یک روزنامه عربی با اشاره به گزارش نشریه انگلیسی اکونومیست درباره وخامت اوضاع مصر، به تحلیل آن پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان رای الیوم در مطلبی با اشاره به گزارش مجله اکونومیست درباره اوضاع مصیب‌بار مصر نوشته است: آنچه اکونومیست درباره اوضاع خراب مصر نوشته است همانند صاعقه‌ای بود که بر سر نخبگان سیاسی و اقتصادی مصر فرود آمد.

 این روزنامه واقعیت‌های اقتصادی و سیاسی را بیان کرد و تصویر بد کنونی و بسیار بدتر آینده را تشریح کرد. آیا آنچه اکونومیست درباره ویرانی مصر بیان کرده به مثابه پیامی هشدار دهنده است یا انعکاس وضع یاس از اصلاحات را نشان می‌دهد؟ آیا اوضاع سیاسی و اقتصادی مصر تا این اندازه بحرانی است؟ آیا توصیه‌های اکونومیست قابل اجراست؟

در ادامه این تحلیل آمده است: ملت خرد شده مصر احتمالا با مجله اکونومیست آشنایی ندارند؛ اما روزنامه‌های کشورشان را مطالعه می‌کنند و شبکه های تلویزیونی مصر را تماشا می‌کنند. معمولا برنامه‌های تلویزیونی مصر یا در قالب سریال و برنامه‌هایی است که هدفش دور کردن از وضع موجود است یا برنامه‌های گفتگویی است که معمولا حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و حالت گل و بلبل از اوضاع ارائه می‌دهند.

رای الیوم در ادامه نوشت: مشکل در مصر فقط اقتصادی نیست؛ بلکه فساد، بوروکراسی، آموزش، نبود خدمات، نبود چشم انداز اداری و اصلاحات در همه زمینه ها است. فاصله فقیر و ثروتمند در مصر روز به روز بیشتر می‌شود.

اکونومیست به تشریح اوضاع مصر پرداخته استف اما اوضاع مصر به مجله انگلیسی نیاز ندارد؛ زیرا وضع آن به اندازه کافی بحرانی است. گرانی، نبود خدمات، افزایش بیکاری از جمله مشکلاتی است که مصری‌ها روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. مصر تنها کشوری نیست که مردم آن با این شرایط روبرو هستند بلکه بسیاری از کشورهای عربی نیز به علت جنگ و کشتار چنین وضعیتی دارند.

رای الیوم در انتها نوشت: دستاوردهایی نیز در مصر وجود دارد که اکونومیست آنها را نادیده گرفته، اما در مقایسه با حجم بحران و خطرات بسیار اندک است. وزارت خارجه مصر باید بداند که اکونومیست نه سخنگوی مخالفان مصر است نه دشمنی شخصی با رهبران مصر و سیسی دارد و باید راهکارهای آن را مورد توجه قرار دهد. مصر به حکومتی نیاز دارد که همه مردم آن را زیر چتر واحدی قرار دهد و همزیستی میان همه طیف ها سیاسی و دینی برقرار شود و مصر به نقش و جایگاه واقعی خود در منطقه بازگردد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار