پژوهشگرانی از دانشگاه کاشان با سنتز نوعی نانوذره مغناطیسی و به‌کارگیری آن در ساختاری نانوکامپوزیتی موفق به تولید پوشش‌های ضد آتش شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،رییس پژوهشکده علوم وفناوری نانو دانشگاه کاشان ومجری طرح گفت: این پوشش‌ها که در مقیاس آزمایشگاهی تولید شده‌اند، درصنایعی ازجمله هوافضا، خودروسازی و صنایع تولید لوازم‌خانگی می تواند استفاده شود.
پروفسور مسعود صلواتی نیاسر اصطلاح ضد آتش را طیف وسیعی از مواد شیمیایی که به مواد تولید شده‌ای همچون پلاستیک، پارچه و پوشش‌های اضافه می‌شوند اطلاق می شود و افزود: این مواد با دوری از یک سری واکنش شیمیایی در شعله و یا با ایجاد پوششی محافظ بر روی سطح، گسترش شعله را مهار می‌کنند.
پروفسور صلواتی نیاسری پلی ونیل الکل  را پلیمری پرکاربرد  در بسیاری از صنایع با مقاومت حرارتی پایین و اشتعال‌پذیری بالا دانست و افزود: پرکننده‌های معمولی به سبب پخش نامناسب و ایجاد ساختار دومرحله ای موجب ضعیف شدن خواص مکانیکی این پلیمر می‌شوندکه با استفاده از ذرات در ابعاد نانو و ایجاد ساختار نانوکامپوزیتی این مشکل مرتفع شده و سرعت تخریب پلیمر را مقابل حرارت کاهش می‌دهد.
 رییس پژوهشکده علوم وفناوری نانو گفت: درمراحل اجرا این طرح نانویی ،  نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن با روش رسوب‌گیری شیمیایی ساده‌ شیمیایی سنتز و اثر عوامل مختلف ازجمله  غلظت و نسبت بر روی مورفولوژی نانوذرات بررسی شد.
مسعود صلواتی نیاسری افزود: سپس  نانوساختارها با انواع میکروسکوپ‌های الکترونی و آنالیزهای طیف‌سنجی ساخته و نانوذرات به بستر پلیمری اضافه شد.
وی گفت:  در بخشی دیگر، نانوذرات به‌صورت درجا در محلول آبی پلی ونیل الکل بدون نیاز به اتمسفر بی‌اثر تهیه و آزمون‌های مقاومت مقابل آتش و دیرسوز شوندگی بررسی شد.
نتایج این پژوهش حاصل تلاش‌ پروفسور مسعود صلواتی نیاسری عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و  داود قنبری  دانش‌آموخته‌ی دکترای این دانشگاه  مجله‌ی بین المللی Particuology چاپ شده است.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.