کارشناسان معتقدند اگر قیمت ارز واقعی باشد هم تولید داخلی سرعت می گیرد و هم امر صادرات رونق پیدا می‌کند و از میزان قاچاق نیز کاسته می شود.

به گزارش خبرنگار  بورس،بانک وبیمه  گروه  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وعده تک نرخی شدن ارز مدت هاست که از سوی بانک مرکزی داده شده و به تازگی به نظر می‌رسد آخرین گام‌ها برای این اتفاق مهم و ضروری برداشته شده و بزودی شاهد حذف نرخ‌های متعدد برای ارز خواهیم بود.

اقتصاد کشور طی چند سال اخیر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که بخشی از آن مربوط به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر تولید بوده است؛ کارشناسان معتقدند با ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز می توان بر این مشکلات فائق آمد.

محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار  
بورس،بانک وبیمه  گروه  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیرات تک نرخی کردن ارز بر امر صادرات، اظهار داشت:صادرکنندگان از این امر خشنود هستند، اما شاید تک نرخی کردن به کام وارد کنندگانی که از ارز مبادله ای استفاده کرده و از تفاوت آن با ارز آزاد سود های کلان می بردند، خوش نیاید.

وی ادامه داد:در تمام دنیا ارز تک نرخی یک الزام و نشان دهنده ثبات اقتصادی آن کشور است، چراکه چند نرخی بودن نرخ ارز باعث بروز پدیده رانت و فساد می شود، ضمن اینکه شفافیت اقتصادی را از بین می‌برد.

لاهوتی تاکید کرد:تجربه سالهای اخیر نشان داده که ارز مبادله ای سر سفره مردم قرار نگرفته و تنها باعث سود های سرشار برای عده ای شده که ارتباطات بیشتری برای دریافت این وجوه داشته اند و دست آخر این مردم هستند که متضرر شده و هزینه های سنگین این امر را پرداخت می‌کنند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: ارز تک نرخی از این جنبه مورد توجه است که گامی برای رسیدن به شفافیت اقتصادی است، این امر مقدماتی دارد تا بانک مرکزی بتواند براساس وظیفه قانونی خود و طبق برنامه پنجم، ارز را به صورت شناور کنترل و مدیریت کرده و از تغییرات ناگهانی قیمت جلوگیری کند.

وی همچنین اذعان داشت:کاهش بی دلیل نرخ ارز می تواند کاهش صادرات در نتیجه تولید کمتر و رکود را به دنبال داشته باشد.

لاهوتی علت تعلل بانک مرکزی در تک نرخی کردن ارز را اینگونه عنوان کرد:بانک مرکزی به سبب اینکه بتواند قادر به کنترل بازار باشد به یکباره ارز را تک نرخی نکرد که این امری کاملا منطقی و براساس تکلیف و رسالت بانک مرکزی است.

وی با تاکید بر اینکه تولید کنندگان و صادرکنندگان به هیچ وجه مشتاق افزایش ناگهانی نرخ ارز نیستند افزود: همانگونه که ما در دولت یازدهم از ثبات قوانین و به طور کلی ثبات نظام اقتصادی کشور در راستای جلوگیری از وارد شدن هرگونه شوک به بازار  استقبال کرده ایم ، دولت نیز تا کنون همین سیاست را پیشه کرده است.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص آینده بازار تجاری کشور، گفت :این امر بستگی به نحوه تعیین نرخ ارز دارد، اگر دولت، ارز مبادله ای را به سمت ارز آزاد سوق دهد قطعا شفافیت در فعالیت های اقتصادی را به همراه خواهد داشت، ضمن اینکه نگرانی های موجود در خصوص تفاوت های ناگهانی نرخ را کاهش خواهد داد.

لاهوتی افزود:  اگر نرخ ارز بر اساس کاهش به سمت ارز مبادله ای باشد، بر صادرات و تولید تاثیر منفی داشته و زمینه افزایش قاچاق را فراهم خواهد کرد.

نرخ ارز باید واقعی شود

مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت:تک نرخی شدن ارز حتما باید انجام شود چراکه چند نرخ بودن آن، رانت و ویژه خواری را به همراه خواهد داشت.

وی  ادامه داد:انتظار ما این است که در کنار تک نرخی شدن ارز ،واقعی شدن آن نیز مورد توجه دولت قرار گیرد، چراکه اگر مجددا دولت در قیمت گذاری دخالت کند و آن را سرکوب کند این امر نه تنها در جهت صادرات نبوده بلکه به واردات و حمایت از تولیدات خارجی کمک خواهد کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی افزود: اگر قیمت ارز واقعی باشد هم تولید داخلی سرعت می گیرد و هم امر صادرات رونق پیدا می‌کند و از میزان قاچاق نیز کاسته می شود.

خوانساری در پاسخ به این سوال که نرخ ارز واقعی به سمت مبادله ای است یا بازار آزاد گفت: نرخ ارز جدیدحتما به بازار آزاد نزدیک تر خواهد بود چراکه ارز مبادله ای، یارانه ای است. 


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار