وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بعضی از گروه‌های زیر زمینی نسبت به برخی اقوام سروده هایی منتشر کرده اند که از نظر قانونی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

سروده های زیر زمینی نسبت به اقوام ایرانی محکوم و تحت پیگرد قانونی قرار می گیردبه گزارش خبرنگار وزارت کشور گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش فرهنگی لرستان که در بوستان گفتگو برگزار شد اظهار داشت: برخی از گروه های زیر زمینی به صورت غیر قانونی نسبت به برخی اقوام ایرانی سروده هایی را منتشر کرده اند که از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محکوم است و از نظر قانونی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: میراث فرهنگی تنها آثار تاریخی نیست بلکه میراث ناملموس مردم لرستان، آداب، آیین و سنت های مردم لرستان را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 200 آیین سنتی در لرستان شناسایی شده عنوان داشت: 20 مورد از آن در فهرست میراث معنوی به ثبت رسیده است.

وزیر ارشاد ادامه داد: لرستان به خاطر موقعیت طبیعی و بکر خود هنرمندان را به این منطقه علاقمند کرده است و این استان به نوعی سرزمین ترانه ها است که شعر در زندگی مردمشان جریان داشته و زندگی در بطن شعر جریان یافته است.

وی با اشاره به اینکه نام حماسه سازان لرستان همیشه ماندگار است عنوان کرد: مردم لر مردمی با شرافت بوده و در طول تاریخ با هیچ دشمنی سازگاری نکرده اند زیرا آنها همیشه با دلاوری، حق طلبی و شجاعت در برابر دیکتاتوری ایستادگی کرده و تا آخرین لحظات مقاومت کرده اند.

وی ادامه داد: در دوران هشت سال دفاع مقدس قوم لر در کنار دیگر اقوام ایرانی ایستادگی را تا آخرین لحظات به ثمر نشاندند و نام حماسه سازان لرستان همیشه در دل مردم این دیار کهن زنده است.

جنتی با اشاره به اینکه هر زمانی کاوشی در لرستان پیش بیاید و تمدنی جدید از این سرزمین کهن گشوده می شود افزود: مردم لرستان گنجینه ای از تمدن، آیین و سنت را در تار و پود خود تنیده اند که برشمردن آنها تنها قطره ای از میراث معنوی این سرزمین است.

وزیر فرهنگ و ارشاد در پایان خاطر نشان کرد: اشعار حماسی لری برگرفته از واقعیت های تاریخی و محلی و قومی لرستان است که سرگذشت دلاورمردان و شیرزنانی همچون شیر علی مرادخان، میرغلام و دیگر بزرگان را روایت می کند و آنچه که در حافظه تاریخی هر ملتی باقی می ماند حماسه هایی است که در دفاع از حیثیت و شعور انسانی به وجود آمده است.

انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار