اوباما چه میراثی برای رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باقی می‌گذارد؟

رئیس‌جمهور بعدی آمریکا با مشکلات بسیاری در زمینه سیاست‌ خارجی این کشور مواجه خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه ویک؛ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، افتخار خود را در جلوگیری از ایجاد آشوب در خاورمیانه می داند. وی اظهار کرده مهمترین تصمیم دوران ریاست جمهوری اش، به زمانی مربوط می شود که تصمیم گرفت تا سیاست های معمول و قدیمی واشینگتن را دنبال نکرده و دولت بشار اسد را سرنگون نکند.

برای فردی که برنده جایزه صلح نوبل شده و خشونت آمریکا را در سطح جهانی کاهش داده، این داستان بسیار مناسب است. داستانی که در آن اوباما توانسته با اقدامات خود تمجید طرفدارانش را به دست آورد و در پایان دوران ریاست جمهوری خود اقتصادی بهتر برای جانشینش به جا بگذارد.

اما متاسفانه باید گفت این داستان کاملا دروغین است. دنیایی که رئیس جمهور بعدی آمریکا با آن مواجه خواهد شد، پر است از تله های بسیار. در افغانستان، اوباما روند بازگرداندن نیروها را کاهش داده است. فساد در این کشور به شدت افزایش یافته و به نظر می رسد روند مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان هیچ نتیجه ای به همراه نخواهد داشت. طالبان توانسته در ماه های اخیر به قدرت خود بیافزاید و مناطقی از کشور را تصرف کند. ادامه روند خروج از افغانستان، از سوی رئیس جمهور بعدی، باعث خواهد شد تا این موضوع به نظر رسد که جانشین وی در حال فرار از طالبان است.

در عراق، نیروهای ویژه آمریکا بار دیگر وارد خاک این کشور شده اند و هواپیماهای آمریکایی نیز در حال حمله به مواضع داعش هستند. در حالیکه توان داعش روز به روز در حال کاهش است، نظام سیاسی عراق در وضعی بسیار نامناسب و خطرناک قرار گرفته است.

در سوریه، آمریکا تلاش کرده تا اسد را از روند مذاکرات صلح خارج کند و نیروهای شورشی این کشور را تقویت کند. موضوعی که باعث طولانی شدن جنگ داخلی در این کشور شده است. در سوی دیگر روسیه نیز از اسد به صورت کامل حمایت می کند و نبرد سوریه به همین دلیل به جنگی غیرمستقیم میان دو قدرت اتمی جهان تبدیل شده است.

در لیبی، روند مبارزات و ناآرامی ها هنوز به پایان نرسیده است. نیروهای هوایی آمریکا چندین عملیات مختلف بر علیه مواضع داعش در این کشور انجام داده اند. در منطقه کشورهای عربی، مذاکرات صلح در جنگ یمن به بن‌بست رسیده است. آمریکا نیز در این جنگ با حمایت از عربستان، به صورت غیرمستقیم در آن مشارکت داشته است.

نیروهای ویژه آمریکا اکنون در 5 جبهه نبرد حاضر هستند. به دلیل این که جنگ در میان مردم آمریکا چهره ای بسیار نامحبوب به خود گرفته است، دولت در زمینه آن ها اطلاعات چندان منتشر نمی کند. 4 جنگی که نیروهای ویژه آمریکایی در آن ها حضور دارند، بر اساس قانونی برای مقابله با نیروهای تروریستی دخیل در حادثه 11 سپتامبر صورت گرفته است.

در حالیکه عربستان با هواپیماهای خود اهداف غیرنظامی، همانند بیمارستان ها، را بمباران می کند، هواپیماهای آمریکایی برای آن ها سوختگیری هوایی انجام می دهند. 

در منطقه دیگری از جهان، روسیه همچنان به روند افزایش فعالیت های نظامی خود در مرز اوکراین ادامه داده است و چین نیز در حال افزایش فعالیت های نظامی در دریای جنوبی چین است.

بسیاری از این مشکلات و مسائل نیز در هم تنیده شده اند. جنگ سوریه باعث شد تا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درهای اروپا را بر روی پناهجویان باز کند و شمار بسیار آن ها باعث تغییر سیاست های کشورهای اروپایی به سمت "ناسیونالیسم" شده است. یکی از دلایل اصلی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز مساله مهاجران در اروپا است.

اوباما با وضع سیاسی بسیار دشواری در عراق و افغانستان مواجه بود؛ اما تصمیم های وی در خاورمیانه و سایر کشورها باعث شد تا مشکلات بسیاری برای رئیس جمهور بعدی در زمینه سیاست های خارجی ایجاد شود. تصمیم های گرفته شده در خصوص این مشکلات سیاست های خارجی آمریکا را به چالش خواهد کشید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار