ناباروری و نازایی از جمله مشکلاتی است که این روزها گریبان بسیاری از زوج​های جوان را گرفته است و گاهاً برخی از آن‌ها بنا به دلایلی مانند نداشتن توان مالی برای تأمین هزینه‌های درمان یا عدم موفقیت شیوه ​های درمانی، برای همیشه از داشتن فرزند بی‌نصیب می‌گذارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ناباروری و نازایی از جمله مشکلاتی است که این روزها گریبان بسیاری از زوج​های جوان را گرفته است و گاهاً برخی از آن‌ها بنا به دلایلی مانند نداشتن توان مالی برای تأمین هزینه‌های درمان یا عدم موفقیت شیوه​ های درمانی، برای همیشه از داشتن فرزند بی‌نصیب می‌گذارد.

البته برخی از چنین زوج‌هایی نیز اقدام به پذیرش فرزند از شیرخوارگاه می‌کنند، اما این در حالی است که شرایط و روند اخذ فرزندخواندگی غالباً سخت و طولانی‌مدت است به نحوی‌که برخی از زوجین سال‌ها باید در انتظار تحقق این آرزوی دیرینه‌ی خود باشند.

«جمال پایه‌دار» معاون اجتماعی اداره‌کل بهزیستی استان یزد در این‌باره  با بیان این‌که افراد متقاضی فرزندخواندگی در استان قریب 10 سال در نوبت هستند، گفت: پارسال، 541 خانواده در استان متقاضی دریافت فرزند بودند که از این میان تنها 25 خانواده موفق به گرفتن سرپرستی کودکان شیرخوارگاهی شده‌اند.

وی با تأکید بر این نکته که تنها راه قانونی برای دریافت فرزندخوانده، بهزیستی است، خاطرنشان کرد: از آنجایی‌که تحمل این زمان برای برخی خانواده‌ها میسر نیست، در مواردی خانواده‌ها متوسل به راه‌های غیر قانونی برای آوردن فرزند می‌شوند.

پایه‌دار دلیل این انتظار طولانی و تعداد اندک واگذاری حضانت کودکان را کمی تعداد بچه‌های شیرخوارگاهی در استان ذکر و تصریح کرد: هم‌اکنون فقط دو کودک در تنها شیرخوارگاه استان در مقابل این تعداد متقاضی وجود دارد و از این‌رو براساس آمارها برآورد می‌شود که هر خانواده باید حداقل 10 سال در انتظار فرزنددار شدن بماند.

وی تعداد متقاضیان کنونی فرزندخواندگی در استان را 550 خانواده برشمرد و اظهار کرد: بیشترین آمار تقاضاها در استان مربوط به شهر یزد با 340 مورد تقاضاست.

معاون اجتماعی بهزیستی یزد در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این‌که کودکان بی‌سرپرست برای مدت زیادی در شیرخوارگاه باقی نمی‌مانند، تصریح کرد: کودکانی که وارد شیرخوارگاه یزد می‌شوند، پس از طی مراحل قانونی و اخذ مجوز قضایی در صورتی که مجهول‌الهویه باشند، سریعاً به خانواده‌های واجد شرایط واگذار می‌شوند.

پایه‌دار اصلی‌ترین شروط برای دادن حضانت فرزند به خانواده‌ها را داشتن حداقل 30 سال سن برای یکی از زوجین، گذشتن پنج سال از ازدواج آن‌ها، تمکن مالی و تائید پزشک متخصص مبنی بر عدم امکان بچه‌دارشدن آن‌ها خواند.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار