اعتبارات اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي در حوزه استانی میراث فرهنگی 93در افزایش داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛معاون میراث فرهنگی، اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي از افزایش 93درصدی اعتبارات حوزه استانی میراث فرهنگی خبر داد و گفت: در حوزه اعتبارات ملی هم با تعریف پروژه مناسب توانستيم اعتبار قابل تو جهی در سال جاری جذب كنيم.

محمد رکنی با اشاره به اینکه اعتبارت حوزه میراث فرهنگی درسال گذشته 38 میلیارد ریال بوده است افزود : در راستای سیاست های حفاظت و مرمت احیا و بهره برداداری از بناهای تاریخی که در سطح استان قرار دارد، اعتباری بالغ بر73میلیارد ریال از ردیف اعتبارات تملک دارایی استان در سال 95 به این امر اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه نقش آثار تاریخی در توسعه فرهنگی و هویت بخشی بستر مناسبی جهت جذب گردشگر محسوب می شود گفت: این اعتبارات جهت 300پروژه در سطح استان هزینه خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی، اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي ازتوجه ویژه به مفاخرفرهنگی که در سطح شهرستان ها واحیاء بناهای تاریخی این شخصیت های تاثیر گذار فرهنگی خبر داد و افزود: توجه به محوطه ها تاریخی –حفاظت از آثار و محوطه های تاریخی- نصب علایم هشندار دهنده – حفاظت فیزیکی و تپه های تاریخی – ساماندهی موزه ها- نصب تابلو های استاندارد جاده ای دو زبانه در مسیر منتهی به آثار از دیگر برنامه های این معاونت می باشد.

رکنی با اشاره به مستند سازی حفاظت و مرمت بافت تاریخی و روستایی در سطح استان که دارای بافت تاریخی مصوب می باشند افزود: ضمن توجه به برنامه ریزی بافتهای روستایی از جمله تغییر کاربری بناهای تاریخی در نظر است با مساعدت و همکاری بنیاد مسکن و دهیاری ها به نقش حفاظت از این بافت ها در سال 95 توجه جدی انجام گیرد.

وی توجه به مستند سازی وتغییر حریم بافت شهری بویژه توجه به بافت های ابلاغی شهری را از دیگر اولویت های این معاونت در سال جاری عنوان کرد و افزود : جهت این امر اعتباری در سطح ملی و استانی تخصیص یافته است و امیدواریم با مشارکت سازمان عمران و بهسازی شهری اقدامات موثر را به انجام برسانیم.

معاون میراث فرهنگی، اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي لزوم ایجاد موزه های تخصصی در سطح استان را با مشارکت سازمانها ،ادارات و ارگانهای دولتی حائز اهمیت بیان کرد و افزود: آثار متعدد بسیار با ارزش شهری در مخزن اموال فرهنگی مستند سازی و نگهداری می شود که تا کنون محلی برای نمایش آثار وجود نداشته که با کارشناسی های انجام گرفته در نظر است در سطح استان نسبت به ایجاد موزه های تخصصی و موزه های شهری اقدام گردد.

رکنی گفت : هر یک از آثار تاریخی در سطح استان خود یک موزه می باشد و جاری کردن زندگی در این آثار و توجه به امر مشارکت در احیاء بناها بناها با مالکیت خصوصی و ارگانهای دولتی اعم از شهرداریها و دهیاریها از دیگر برنامه های این معاونت می باشد .

وی بااشاره به ثبت جهانی قنات قصبه افزود : در نظر است در سالجاری نسبت به مستند سازی مرمت و حفاظت 16 اثر که در فهرست انتظار ثبت جهانی قرار دارد اقدام شود.

معاون میراث فرهنگی، اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي به شاه راه اعظم (راه ابریشم)و رباط های که دراین مسیر قرار دارندT اشاره کرد و افزود : توجه به این آثارو همچنین مساجدتاریخی ارزشمند استان و تهیه طرح جامع باغ های تاریخی ایرانی ازجمله باغ نشاط و با غ کاخ خورشید کلات نادری و بناهایی که در دوره غزنوی ،سلجوقی قرار دارند در حوزه توجه این معاونت قرار دارند.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.