رئیس مجلس گفت: کمیسیون حق حذف افراد صاحب صلاحیت را از عضویت در مجامع عمومی به دلیل نداشتن رأی ندارد.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هادی قوامی در نشست علنی امروز (یکشنبه 24 مردادماه) مجلس در تذکر آیین نامه ای با استناد به ماده 218 در خصوص نحوه انتخاب نمایندگان ناظر برای عضویت و شرکت در جلسات مجامع و شوراها در قوانین گفت: برای انتخاب ناظران کمیسیون‌های تخصصی، مجلس و دولت باید حداقل به تعداد دو برابر ظرفیت مورد نظر از نمایندگان داوطلب واجد شرایط افرادی را به مجلس معرفی کنند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: در برخی از شوراها نمایندگانی از هر کمیسیون تخصصی انتخاب می شوند. در این شرایط حداقل دو نفر معرفی می شوند اما برای برخی از شوراها نمایندگان آزادند و به صورت عمومی انتخاب می شوند مانند شورای عالی اصل 44.

وی با انتقاد از اینکه منظور قانونگذار باید تامین شود، گفت: بسیاری از کسانی که معرفی شدند در شوراهای دیگر انتخاب شدند و در این مجامع عمومی براساس صلاحیت و به میزان حداقل دو برابر توجهی نشده است.

محمدرضا پورابراهیمی در توضیح ایراد مطرح شده گفت: انتخاب ها براساس آیین نامه داخلی صورت گرفته اینکه مجموع انتخاب ها به داخل یا خارج از  کمیسیون مربوط است و اینکه اعضای کمیسیون های دیگر حضور دارند در صورتجلسه تنظیم وطی نامه ای به هیأت رئیسه تقدیم شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از نمایندگانی که از دیگر کمیسیون ها کاندیدا شدند یا رأی نیاوردند یا دارای یک رأی بودند و از آنجایی که برای رأی گیری و انتخاب افراد حدنصابی در نظر گرفته شد افرادی که رأی نیاوردند انتخاب نشدند و این براساس آیین نامه داخلی مجلس است.

علی لاریجانی با تاکید بر اینکه تذکر هادی قوامی وارد است گفت: اگر کاندیدایی وجود داشته باشد کمیسیون مربوطه نباید آنها را از عضویت در مجامع محروم کند در حقیقت مقصود قانونگذار در این ماده محرومیت نماینده نبوده و گفته شده حداقل به میزان دو برابر می توان از افراد با صلاحیتی که کاندیدا شدند استفاده کرد.

رئیس مجلس  با تاکید بر اینکه کمیسیون اقتصادی باید به این موضوع رسیدگی کند گفت: چرا افرادی چون آقای قوامی و فولادگر که تردیدی در خصوص صلاحیت آنها وجود ندارد حذف شده و توجهی به استفاده از حداقل دو برابر ظرفیت نشده است.

وی با انتقاد از عدم پاسخگویی پور ابراهیمی به سوال وی گفت: طرح این سوال به معنی عدم معرفی دوبرابر  یا عدم ارائه صورتجلسه به هیأت رئیسه نیست. در حقیقت سوال از چرایی محرومیت کاندیدای با صلاحیت است.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجدداً متن آیین نامه را بخواند گفت: افرادی که دارای صلاحیت هستند حتی اگر یک یا هیچ رأیی نداشته باشند نباید حذف شوند از این رو تقاضا می شود کمیسیون اقتصادی افراد صاحب صلاحیت را برای عضویت مجدداً معرفی کند تا حق کسی ضایع نشود.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، لاریجانی ، قوامی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار