معین مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان از بازداشت سه قاچاقچی بین المللی در یک ماه گذشته خبرداد.

پلیس مبارزه با مواد مخدر از بازداشت سه قاچاقبر بزرگ بین المللی خبر داد
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، حاجی جمعه خان فرزند محمد حسین باشنده قریه مرکی ولایت ننگرهار، حاجی غلام سخی فرزند عبدالحمید باشنده ولسوالی بکوای ولایت فراه و میرولی فرزند حاجی اصلی خان باشنده ولسوالی خانشین ولایت هلمند از قاچاقچیانی‌اند که در عملیات های خاص پلیس مبارزه با قاچاق مواد مخدر بازداشت شده اند.

بازمحمد احمدی معین مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور گفت که این قاچاقچیان شامل لیست سیاه سازمان ملل متحد هم بودند و از ده سال گذشته زیر تعقیب پلیس قرار داشتند.

آقای احمدی افزود، قاچاقچیان بازداشت شده در ده سال گذشته، ده‌ها تن مواد مخدر را به بیرون از کشور قاچاق کرده اند و منبع اصلی تمویل تروریزم در کشور بودند.

به گفته وی، در عملیات بازداشت حاجی جمعه خان، ۶ باب کارخانه تولید مواد مخدر تخریب و ۳۰جنگجوی مربوط وی نیز کشته شده اند.

او خاطر نشان کرد که یکی از همکاران و نزدیکان میرولی به نام مستری اکرم نیز با مقدار مواد مخدر بازداشت شده است.

همچنین، پلیس مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور می گوید که در حدود پنج ماه گذشته ۲۷قاچاقچی (۲۳مرد و ۴زن) از فرودگاه حامد کرزی بازداشت شده اند که از بطن آنان بیش از ۱۶کیلو مواد مخدر بدست آمده است.

معین مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور تاکید کرد که ۲شهروند پاکستان، یک شهروند ایران و یک شهروند ترکیه نیز به اتهام انتقال مواد مخدر از فرودگاه حامدکرزی بازداشت شده اند.

بازمحمد احمدی گفت که پلیس مبارزه با مواد مخدر از ابتدای ۱۳۹۵خورشیدی تا هنوز ۷۴۹عملیات در نقاط مختلف کشور اجرا کرده اند که در این عملیات‌ها ۹۱۷ قاچاقچی بزرگ، متوسط و خرد مواد مخدر به شمول ۲۸زن و ۷ کارمند خدمات عامه بازداشت و در این جران ۲ منسوب امنیتی نیز کشته شده اند.

آقای احمدی خاطر نشان کرد که در این عملیات ها مقدار ۱۲۸.۶ تُن مواد مخدر و مواد الکولی هم کشف و ضبط شده است.

او گفت، از این که ۹۰درصد کشت و تولید مواد مخدر در مناطق نا امن صورت میگیرد، این مساله مبارزه با مواد مخدر را نیز با چالش های زیادی مواجه کرده است.

معین مبارزه با مواد مخدر، تولید و قاچاق مواد مخدر را منابع اصلی فساد و نا امنی در کشور خواند و از نیروهای بین المللی خواست که برای ارتقای ظرفیت مبارزه با مواد مخدر با این اداره همکاری کنند.

به گفته وی، نیروهای بین المللی هیچ گونه همکاری با پلیس مبارزه با مواد مخدر ندارند.

افغانستان از کشورهای است که حدود ۹۰ درصد نیاز مواد مخدر دنیا را تامین می کند و از این مجرا سالانه ده‌ها میلیارد دلار به جیب قاچاقچیان بین المللی می رود.

معین مبارزه با مواد مخدر گفت به دلیل این که محو مواد مخدر در سال جاری در سطح پایین قرار داشت، بنا احتمال افزایش کشت و تولید این پدیده نیز وجود دارد.

جمهور نوشت: حدود۳۰ درصد بودجه جنگ طالبان علیه دولت افغانستان را قاچاق مواد مخدر تامین می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.