اجرای این طرح بین ناشر، مؤلف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چالش ایجاد می‌کند؛ زیرا مؤلف دوست ندارد که کارش بررسی شود.

پرویز بیگی حبیب آبادی، مدیر مسئول انتشارات «فصل پنجم» در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نظر خود در مورد چگونگی اجرای طرح واسپاری بررسی کتابهای آماده انتشار به برخی از ناشران را چنین تشریح کرد: اجرای این طرح بین ناشر، مؤلف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چالش ایجاد می‌کند؛ زیرا مؤلف دوست ندارد که کارش بررسی شود. اگر این امر به ناشران واسپاری شود، ناشر می ماند که چه کار کند. البته به نظر من این طرح باید به صورت محدود اجرا شود و نماینده‌ای از وزارت ارشاد نیز باشد تا اگر مشکلی میان ناشر و مؤلف پیش آمد، آن را حل کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به گفته های اخیر سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص چگونگی اجرای طرح واسپاری امر بررسی کتاب‌های آماده انتشار به ناشران اشاره کرد و گفت: اگر اجازه بررسی کتاب را به ناشران دولتی بدهند و سپس این اجازه را به چند ناشر خصوصی هم بدهند، در نظر برخی از افراد این عمل به معنای کمک به ناشران است. اما از نظر برخی دیگر ناشران خصوصی نیز به حسب ظاهر دولتی به حساب خواهند آمد. البته اگر ناشر، مؤلف و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار یکدیگر به اجرای طرح واسپاری بررسی کتاب‌ها به ناشران عمل کنند، شبهه دولتی بودن ناشران خصوصی از بین می رود.

مدیر مسئول انتشارات «فصل پنجم» افزود: البته اگر کار تسریع شود، مشکلات موجود بر سر راه اجرای طرح واسپاری بررسی کتاب‌ها به ناشران از بین می‌روند. پس به نظر می آید که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه بررسی کتابها و صدور مجوز چاپ و نشر آنها باید زمانبندی صحیحی داشته باشد تا به ناشری که کتابی را برای اخذ مجوز چاپ در اختیار این وزارتخانه قرار می دهد، اعلام کند که به طور دقیق در چه روزی پاسخ درخواست وی را خواهد داد.

بیگی حبیب آبادی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی صحیح برای بررسی کتابهای آماده انتشار و اخذ مجوز چاپ، نیاز به دسترسی به اطلاعات دقیقی دارد که خللی در آن نباشد. البته ما در گذشته درخواست کرده‌ایم که اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چنین زمانبندی را داشته باشد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.