سینما در هفته‌ای که گذشت؛

حواشی ادامه‌دار یک جشن خصوصی سینمایی/ افتتاح یک جشنواره جهانی با «فروشنده»

برگزاری جشن حافظ و حواشی آن همچنان با کنش و واکنش‌های زیادی همراه است.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برگزاری جشن حافظ و حواشی آن همچنان در سینما موجب کنش و واکنش‌های زیادی شده است.    
 
 
انتشار بیانیه انجمن بازیگران در واکنش به مقاله «یالثارات»
 
پس از برگزاری جشن حافظ و اهانت نشریه «یالثارات» نسبت به هنرمندان در قالب یک تحلیل سینمایی، انجمن بازیگران سینما نسبت به فحاشی هفته‌نامه «یالثارات» به هنرمندان حاضر در جشن حافظ 95 واکنش نشان داد و بیانیه‌ای صادر کرد.
 
بخشی از متن این پیام به این شرح است: «اخلاق یکی از بنیادی ترین و والاترین دروس و آموزه های عقیدتی و اجتماعی بوده و هست. پاکیزگی گفتار از ارکان بسیار مهم اخلاق محسوب می‌شود.

خانه سینما خود را مکلف به حمایت‌های همه جانبه از کسانی می‌داند که مورد هتک حرمت قرار گرفته‌اند. از حمایت‌های همه جانبه اندیشمندان، سیاستمداران، هنرمندان و دلسوزان عرصه فرهنگ سپاسگزاری می‌کند و دست همه آنان را که خواهان رشد و اعتلای فرهنگ ایرانی- اسلامی هستند می‌فشارد».

پس از واکنش شهاب حسینی بازیگر سینما و تلویزیون نسبت به تیتر و متن نشریه یالثارات، این روزنامه در مقاله‌ای توهین‌آمیز این بازیگر را به دلیل ایفای نقش در فیلم «فروشنده» به خاطر اینکه بودجه آن از طریق دختر امیر قطر تامین شده بود، داعشی خطاب کرد. در این نشریه او را دوگانه‌سوز نیز لقب داده‌اند.
 
 
ترخیص منیژه حکمت از بیمارستان

منیژه حکمت سوم مرداد مصادف با یکشنبه هفته گذشته تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفتو پس از آن تا روز سه شنبه 12 مرداد در بیمارستان ممنوع الملاقات بود و سپس با تشخیص پزشک ترخیص شد. او اکنون در منزل ادامه روند درمان خود را طی می‌کند.
 
 
معرفی هیات‌های انتخاب بخش بین‌الملل چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت  
 
هیات انتخاب بخش سینمایی: شهاب اسفندیاری، بهمن حبشی، سعید مستغاثی  
 
هیات انتخاب فیلم‌های مستند: شفیع آقامحمدیان، مهدی همایونفر و محمد طیب  
 
هیات انتخاب فیلم‌های کوتاه و پویانمایی: حسن نجاریان، نقی نعمتی و محسن برمهانی  
 
این سه هیات مسئولیت ارزیابی و انتخاب 1700 فیلم رسیده از 104 کشور جهان را بر عهده دارند.
 
 
 درگذشت کارگردان سینما

عصر روز ۱۰ مرداد پرویز صبری پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان سجاد شهریار از دنیا رفت. صبری از ۱۸ اردیبهشت ماه در این بیمارستان بستری بود. فیلم «ننه نقلی» ساخته پرویز صبری در حال حاضر در ژانر کودک و نوجوان در حال اکران است.
 
 
مصوبات شورای صنفی نمایش
 
به گفته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش قرارداد فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» به کارگردانی تینا پاکروان در گروه آفریقا پس از فیلم سینمایی «لانتوری» به ثبت رسید. 

فیلم سینمایی «امکان مینا» ساخته کمال تبریزی نیز در گروه زندگی، از چهارشنبه ۱۳ مرداد اکران شد. فیلم سینمایی «بارکد» از هفته آینده تعویض می‌شود و «ناردون» از ۲۰ مرداد در گروه آزادی نمایش داده می شود. وی در خصوص ثبت قرارداد فیلم «فروشنده» گفت: علت اینکه چرا فیلمیران قرارداد پخش «فروشنده» را ارائه نکرده، مربوط به شورا نیست.
 
سخنگوی شورای صنفی همچنین در خصوص اکران نشدن فیلم «لانتوری» در سینماهای حوزه هنری گفت: حوزه هنری در سینماهای خود سالن خالی برای نمایش این فیلم ندارد اما اکران نشدن این فیلم در سالن‌های حوزه هنری، ربطی به بحث تحریم آن توسط حوزه هنری ندارد.  

افتتاح یک جشنواره جهانی با «فروشنده»»
 
دو فیلم ایرانی «فروشنده» و «وارونگی» در آیین افتتاحیه و اختتامیه پنجمین جشنواره جهانی فیلم پارسی استرالیا روی پرده می‌روند.

«فروشنده» ساخته اصغر فرهادی، در افتتاحیه و «وارونگی» ساخته بهنام بهزادی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره جهانی فیلم پارسی روی پرده می‌رود.  «فروشنده» نخل طلای بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی و جایزه بهترین فیلمنامه شصت و نهمین جشنواره کن را برای اصغر فرهادی به ارمغان آورد.  
 
صدورمجوز نمایش 4 فیلم در شورای پروانه نمایش  
 
شورای پروانه نمایش در جلسه اخیر مجوز نمایش چهار فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم» به تهیه کنندگی سید محمود رضوی و کارگردانی حمید قربانی، «نیمه شب اتفاق افتاد» به تهیه کنندگی و کارگردانی  تینا پاکروان، «قشنگ و فرنگ» به تهیه کنندگی و کارگردانی  وحید موساییان  و «هیهات» به تهیه کنندگی محمد رضا شفیعی و کارگردانی مشترک هادی نائیجی/ هادی مقدم دوست/ دانش اقباشاوی/روح الله حجازی را صادرکرد.
 

جشن شب کارگردانان لغو شد

 
در متنی آمده است: كانون كارگردانان سينماي ايران هر سال بى‌صبرانه در شوق بر پايي شب كانون و همدلى و همزبانى با اعضايش بوده و هست. اما با تاسف بسيار و با توجه به شرايط به وجود آمده براى مراسم و جشن ها در اين روزها و هتك حرمت و توهين به هنر و هنرمندان محترم كشور، با احترام و با ياد عباس كيارستمى عزيز از برگزارى شب كانون در روز سه شنبه 12 مرداد  95 امتناع کرد.
 
موافقت با ساخت 4 فیلم در نمایش خانگی

بر اساس جلسه 10 مرداد شورای پروانه نمایش خانگی، با ساخت فیلم‌نامه های «اکو» به تهیه کنندگی و کارگردانی نبی قلی زاده، «روزهای بی یادداشت» به تهیه کنندگی محمد رضا عرب و کارگردانی سعید خادمی، «عملیات غیر ممکن» به تهیه کنندگی مشترک احمد کیا/ عفت صادقی و کارگردانی محمد باقر اسدی و «سکوت» به تهیه کنندگی علی مردمی و کارگردانی حامد خیری مطلق موافقت شد.

بازدید مدیرکل سینمای حرفه‌ای از سینما آبادان

روز سه شنبه 12 مردادماه محمدرضا فرجی به همراه مدیر عامل موسسه بهمن سبز و تعدادی از مدیران این موسسه در سفر به آبادان، از مراحل بازسازی سینما «آبادان» بازدید کردند و در جریان روند این بازسازی قرار گرفتند.
 
بازسازی سینما «آبادان» شهر آبادان توسط موسسه بهمن سبز از مدتی پیش شروع شده و با انجام مراحل بازسازی کامل این سالن، این سینما به زودی به ناوگان نمایشی سینمای ایران می‌پیوندد.  سینما «آبادان» 12 سال تعطیل بوده و پس از بازسازی با یک سالن و ظرفیت 216 صندلی آغاز به کار خواهد کرد.
 
انتشار فراخوان چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس 

فراخوان چهارمین جشنواره بین المللی فیلم یاس از سوی دبیرخانه این رویداد سینمایی اعلام شد.

جشنواره در 5 بخش مسابقه ایران (نمایش خانگی)/ مسابقه سریال‌های شبکه نمایش خانگی/ مسابقه سینما- ویدیو/ مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی و مسابقه بین‌الملل برگزار می‌‌شود.  

 
«نفس» 12 دقیقه کوتاه شد
 
نسخه جدید فیلم سینمایی «نفس» که با حذف 12 دقیقه از این اثر سینمایی همراه است، امروز در سالن سینما تک خانه هنرمندان برای اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به نمایش در می‌آید.

دلیل کوتاه شدن فیلم «نفس»، رعایت زمان بندی سانس‌ها و بر هم نخوردن نظم نمایش فیلم‌ها در سالن های سینما هنگام اکران عمومی این فیلم است. فیلم سینمایی «نفس» سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی دریافت کرد و شبنم مقدمی بازیگر این فیلم سینمایی نیز موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمد حیدری شد.
 

تقدیم جشنواره فیلم لوکارنو به عباس کیارستمی  

 
شصت‌ و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو به عباس کیارستمی و «مایکل چیمینو» دو هنرمند برجسته و تازه درگذشته سینمای جهان تقدیم شد.

شصت‌ونهمین جشنواره لوکارنو از تاریخ سوم تا سیزدهم اوت (13 تا 23 مرداد) در شهر لوکارنوی کشور سوئیس برگزار می‌شود.
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار