سرعین شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل و مرکز شهرستان سرعین است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ شهر سرعین به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل است.

سرعین در ۰۴/۴۸ درجه طول شرقی و ۰۹/۳۸ درجه عرض شمالی با مساحتی بیش از ۱۲۸۰۰۰۰ متر مربع در ۲۸ کیلومتری غرب شهر اردبیل قرار دارد. ارتفاع متوسط شهر از سطح دریا ۱۶۵۰ متر می‌باشد.

شهرستان سرعین که به داشتن چشمه های متعدد آبگرم معدنی مشهور است، در 28 کیلومتری غرب شهر اردبیل واقع شده است. هر سال حدود 8 میلیون گردشگر از سراسر ایران برای بازدید و استفاده از این چشمه ها به این شهر سفر می کنند. یکی از معروف ترین چشمه های آبگرم این شهر گاومیش گلی است که همیشه مملو از افرادی ست که عقیده دارند، با شنا در چشمه های آبگرم، بیماریهای مانند روماتیسم و بیماریهای پوستی خود را تحت درمان قرار می دهند.

فاصله این شهر از تبریز 230 کیلومتر و از تهران 619 کیلومتر می باشد. ســرعـین در فـرهنگ لغت فـارسی به مـعـنی سرچشمه می باشد. در ادوار گذشته از این منطقه به نام های ساری قیه٬ سارقین٬ سرائین و سرقین یاد می شده است. متوسط حداکثر درجه حرارت هوا 25 درجه سانتی گراد و حداقل متوسط دمای آن 7/8­ درجه سانتیگراد می باشد. میزان بارندگی سالیانه حدود 520 میلیمتر می باشد. نظام حمل و نقل سرعین تابعی از سفرهای گردشگری می باشد و مهمترین واسطه حمل و نقل٬ اده ای می باشد. شهر سرعین دارای مهمترین منبع اقتصادی منطقه می باشد که جاذبه های گردشگری این شهر می باشد.

جاذبه های گردشگری شهر سرعین آب های گرم این شهر و طبیعت زیبای سبلان می باشد که عامل اصلی در جذب توریست می باشد . از لحاظ کشاورزی محصولات بعمل آمده در منطقه سرعین اعم از میوه جات (سیب٬ گلابی٬ آلوچه٬ آلوچه وحشی٬ گیلاس٬ زردآلو و گردو) و حبوبات و غله (سیب زمینی٬ گندم٬ جو٬ عدس٬ لوبیا٬ شلغم وغیره) است و بیشتر به مصرف مردم شهر و روستاهای منطقه می رسد.

آبگرم سبلان سرعین ، آبگرم بش باجلار سرعین ، آبگرم گاومیش گلی سرعین ، دهکده صخره ای باستانی ویند کلخوران ، تپه باستانی آناهیتا و پیست اسکی آلوارس از جمله مناطق و جاذبه های گردشگری این استان هستند. لازم بذکر است این شهر به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت یافته است.




انتخاب سرعین به عنوان شهر نمونه گردشگری ایران

رئیس شورای شهر سرعین گفت: شهر سرعین با وجود قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مناسب گردشگری در ردیف ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور قرار دارد.

محمد صبوری افزود: شهر سرعین با دارا بودن ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناسب گردشگری سالانه پذیرای حدود 8 میلیون نفر مسافر است که این امر باعث شده این شهر در ردیف 14 شهر نمونه گردشگری ایران قرار دارد که شهرهای دیگر گردشگری استان اردبیل برای رقابت با شهر سرعین در حوزه گردشگری، ابتدا باید سعی کنند در ردیف شهرهای نمونه گردشگری ایران قرار بگیرند.

وی در رابطه با وجود برخی انتقادها مبنی بر جمع‌آوری بنرهای تبلیغاتی سایر شهرهای گردشگری استان اردبیل در شهر سرعین، گفت: شهرداری سرعین در رابطه با این موضوع وظیفه خود در حوزه جمع‌آوری سد معبر را انجام داده چرا که این بنرها با داربست در معابر عمومی نصب شده و رفت و آمد مردم را با مشکل مواجه کرده بودند که برای نصب بنرهای تبلیغاتی، متقاضیان باید از استندها، لایت‌باکس‌ها و بیلبوردهای شهر سرعین استفاده کنند.

رئیس شورای شهر سرعین در رابطه با برنامه‌های مهم شهرداری و شورای شهر سرعین در راستای جذب گردشگر خارجی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته شهر سرعین در آینده نزدیک با یک شهر اروپایی تفاهم‌نامه خواهرخواندگی منعقد می‌کنیم که در واقع این تفاهم‌نامه نمادین نبوده و قطعا بعد از این کار،‌ شهرداری سرعین برنامه‌های خود را در راستای جذب گردشگر خارجی عملیاتی می‌کند.

صبوری در رابطه با احداث کمپ تیم‌های ملی در شهر سرعین، بیان کرد: احداث کمپ تیم‌های ملی از عهده دولت و شهرداری و شورای شهر خارج است و نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده ولی در عین حال زمین درنظرگرفته شده برای این مجموعه خارج از محدوده شهر و پیگیری این موضوع جزء وظایف شهرداری و شورای شهر سرعین نیست.

رئیس کمیسیون گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای شهر سرعین در ادامه این جلسه اظهار داشت: عوامل و فاکتورهای مختلف در توسعه گردشگری یک شهر مد نظر بوده است که این موارد به صورت زنجیره‌ای به هم متصل بوده که تبلیغات و بازاریابی در رابطه با این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و وجود جارچی‌ها در ابتدای شهر سرعین نیز به منظور جذب و جلب مشتری برای مراکز اقامتی سرعین است.

نادر ابراهیمی با اشاره به اینکه وجود این جارچی‌ها گاها موجب رنجش خاطر مسافران شده و باید این موضوع اصلاح شود، گفت: در رابطه با این مشکل صاحبان مراکز اقامتی و هتل‌داران باید از روش‌های نوین تبلیغات استفاده کنند که سعی می‌کنیم این بازاریاب‌ها در کیوسک‌های مشخص شده حضور داشته باشند.

احداث پارک ۸ هکتاری در سرعین

شهردار سرعین گفت: پارک ۸ هکتاری در قسمت غربی شهر سرعین احداث می‌شود که در حال حاضر ۷۰ درصد اراضی این مجموعه تملک شده است.

رضا زنده‌دل شامگاه دوشنبه افزود: در رابطه با ساماندهی جارچیان ورودی شهر سرعین، شهرداری سرعین اجرای طرح شهر هوشمند را در دستور کار خود قرار داده که در واقع با اجرای این طرح، مسافرانی که وارد شهر می‌شوند، قابلیت دریافت اطلاعات مربوط به اماکن اقامتی، گردشگری و پذیرایی را خواهند داشت که در این رابطه مراکز اقامتی باید مجموعه‌های خود را به سیستم شبکه‌ای مجهز کنند.

وی در رابطه با افزایش سرانه فضای سبز در شهر سرعین، گفت: با اقدامات انجام گرفته در راستای توسعه فضای سبز شهر سرعین، در حال حاضر سرانه فضای سبز در این شهر 2.5 متر مربع به ازای هر فرد افزایش یافته است که شهرداری سرعین احداث پارک 8 هکتاری در قسمت غربی شهر سرعین را در دستور کار خود قرار داده که 70 درصد اراضی این مجموعه نیز تملک شده است.

شهردار سرعین افزود: احداث کمربندی شهر سرعین در دو فاز اجرایی می‌شود که بخش اول شامل کمربندی غربی شهر سرعین به بهره‌برداری رسید و کمربندی شرقی نیز تا اواخر شریورماه امسال افتتاح خواهد شد که قطعا بهره‌برداری این پروژه نتایج مثبتی در راستای سهولت تردد و کاهش ترافیک شهر سرعین خواهد داشت.

زنده‌دل با اشاره به اتمام طرف تفصیلی شهر سرعین، تصریح کرد: مطالعات طرح تفصیلی شهر سرعین به پایان رسیده و در محله تصویب نهایی است که یکی از برنامه‌های این طرح، اجرای پروژه پیاده شهر سرعین است که فاز اول این پروژه شامل سنگ‌فرش میدان اصلی شهر اجرایی شده و با تکمیل این طرح، در زمان پیک مسافر تردد فقط به صورت پیاده‌محور خواهد بود.

وی در رابطه با احداث زمین والیبال ساحلی در شهر سرعین، بیان کرد: اطلاعات مورد نیاز در رابطه با احداث زمین والیبال ساحلی توسط هیات والیبال استان به شهرداری سرعین ارسال شده است که مصوبه این طرح به شورای شهر سرعین ارسال شده و بعد از تصویب، مراحل اجرایی آن شروع می‌شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.