روزنامه نگار سعودی در این ارتباط نوشت: شیوه برخورد وزیر اطلاع رسانی با سردبیری که جای پدرش را دارد، بسیار تأسف برانگیز  است.
یکی دیگر از سعودی‎ها نیز در تویتر خود با اشاره به تاثیر گذاری رسانه ها در افکار عمومی نوشت: برکناری عادل الطریفی خواست مردم است.
یک فعال سعودی دیگر نیز نوشت: میلیون ها ریال خرج رسانه‎ها می شود و از خروجی آن در تعجب  هستم.

مردی از جنس عادل الجبیر

عادل الجبیر؛ دولتمردی سعودی که همگان با وی آشنا هستیم. وی که مدتهاست از بیماری اختلال شخصیت و نیز بحران هویتی رنج می‎برد با اظهارات غیر عقلانی و کودکانه بویژه اتخاذ مواضع ضد ایرانی، تقریبا هر هفته سوژه داغ رسانه‎های ارتباط جمعی جهان می‎شود. اما به نظر می‎رسد ویروس جنون وزیر خارجه ریاض، بر سایر وزرا سعودی انتقال پیدا کرده است.

عادل الطریفی، هم نام عادل الجبیر اخیرا متأثر از ادبیات همتای خود مدعی شد که ایران در فهرست اصلی 12 کشور متهم به اقدامات تروریستی است.

دو عادل در یک اقلیم می‎گنجد؛انتقال

این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها و اسناد متقن انتشار یافته، رژیم سفاک عربستان یکی از کشورهایی است که بالاترین شمار تروریست‌ها را در جهان داراست؛ اتباع این کشور که تحت حمایت حکام سعودی به گروه‌های افراطی و تروریستی پیوسته‌اند در سوریه و عراق و اروپا دست به اقدامات تروریستی می‌زنند.

 طریفی در ادامه گزافه گویی‎های خود می‎افزاید: جامعه جهانی به خوبی از نقش نظام جمهوری اسلامی آگاه است زیرا این کشور در پشت پرده ناثباتی منطقه است. از این جهت باید گفت وزیر فرهنگ سرزمین جزیره عادت به کپی برداری از  ادبیات اطرافیان خود دارد. شاید لازم باشد آقای وزیر سری بر کلینیک درمانی عادل الجبیر واقع در تایلند بزند بلکه این راه حل برای،  وزیر گستاخ و کم عقل سعودی کارگر افتد.

دیوانه‎ای که با زنجیر هم قابل مهار نیست!

این وزیر اطلاع رسانی سعودی‎ها دیوانگی را به اوج خود رسانده و در یاوه سرایی دیگر با توهین به مرجعیت در نجف، ادعا کرد که حوزه علمیه نجف در حال تفرقه افکنی است!

«عادل الطریفی» در اجلاس وزرای اطلاع رسانی شورای همکاری خلیج فارس مدعی شده بود که نجف یکی از مراکزی است که درپی "زرع فتنه” بین کشورهای عضو این شورا است.

این وزیر آل سعود در ادامه ادعاهایش افزود: ما از این اظهارات تفرقه افکنانه مطلع هستیم، و در چند هفته یا ماه آینده به مقابله با آنها خواهیم پرداخت. این سخنان وزیر آل سعود در حالی صورت گرفته است که حوزه های علمیه نجف و قم همواره بر تقریب و وحدت اسلامی تأکید داشته اند؛ اما در مقابل آن محافل مذهبی وابسته به سعودی همیشه به دنبال تفرقه افکنی بوده اند.

اما چه کسی وزارت فرهنگ یا همان بنگاه فکاهی ریاض را برعهده دارد

دو سال پیش بود که ملک‎سلمان پادشاه رو به موت آل سعود با منصوب کردن این جوان در میان مقام های عربستانی که همگی سالخورده و فرتوت هستند همگان را شوکه کرد. الطریفی که پیش از این مدیرکل شبکه العربیه بود؛ به عنوان پژوهشگر و کارشناس سیاسی در شبکه های ماهواره ای عربی و بین المللی پرسه می‎زد و نیز سردبیر روزنامه الشرق الاوسط و المجله را به عهده داشت.

وی پیش از این در نشریه های الوطن و الریاض هردو چاپ عربستان قلم زده و دارای دانشنامه دکترا در رشته روابط بین الملل از دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن است.

دو عادل در یک اقلیم می‎گنجد؛انتقال

الطریفی در 19 آوریل 1979 در شهر بریده در عربستان به دنیا آمد و دارای لیسانس مهندسی است. وی قبلا در شرکت بین المللی زیمنس آلمان کار می کرد تا این که بورسیه تحصیل در دانشگاه بیرمنگام انگلیس را به دست آورد و در سال 2007 مدرک کارشناسی ارشد علوم سیاسی را از دانشگاه لندن و در سال 2009 نیز کارشناسی ارشد فلسقه اقتصاد و سیاست بین المللی  و در سال 2012 مدرک دکترای درجه یک را در رشته روابط بین الملل از دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن به دست آورد و عنوان پایان نامه او "روابط ایران و عربستان بین سالهای 1979 تا 2009" بود.

وی در نشریات عربی و خارجی به عنوان نویسنده و پژوهشگر امور خاورمیانه همکاری کرده و به عنوان چهره کارشناس عربستانی کاملا شناخته شده است.

وی در سال 2010 با بازنگری در ساختار مجله ی "المجله" چاپ لندن که انتشار نسخه کاغذی آن متوقف شده بود آن را به صورت الکترونیکی و به چندین زبان از جمله انگلیسی و فارسی منتشر کرد. الطریفی در جولای 2012 به عنوان دستیار سردبیر الشرق الاوسط منصوب شد و همزمان سردبیری المجله را نیز به عهده داشت تا آن که روز اول ژانویه 2013 از سوی فیصل بن سلمان رئیس شورای اداره پژوهش و فروش عربستان به عنوان سر دبیر نشریه الشرق الاوسط برگزیده شد تا بدین ترتیب عنوان جوان ترین سردبیر را  در تاریخ این نشریه به خود اختصاص دهد. 

دو عادل در یک اقلیم می‎گنجد؛انتقال

وقتی بر رجال فوق سالخورده حاکمیت سعودی مروری می‎کنیم، شاید در نگاه اول تصور شود که سن بسیار بالا موجبات زوال عقل و بدنبال آن بی‎کفایتی آنها را رقم زده است. اما امروز که بر جوانان آل سعود آن هم با تحصیلات عالیه می‎نگریم، متوجه می‎شویم بطور کلی نوعی بیماری مضمن روحی - روانی در ساختار حاکمیتی عربستان ریشه دوانیده، بیماریی از جنس عادل الجبیر، ویروسی که از رأس تا ذیل  وهابیت را همچون موریانه در بر گرفته است. از این رو ما در آخرین توصیه خود کودکان سلطنت‎سالار رژیم ریاض را بر بازگشت به عقل و منطق و مراجعه بر فرهنگ اسلام  محمدی نصیحت می‎کنیم و نه اسلامی که در لندن بر شیوخ سعودی تجویز شده است.

گزارش از محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار