در نشست هفدهمین کنگره میکروب شناسی مطرح شد؛

شیوع سل در استان های شمالی کشور/ کشور با کمبود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی روبرو است

نایب رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران گفت: در بخش های دور از مرکز به دلیل کمبود تجهیزات آزمایشگاهی دچار خطا و اشتباه در تشخیص نمونه ها می شویم.

شیوع سل در استان های شمالی کشور/ کشور با کمبود امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی روبرو استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پژواک خاکی نایب رئیس انجمن میکروب‌شناسی ایران و دبیر علمی هفدهمین کنگره بین‌‌المللی میکروب‌شناسی ایران در نشست خبری کنگره بین‌‌المللی میکروب‌شناسی ایران اظهار داشت: مهمترین محورهای کنگره امسال مقاومت های آنتی بیوتیکی در میکروارگانیسم، عفونت های بیمارستانی، واکسن های میکروبی،بیماری های مشترک بین انسان و دام، نانوتکنولوزی،میکروب شناسی دهان و دندان، بیماری های نو پدید، میکروب شناسی موادغذایی،آب و پروبیوتیک ها است. 

وی با بیان اینکه اخلاق پزشکی در پژوهش برای اولین بار در میکروب شناسی در نظر گرفته شده، تصریح کرد : 17 پنل تخصصی درباره موضوعات مختلف از جمله  اعتباربخشی فعالیت های آزمایشگاهی، مقاومت های میکروبی، واکسن ها، عفونت های بیمارستانی، بیماری های خودایمنی، بیوتروریسم، سیاه زخم و مننژیت در هفدهمین کنگره میکروب شناسی قرار دارند.

دبیر علمی هفدهمین کنگره بین المللی میکروب شناسی درباره تعداد مقالات ارسال شده به این کنگره گفت : از بین هزار و 428 مقاله دریافتی، 172 مقاله در قالب سخنرانی و هزار و 150 پوستر ارائه می شود. 

وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از عفونت های بیمارستانی در کشور موجود نیست، گفت : نمی توانیم قشر خاصی را درباره مرگ های خاموش در اثر عفونت های بیمارستانی مقصر بدانیم و این عفونت ها در شهرستان های دور از مرکز شیوع بیشتری دارند.

خاکی افزود: بیمارستان های خصوصی در ارایه برخی آمارها احتیاط می کنند و بیمارستان های دولتی همکاری بهتری در این زمینه با مسئولان دارند.

وی با بیان اینکه در سه استان گلستان، مازندران وگیلان بیشترین تعداد مبتلایان به بیماری سل را داریم تصریح کرد: دوره های کوتاه مدت آموزشی برای پزشکان عمومی و متخصص این مناطق در نظر گرفته شده است .

نایب رییس انجمن میکروب شناسی ایران سرعت و دقت در تشخیص عفونت ها را از ملزومات فعالیت های آزمایشگاهی دانست و افزود: در بخش های دور از مرکز به دلیل نداشتن شرایط مناسب آزمایشگاهی, نمونه ها به تهران و مراکز ارسال می شوند که در این روند میکروارگانیسم ها از بین می روند و در نهایت دچار خطا و اشتباه در تشخیص نمونه ها می شویم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار