مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی رد کلیات لایحه افزایش مناطق آزاد در کمیسیون صنایع پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "خدری" دبیر کمیسیون انرژی مجلس در ابتدا به عنوان موافق لایحه افزایش مناطق آزاد گفت: تسریع در انجام امور زیر بنایی، افزایش اشتغال، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی، رشد و توسعه اقتصادی و افزایش درآمد عمومی را از جمله اهداف ایجاد مناطق آزاد دانست.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به فلسفه‌ وجودی این مناطق بیان کرد: در مناطق آزاد باید کاری به عنوان پایلوت و به صورت آزمایشی انجام شود تا بتوانیم شاهد نتیجه امور مورد نظر مان باشیم اما متأسفانه از ابتدای تاسیس مناطق آزاد به دلیل فقدان زيرساخت ها به نتیجه نرسیده ایم.

زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به تبصره يک ماده117 قانون برنامه پنجم توسعه اظهار داشت: اصلاح برنامه توسعه‌ ای نیازمند کسب2/3 آرا است.

زارع، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین اظهار داشت: سالی ۱۵ میلیارد دلار قاچاق به کشور داریم که ۳ میلیارد آن مربوط به مناطق آزاد است.

عدم شفافیت در اطلاعات عملکرد مناطق آزاد کشور

در بخش دیگری از این بحث سید حسن حسینی شاهرودی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به دلایل مخالفت اعضای کمیسیون صنایع مجلس با این لایحه اشاره کرد و بیان داشت: عدم توسعه کمی و کیفی و عدم بهبود وضعیت اقشار دارای معافیت در این مناطق، تسهیل واردات کالاهای لوکس به کشور، از بین رفتن رقابت در مناطق آزاد و عدم شفافیت در اطلاعات عملکرد مناطق آزاد از جمله دلایل مخالفت ها با این لایحه بود.

وی اضافه کرد: از نه هزارو پانصد و هشتاد شرکت ثبت شده در کیش، دو هزار و هشتصد و چهل و یک شرکت آن به یک آدرس تعلق دارد که این مسئله عدم شفافیت در اطلاعات عملکرد مناطق آزاد را می رساند.

خدری دبیر کمیسیون انرژی مجلس نیز ضمن قبول برخی ایرادات در جهت رد لایحه افزایش مناطق آزاد در کشور، تاکید کرد: باید یک رویکرد جدید در این مناطق ایجاد شود نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم ضمن اینکه در دوران پسا برجام قرار داریم که یکی از مولفه ها و شاخصه های اصلی مناطق آزاد ، تجارت جهانی است و باید در فصل شکوفایی اقتصادی از ظرفیت این مناطق بیشتر استفاده شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار