فرش " اوشک " یا " زیگلر" اثر هنرمندان قالیباف مهاباد با قابلیت های ویژه ای که دارد ، در حال حاضر در بازارهای جهانی ، خریداران زیادی برای خود دست و پا کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: این شهرستان با تولید بیش از چهارهزار متر مربع فرش دستباف در سال ، یکی از قطب های تولید فرش در آذربایجان غربی است.

چیا قربانی اقدم افزود : زیگلر نوعی فرش تک پود درشت بافت است که 150 سال قبل در روستاهای مهاباد بافته شده است.

وی افزود : در مهاباد سه نوع فرش سنتی هه وشار (افشار) ، تابلو فرش و فرش های درشت بافت (زیگلر) تولید می شود.

قربانی اقدم با بیان اهمیت صادرات فرش دستبافت و ضرورت بازاریابی برای این صنعت گفت : توجه به صادرات فرش می تواند علاوه بر افزایش میزان تولید بر کیفیت و ارتقای آن هم برای حضور بیشتر در بازارهای جهانی بیفزاید.

یکی از تولید کنندگان فرش هم می گوید : این فرشها بازسازی شده و در حال حاضر300 بافنده فعال در مهاباد وجود دارد و سالیانه یک هزار تا هزار و پانصد متر مربع فرش دستباف در مهاباد تولید می شود.

به گفته یعقوب باب سور ، فرش زیگلر از نظر قیمت تمام شده هزینه کمتری دارد و درآمد زیادی هم تولید می کند.

در برخی بازارهای جهان از جمله آمریکا و کانادا نیز علاقه مندی به این فرش به علت داشتن طرحهای اصیل و سنتی ، بیشتر است.

یکی از بافندگان فرش اوشک در مهاباد گفت : این نوع فرش با توجه به اینکه در ابعاد بزرگ بافته می شود، در مقایسه با تابلوفرش ها ، نیازمند فضای فیزیکی بیشتری است.

خانم نبی پور افزود : الیاف فرش اوشک با رنگ های گیاهی رنگ آمیزی می شود و باید مکان نگهداری آن از تهویه مناسب برخوردار باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این نوع فرش در تعداد رنگ ها محدود است ، بافتن آن از انواع فرش های دیگر از جمله افشار و تابلوفرش آسان تر و زودبازده تر است.

معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت آذربایجان غربی هم در این زمینه می گوید : استفاده از رنگهای طبیعی و نقش های ساده و همه پسند ، مقبولیت این فرش را در آن سوی مرزها هم دوچندان کرده است.

صادق قادری افزود : بر اساس استاندارد ، سالانه 290 هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید و از این میزان 20 میلیون دلار به دیگر کشورها صادر می شود.

هم اکنون 72 هزار بافنده فرش دستباف در آذربایجان غربی فعالیت می کنند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.