جایگاه صنایع کوچک در اقتصاد کشور؛ موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که با حضور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و یکی از تولید کنندگان این حوزه مورد بحث و برسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "علی یزدانی" مدیر عامل سازمان صنایع کوچک در ابتدای گفتگوی ویژه خبری اظهار داشت: مجموع واحدهای صنعتی کشور که دارای مجوز بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، حدود هشتاد و هشت هزار واحد صنعتی است که نزدیک به  هشتاد و یک هزار آن را صنایع کوچک تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این صنایع، حدود چهار هزار و سیصد واحد صنعتی متوسط و سه هزار و پانصد واحد صنعتی بزرگ نیز در کشور فعالیت می کنند.

نزدیک به ۴۲ درصد اشتغال در صنایع، مربوط به صنایع کوچک است

مدیر عامل سازمان صنایع  کوچک در کشور همچنین تصریح کرد: از مجموع  دو و نیم میلیون اشتغال صنعتی کشور بالغ بر یک میلیون آن مربوط به صنایع کوچک است که بر این اساس ۴۲ درصد اشتغال کشور در صنایع کوچک و ۵۸ درصد آن در صنایع بزرگ است.

یزدانی بیان داشت: از مجموع نزدیک به هشتاد و هشت هزار واحد صنعتی کشور بالغ بر سی و هفت هزار و پانصد واحد آن در داخل شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر هستند که ۲۰ درصد این رقم در سنوات مختلف تعطیل شده است.

معاون وزیر صنعت خاطر نشان ساخت: تنها مشکل بنگاه‌هایی که راکد شده اند مشکل نقدینگی نیست بلکه مشکل مدیریتی نیز یکی از نقایصی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه این بحث سید عباس امیر حسینی، یکی از تولید کنندگان صنایع کوچک نیز در تشریح مهمترین مشکلات صنایع کوچک در کشور، گفت: تمام تسهیلات به سمت صنایع بزرگ است در حالیکه بالغ بر ۹۰ درصد اشتغال در صنایع کوچک و متوسط به وجود آمده است.

امیر حسینی اضافه کرد: دور بودن دانشگاه از صنایع کوچک و سیاست های اشتباه حاکم بر صنعت از دیگر مواردی است که در حوزه صنایع کوچک مشکل ساز شده است.

یزدانی با اشاره به اینکه، استانداران به صورت هفتگی با صنعت داران مسائل و مشکلات را مورد بحث، بررسی و پيگيری قرار می دهند، گفت: سیستم بانکی در رده مديران عامل همکاری های لازم را به عمل می آورند و در راستای سیاست ها اقدامات لازم را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه، صنایع خرد در داخل صنایع کوچک تعریف شده اند ادامه داد: در راستای سیاست هاي اقتصاد مقاومتی با نگاه به صادرات به دنبال رقابت پذیر کردن صنایع کوچک هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اينکه، همه همکارانم در اجرا به دنبال انجام وظیفه هستند افزود: با همکاری سازمان فنی و حرفه ای یکصد هزار نفر آموزش می بینند.

امیرحسینی در ادامه با اشاره به اینکه،اقدام و عمل فرصتی برای تجربه جدید نیست افزود: سرمایه گذاران کل شرکت ها در سال جاری بیش از400 میلیارد بدهکار بودند که90 درصد خسارت مشمول  بخشیدگی قرار گرفتند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار