مسلمانان فرانسه تصمیم دولت این کشور درباره انتصاب فردی غیرمسلمان در سمت رئیس «بنیاد امور اسلامی» را توهین‌آمیز می‌دانند.

نظارت بر بودجه خارجی مساجد، طرح جنجالی فرانسه برای کنترل افراطگرایی
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه واشینگتن پست در گزارشی نوشت: پس از وقوع 3 حمله تروریستی بزرگ در فرانسه در یک سال و نیم گذشته، اعتراضات عمومی دولت این کشور را به پاسخگویی واداشت. برای جلوگیری از این حملات طرح‌های زیادی مطرح شد؛ اما یکی از این طرح‌ها جنجال زیادی به راه انداخت. بر اساس این طرح قرار است تعدادی از مساجد این کشور تعطیل شوند و بودجه خارجی آن‌ها قطع یا کنترل شود.

اواخر ماه گذشته میلادی «مانوئل والس،» نخست‌وزیر فرانسه، خواستار قطع بودجه خارجی مساجد این کشور برای مدتی نامشخص شد. چند روز بعد «برنار کازنو،» وزیر کشور فرانسه، اعلام کرد اقدامات بسیاری در این زمینه در حال انجام است. او گفت: از دسامبر سال 2015 (31 روز منتهی به 11 دی 94)، 20 مسجد مروج افراطگرایی بسته شده‌اند.

در فرانسه حدود 2 هزار و 500 محل عبادت وجود دارد که همه آن‌ها مسجد نیستند. بنابر اعلام فرانس 24، تنها حدود 120 مورد از آن‌ها مروج عقاید افراطی سلفی هستند.  

بنابر گزارش پارلمان فرانسه، بخش عمده بودجه مساجد جدید از سوی اهداکنندگان حاضر در این کشور و نه دولت‌های خارجی تأمین می‌شود. الجزایر و مراکش در میان اهداکنندگان خارجی بیشترین سهم را دارند. در جامعه سکولار فرانسه به مساجد نیز مانند اماکن مذهبی سایر ادیان بودجه‌ای از سوی دولت تعلق نمی‌گیرد. بنابراین تنها راه تأمین مخارج آن‌ها از طریق سازمان‌های خیریه و افراد است.      

در گزارش مذکور پیشنهاد تخصیص بنیادی برای نظارت بر انتقال منابع مالی خارجی به مساجد مطرح شده است. «نتالی گولت،» یکی از نویسندگان این گزارش، به تلویزیون فرانس 24 گفت: قرار نیست بودجه خارجی مساجد قطع شود؛ بلکه باید انتقال بودجه به صورتی شفاف و مشروط انجام پذیرد.

دولت این طرح را پذیرفت و با تأسیس «بنیاد امور اسلامی» موافقت کرد. این بنیاد قرار است علاوه بر انجام اقدام مذکور، بر روند آموزش افراد روحانی که در خارج از فرانسه متولد شده‌اند نظارت کند. اما سپس اطلاعیه دیگری درباره اداره این بنیاد بوسیله وزیر کشور سابق فرانسه، یعنی یک فرد غیرمسلمان، صادر شد. 

مسلمانان فرانسه این مسئله را توهین‌آمیز می‌دانند. محمد، یکی از شهروندان مسلمان فرانسه، در همین خصوص گفت: این مسئله از دو جهت توهین‌آمیز است. اول این که آن‌ها فردی را برگزیده‌اند که چیزی برای ارائه به جامعه مسلمانان ندارد. شاید آن‌ها می‌خواهند اعتقاد مسلمانان را مصادره کنند. از طرف دیگر آن‌ها با این انتخاب می‌گویند از 4 میلیون مسلمانی که در فرانسه زندگی می‌کنند، هیچ یک صلاحیت احراز این سمت را ندارد. 

عده زیادی معتقدند رقم واقعی تعداد مسلمانان فرانسه بسیار بیشتر از 4 میلیون و حدود 5 میلیون نفر است. فرانسه یکی از بزرگترین جوامع مسلمانان اروپا را دارد. حتی شاید بتوان گفت این کشور میزبان بزرگترین جامعه مسلمانان در قاره سبز است.

انتهای پیام/    

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار