نشریه فوربز در گزارشی به عطش سیری‌ناپذیر چین برای واردات نفت اشاره کرد و آن را به زیان اقتصاد این کشور دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه فوربز در گزارشی به قلم "تیم دایس" نوشت: زمانی آمریکا بزرگترین واردکننده نفت در جهان بود؛ اما با تغییر سیاست‌های انرژی آمریکا، این کشور به بهره‌برداری از نفت شیل و گاز خود روی آورد.

پایین امدن بهای جهانی نفت در پی مازاد تولیدات در بازارهای جهانی موجب شد، سرمایه‌داران آمریکایی پول‌های خود را به کشورهای خارجی به ویژه عربستان و دیگر کشورهای عضو اوپک ببرند.

"بون پیکنز،" سرمایه‌دار بزرگ نفتی، آمریکایی‌ها مجموعا 7 هزار میلیارد دلار سرمایه را از سال‌های 1976 تا 2012 به عربستان سرازیر کردند.

حالا نوبت به چین رسیده است تا سهم قابل توجهی از نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه، به ویژه عربستان، تامین کند. واردات نفت چین در سال جاری 16 درصد افزایش یافت و به رقیب جدی برای آمریکا در عرصه واردات نفت تبدیل شد.

چین زمانی بر حجم واردات نفتی خود افزود که بهای طلای سیاه از 107 دلار در هر بشکه سال 2014 به 40 دلار کنونی کاهش یافت. چین در ماه فوریه روزانه 8 میلیون بشکه نفت به کشور وارد کرد و بر اندوخته ذخایر آتی کشور افزود.

شرکت ملی و دولتی نفت چین که مسئولیت توسعه و بهره‌برداری بسیاری از حوزه‌های نفتی این کشور را، که اغلب در دریای جنوبی کشف شده‌اند، بر عهده دارد. این شرکت تخمین زد دریای جنوبی چین دارای 125 میلیارد بشکه نفت و 500 هزار میلیارد فوت مربع ذخایر گاز کشف نشده است. با این وجود، ارقام یاد نشده نمی‌تواند تضمین کننده استقلال چین در تامین انرژی مورد نیاز کشور باشد.

طبق اعلام مرکز اطلاعات و آمار انرژی آمریکا، حدود 80 درصد از ظرفیت تولیدات نفتی چین در خط ساحلی هستند و 20 درصد آن در ذخایر دریایی کم عمق انباشته شده‌اند. وابستگی چین به نفت وارداتی در سال 2013 به 60 درصد رسید و حالا حتی از این آمار هم فراتر رفته است، موضوعی که نمی‌تواند برای پکن خبر چندان خوبی به حساب آید. رئیس موسسه تحقیقاتی فناوری و اقتصاد وابسته به شرکت ملی نفت چین اعلام کرد: وابستگی کشور به نفت وارداتی 56 درصد شده و تقاضا برای خرید نفت 4.3 درصد افزایش یافته است.

واردات بی‌رویه نفت چین می‌تواند یکی از دلایل اصلی کند شدن رشد اقتصادی این کشور باشد. این موضوع همچنین مانع از توسعه حوزه‌های نفتی دریای جنوبی شده و پروژه‌های بسیاری در این باره به حالت تعلیق درآمده است. هرچند چین تاکنون رقم دقیقی از حجم ذخایر نفت اندوخته شده خود ارائه نداده؛ جی پی مورگان ان را 511 میلیون بشکه تخمین زده است.

بلومبرگ در روزهای پایانی ژوئن پیش‌بینی کرده بود ظرفیت انباشت نفت در چین تا ماه اوت اشباع می‌شود و دیگر امکان ذخیره‌سازی برای این کشور وجود نخواهد داشت. انتظار می‌رود روند واردات نفت چین در ماه سپتامبر سیر نزولی پیدا کند. مقامات چین مایل هستند وابستگی نفتی خود را به واردات، در همان سطح 60 درصد ثابت نگه دارند.

ادامه این روند موجب سرازیر شدن سرمایه به کشورهای تولیدکننده نفت به ویژه عربستان و روسیه می‌شود. ایران نیز در پی لغو تحریم‌های اقتصادی به این جمع اضافه می‌شود و منبع خوبی برای تامین انرزی چین خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار