تنوع محصولات و ارتقای کیفیت راهکار مقابله با رکود

تنوع محصولات، افزایش تقاضا در بازار را به همراه دارد از این رو لازم است کارخانه ها، تولیدات جدید و متناسب با سلیقه جامعه وارد بازار کنند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، با توجه به آنکه تنوع محصولات تولیدی می تواند افزایش تقاضا در بازارهای داخلی و خارجی را به همراه داشته باشد، از این رو لازم است که کارخانه های تولیدی با بکارگیری نیروی انسانی متخصص، توسعه بخش تحقیق و همچنین بهره گیری از ایده های نو، محصولات جدید و متناسب با سلیقه جامعه وارد بازار کنند.

بر این اساس در واقع خود تولیدکنندگان عامل اصلی جذب و دفع مشتری هستند بنابراین برای حفظ حیات خود می بایست با اقداماتی از قبیل ایجاد تنوع و ارتقای کیفی، از ورود کالاهای بی کیفیت و ظاهر پسند به بازار جلوگیری نمایند.

گفتنی است در بازارهای رقابتی محصولات داخلی در برابر اجناس خارجی ، مشاهده می شود که  در برخی موارد پایین بودن کیفیت تولیدات داخل مصرف کنندگان را به سمت کالاهای خارجی می کشاند که همین امر تعطیلی کارخانه ها و رکود بازار را به همراه داشته است.

رامین نورقلی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ایجاد مکانیزم تنوع محصولات دربازار عرضه کالا، اظهار کرد: عواملی همچون قیمت ،‌ کیفیت ،‌ تنوع با توجه به سلایق مصرف کننده و وضعیت ظاهری کالا در پروسه انتخاب آن موثر است که تولیدکننده برای جذب مشتری باید به بهبود این موارد توجه کند .

وی گفت :‌ هنگامی که دامنه تنوع برای انتخاب مصرف کننده افزایش یابد، تقاضا برای خرید نیز بیشتر می شود که این امر رونق بازار و بهبود کیفیت محصول تولیدی را به دنبال دارد.
 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی  افزود:  در حقیقت کیفیت ، تنوع ،‌ارتقای تقاضا و تعادل قیمت به صورت یک زنجیره بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند و در مجموع بر رفع رکود بازار نیز اثر گذار هستند . 

وی گفت :‌ زمانی که سیستم نظارتی و بدنه تولید دچار نقص و آسیب شود کیفیت محصول نیز پایین می‌آید.

نورقلی پور اظهار داشت: باید یک ارتباط مناسب و معقول میان هزینه های تولید و قیمت تمام شده وجود داشته باشد زیرا عدم توجه به این امر موجب تورم می شود.

وی افزود: اصلاح نظام درآمد ها و اصلاح قیمت کالا باعث رونق اقتصادی می شود ،بنابراین کنترل قیمت ها دارای اهمیت بسیار است و باید با جدیت تمام پیگیر این موضوع باشیم.

تنوع محصولات تولیدی در بازار رقابتی امکان پذیر است

موید حسینی صدر کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: در بازار رقابتی تولیدکنندگان به ناچار بایستی تنوع محصولات خود را افزایش دهند چرا که این امر رضایت مصرف کنندگان را به همراه دارد.

وی افزود: در شرایط برابر تولیدات داخلی با خارجی لازم است که مصرف کنندگان از تولیدکنندگان داخلی با خرید کالای ایرانی حمایت کنند.

حسینی صدر با بیان اینکه کالاهای خارجی مزیتی بر کالاهای ایرانی ندارند، تصریح کرد: چین به عنوان اولین صادرکننده کالا در جهان محسوب می شود که کشور ما هم سهم بالایی در مصرف کالاهای چینی دارد از این رو لازم است که با تنوع محصولات و ارتقای کیفیت از ورود کالاهای خارجی جلوگیری به عمل آوریم.

کارشناس اقتصادی با اشاره به آنکه در بحث تنوع کالاها باید تیراژ تولید مورد توجه قرار گیرد، گفت:برای تیراژ پایین تولید ، نمی توان تنوع محصول را اعمال کرد ضمن آنکه در تیراژ بالای تولید باید عواملی از قبیل تنوع بازار مصرف داخلی، منطقه ای و خارجی مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: کارخانه های تولیدی بایستی برای داشتن محصولات متنوع، حوزه فروش کالای خود را افزایش دهند .

حسینی صدر با بیان اینکه تحقیق و توسعه تاثیر بسزایی در مکانیزم تنوع محصولات در بازار دارد، تصریح کرد: در دنیا کشورهای موفق 5 درصد هزینه های تولید را به بخش تحقیق و توسعه اختصاص می دهند از این رو لازم است که در بهبود کمی و کیفی کالاهای تولیدی بخش تحقیق و توسعه مورد توجه قرار گیرد.

 تنوع محصولات تولیدی ارتقای کیفیت را به همراه دارد

الیاس طاهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تنوع محصولات تولیدی می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت  و جذب مشتری بیشتر داشته باشد.

وی افزود: برای تحقق تنوع محصولات تولیدی لازم است که عواملی از قبیل تخصص و تجربه نیروی انسانی ، هزینه مناسب و بهره گیری از ایده های نو فراهم باشد چرا که این امر می تواند تاثیر بسزایی در کیفیت کالاها داشته باشد.

طاهری با بیان اینکه تنوع محصولات تولیدی عاملی برای ایجاد رقابت سازنده است، بیان کرد: افزایش تقاضای خرید محصولات تولیدی به دنبال بازار رقابتی می تواند افزایش کیفیت محصول را به همراه داشته باشد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار