ورود خرما به بورس سبب احیای نخیلات خوزستان می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛مدیرکل تعاون روستایی استان خوزستان در جلسه امکان سنجی ورود خرما به بازار بورس کالا در آبادان گفت: شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر و اهواز از جمله تولید کنندگان خرما به ویژه از نوع استعمران هستند.

هرمز خواجوی افزود: از دیر باز خرمای تولید شده در این مناطق جنبه صادراتی به بازارهای مختلف دنیا را داشته و در این راستا یکی از سیاستهای دولت آنست که در بحث تولیدات کشاورزی از تولید کنندگان و کشاورزان حمایت کند.

وی گفت: به استناد ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی مصوبه مجلس شورای اسلامی، محصولات مختلفی همچون ذرت و جو در بورس کالا در حال عرضه است، سال گذشته در بحث عرضه ذرت در بورس، در استان خوزستان به عنوان پایلوت و به شیوه قیمت تضمینی انجام شد.

خواجوی افزود: در این شیوه از عرضه ذرت، کشاورزان و تولید کنندگان محصول را در بورس ارائه می دهند و سپس محصول توسط بورس به فروش می رود.

مدیرکل تعاون روستایی استان خوزستان گفت: برای انجام این کار (عرضه خرما در بورس کالا)، در ابتدا باید موضوع از سوی هیئت دولت به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ و پس از آن نیز هماهنگی های لازم در سطح کشور برای خرما انجام شود.

وی با بیان اینکه با اعلام این موضوع یکسری الزامات و زیرساختها بایستی ایجاد شود، از انبار، سردخانه، ایجاد سیستم حمل و نقل مطلوب، صندوقها و بسته بندی های مناسب برای عرضه خرما به شکل استاندارد و قابل عرضه در بورس به عنوان این الزامات نام برد.

وی از نبودن نیاز به سهم آورده ۱۰۰ درصدی نقدینگی توسط دولت و معطل نشدن کشاورز در تامین و پرداخت پول به وی به عنوان برخی از مزایای ورود خرما به بورس کالا نام برد.

مدیرکل تعاون روستایی استان خوزستان تصریح کرد: می توان در زمینه عرضه محصولات با کیفیت بیشتر رقابتی را ایجاد کرد که در نهایت هم کشاورز، هم دولت و هم صنایع تبدیلی و تکمیلی سود کنند و کارها به نحو مطلوبی انجام و دنبال شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.