میگوهای 15 استخر پرورش میگو که کمتر از چهار درصد کل مزارع است به دلیل بیماری لکه سفید معدوم شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مدیرکل دامپزشکی خوزستان با بیان اینکه چهار درصد میگوی استخرهای پرورش میگو به دلیل بیماری لکه سفید معدوم شده اند گفت: بیماری لکه سفید به معنی توقف تولید نیست و این ویروس مانع برداشت میگو در خوزستان نمی شود.

مصطفی کنارکوهی اظهار کرد: 455 استخر پرورش میگو در قالب 30 مزرعه در خوزستان فعال هستند که حدود 90 استخر از آنها درگیر بیماری لکه سفید شده اند.

وی افزود: میگوهای 15 استخر پرورش میگو که کمتر از چهار درصد کل مزارع است به دلیل این بیماری معدوم شده است.

کنارکوهی گفت: ممکن است پنج تا 10 درصد تولید امسال میگوی خوزستان در نتیجه این بیماری از بین برود، اما بیماری لکه سفید به معنی توقف تولید نیست.
وی با تاکید بر اینکه لکه سفید میگو هیچ ضرری برای انسان ندارد، افزود: 50 مزرعه که میگوی آنها به اندازه کافی رشده کرده بود صید اضطراری شدند و 25 مزرعه نیز خطر پذیری کار در کنار بیماری را پذیرفته اند.

کنارکوهی با بیان اینکه اینکه گزارش های جدیدی از بیماری لکه سفید نداریم، تاکید کرد: پیک نخست بیماری را گذراندیم و امیدواریم تا پیک بعدی که شهریور است میگوها به رشد قابل قبولی برای برداشت برسند.

وی افزود: پرورش میگو در هر جا با ویروس لکه سفید همراه است و هر چه وسعت مزارع بیشتر باشد این ویروس هم افزایش می یابد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با تاکید بر آموزش پرورش دهندگان میگو گفت: هر چه محیط مزرعه سالم تر باشد یا به عبارتی امنیت زیستی بیشتر رعایت شود، تولید موفق تر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دامپزشکی فرآیند پرورش میگو را در مراحل مختلف کنترل می کند.

'سفیدک' یا 'لکه سفید' هم اکنون به عنوان جدی ترین و سخت ترین بیماری ویروسی تاثیر گذار در انواع گونه های میگو شناخته شده است. این بیماری نخستین بار در سال 81 در مزارع خوزستان در چوئبده آبادان دیده شد و تقریبا تمام محصول پرورش دهندگان را نابود کرد. پس از آن بود که کارشناسان گفتند این بیماری در خوزستان نهادینه شده است.

در سایت چوئبده 150 قطعه (مزرعه) وجود دارد که هم اکنون 32 مزرعه میگو با مساحت 432 هکتار در آن فعال است.

لکه سفید پارسال دوباره شایع شد و خسارت سنگینی به برخی از مزارع وارد کرد. مدیرعامل اتحادیه آبزیان کشور پارسال سازمان دامپزشکی را مقصر اصلی نابودی 50 درصد تولید میگوی کشور و خسارت 60 میلیون دلاری دانست.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.