صرافان غزنی از حکومت می‎خواهند که استفاده از ارزهای خارجی بخصوص کلدار را در این ولایت ممنوع کند.

صرافان غزنی می‎گویند باید استعمال کلدار در بازار این شهر ممنوع شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، صرافان غزنی از حکومت می‎خواهند که استفاده از ارزهای خارجی بخصوص کلدار را در این ولایت ممنوع سازد چون به باور آنها بیشتر از قشر دیگر برای مردم عادی و مصرف کنندگان زیان آور است.
 
غزنی از جمله ولایاتی است که به گفته تاجران آن، بیش از ۶۰ فیصد معاملات تجارتی با کلدار پاکستانی انجام میشود.
 
محمد احمدزی نماینده صرافان غزنی میگوید در هفته گذشته زمانیکه استفاده ازکلدار در ولایت قندهار ممنوع اعلام گردید نرخ افغانی به در برابر کلدار پاکستانی و دلار امریکایی به گونه قابل توجه رشد کرد

به گفته وی پیش از این افغانی در برابر دلار به ۶۸ الی ۶۹ معامله می‎شد اما در تحول اخیر تا مرز ۶۴ افغانی کاهش یافت، یعنی نرخ پول افغانی در حدود ۵ افغانی رشد نمود، و در برابر کلدار پیش از این ۱۰۰۰ افغانی مساوی بود ۱۵۴۰ کلدار پاکستانی در تحول اخیر یک هزار افغانی به ۱۶۰۰ کلدار الی ۱۶۲۰ کلدار تبادله میشد.

نماینده صرافان غزنی میگوید بدلیل آنکه مردم عادی و مصرف کننده ها پول افغانی در اختیار دارند اما جنس را به کلدار میخرند لذا چرخش کلدار در بازار غزنی بیشتر از همه به مردم عادی آسیب میزند.

وی افزود در صورتیکه دولت به صورت قاطعانه و دوامدار جلو استعمال کلدار را بیگیرد نزخ پول افغانی به‎گونه چشم گیر رشد می‎کند.

بازار غزنی در سمت جنوب و مناطق مرکزی کشور نقش مرکزی و تاثیر گذار دارد بیشتر کالاهای تجارتی که از کشور پاکستان به افغانستان وارد میشود در غزنی منتقل شده و از بازار غزنی به ولایت های اطراف غزنی مناطق مرکزی و برخی ولایت های جنوبی کشور صادر میشود بازار صرافی غزنی نیز پس از بازار صرافی قندهار از بازار های تاثیر گزار در سمت جنوب کشور قلمداد میشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.