مشهد؛

نام‌گذاری هفته عبدالرحمن جامی در پایتخت وحدت تربت جام

دبیرهمایش بین‌المللی عبدالرحمن جامی گفت: تربت جام به راحتی پایتخت وحدت نشده است و پیشینه‌ای صدها ساله دارد.

علیرضا قیامتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد افزود: تربت جام که اکنون نمونه‌ای عالی از وحدت در ایران و جهان اسلام است به راحتی به این مرحله نرسیده و عرفان در اینجا تسامح، سعه صدر، عشق و مدارا را آورده است.

وی عنوان کرد: تربت جام را با شاخصه‌های خاصی می‌شناسند که مهم‌ترین آن موسیقی است و کمتر کسی با عرفان آن را می‌شناسد؛ فارغ از این که دقت نمی‌کنند این موسیقی در خدمت عرفان است و دوتار ساز دل است. از طرفی دیگر، بازی‌های آیینی همچون حتم، مراحل عرفان و هفت شهر عشق را به تصویر می‌کشد.

قیامتی با بیان این مطلب که 126 دانشمند صاحب اثر در این خطه داریم و تربت جام به لحاظ ادبی، علمی و فرهنگی بسیار غنی و توانمند است، تصریح کرد: به جای این که محو بیگانگان شویم، باید بدانیم که داشته‌های خودمان خیلی بیشتر از آن‌هاست. برخی کشورها به تاریخ نداشته خودشان افتخار می‌کنند اما ما به مشاهیرمان کمتر می‌پردازیم.

وی افزود: عبدالرحمن جامی شخصیتی بین‌المللی است. جامی در چین نفوذ دارد و بسیاری از آثارش در آن‌جا ترجمه و حتی بازسرایی شده‌اند، در ترکیه عثمانی و اردو نیز نفوذ دارد، در بین زبان کردی پنج مجموعه از جامی تاثیر گرفته‌اند، همچنین در بین غربی‌ها هم نفوذ بسیار زیادی دارد تا جایی که فیتز جرالد "سلامان و ابسال" را ترجمه می‌کند، گوته علاقه خیلی زیادی به "لیلی و مجنون" داشته است، آرمان رنو اثر شب‌های ایرانی خود را با استفاده از لیلی و مجنون می‌نویسد و لویی آراگون دو کتاب خود را به نام عبدالرحمن جامی می‌کند.

دبیرهمایش بین‌المللی عبدالرحمن جامی بیان کرد: جامی تنها یک شاعر نبوده بلکه شعرشناس هم بوده؛ او همچنین موسیقی‌دان و پژوهش‌گری بزرگ در عرصه نجوم بوده است. وی نخستین کسی بود که تصحیح متون به روش امروزی را انجام داده و نخستین فردی بوده که انجمن ادبی به وجود آورده است.

وی ادامه داد: عصرجامی عصر تیموریان است و پایتخت در سمرقند و هرات قرار داد. در دوره امیرعلی شیرنوایی و سلطان حسین بایقرا مکتبی به نام مکتب هرات پدید می‌آید تا جایی که خیلی از نویسندگان غربی این قرن دوم عصر تیموریان را دوره رنسانس اسلامی نامیدند. یعنی پس از حمله مغول که بسیاری از بنیان‌های فکری، علمی و ادبی نابود شده بود، می‌بینیم دوباره یک دوره بسیار پرباری در همه علوم نظیر عرفان، معماری، نقاشی، خوش‌نویسی، فیزیک، شیمی و کیهان‌شناسی پدید می‌آید.

قیامتی گفت: همایش عبدالرحمن جامی سومین همایش از سلسله همایش‌های "هزاره شیخ جام" است که با محوریت عبدالرحمن جامی و پژوهش در خصوص زندگی، شخصیت، محیط سیاسی و اجتماعی، عرفان جامی و تبحرش در شعر و ادب در روزهای 27 و 28 مردادماه 1395 در دانشگاه آزاد تربت جام برگزار می‌گردد.

وی ادامه داد: این همایش شورای مرکزی دبیرخانه دارد که در آن کمیته‌های اجرایی، تبلیغات، رسانه، فناوری اطلاعات و علمی را تعریف کردیم.

قیامتی درخصوص مهمانان گفت: دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر حداد عادل دعوت شده‌اند، همچنین دکتر صالحی معاون رئیس جمهور، آقای رشیدیان استاندار خراسان رضوی، مدیرکل ارشاد خراسان رضوی، دکتر سعید شباهنگ نماینده ایران در یونسکو، دکتر نصیری قیداری دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو، دکتر افتخار حسین رئیس موسسه فرهنگی اکو، فيل هو پارک رئیس بنیاد مطالعات آسیای میانه، دکتر واحدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر کشور، دکتر مجتهد شبستری، دکتر عارف نوشاهی بزرگترین عرفان‌شناس شبه قاره هند، دکتر سلامت شاه و پروفسور ماریا بنت برخی از مهمانان این همایش هستند.

قیامتی عنوان کرد: تعداد 307 مقاله دریافت شد که 186 مقاله آن پذیرش گردید. مقالات در سه سطح ارائه حضوری، درج در مجموعه مقالات و گواهی پذیرش، ارزیابی خواهند شدند.

وی گفت: مجموعه مقالات در دو جلد انتشار خواهد یافت، همچنین ویژه‌نامه، سی دی مقالات و سی دی کل مجموعه نظیر سخنرانی‌ها نیز در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت. همچنین کتابچه منابع جامی‌شناسی هم منتشر خواهد شد که تمامی مقالات و کتاب‌هایی که در رابطه با جامی در ایران، تاجیکستان، پاکستان، هند و افغانستان نوشته شده است را در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد داد.

قیامتی همچنین از هفته جامی در شهرستان تربت جام خبر داد و بیان کرد: به پیشنهاد فرماندار شهرستان تربت جام و به جهت آشنایی مردم با عبدالرحمن جامی در شهرستان، هفت روز آخری که به همایش مانده است به نام هفته جامی نام‌گذاری گردیده و قرار است ویژه‌نامه‌هایی در بین مردم توزیع گردد. هم‌چنین هرشب مراسم‌هایی برای قشرهای مختلف مردم در سالن تربیت این شهرستان در رابطه با عبدالرحمن جامی برگزار می‌گردد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاسر سالوری
۱۳:۲۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
دورد بر شما استاد علیرضا قیامتی مرد بزرگ خطه خراسان و تربت جام