قائم مقام شركت آب منطقه ای خراسان گفت:میزان برداشت از آب های زیر زمینی سرخس بیشتر از منبع تغذیه بوده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محمد علائی در جلسه بررسی مشكلات آب كشاورزان سرخس افزود: طی بحران كم آبی و خشكسالی دشت های كشور آسیب های زیادی به بخش های مرتبط با آب وارد شده است.

وی گفت: در دو سال گذشته سطح آب های زیر زمینی سرخس افت كرده است زیرا میزان برداشت از آب های زیر زمینی سرخس بیشتر از منبع تغذیه بوده است.

قائم مقام شركت آب منطقه ای خراسان گفت: در سال زراعی گذشته میزان 41 میلیون متر مكعب آب از سفره های زیر زمینی دشت های سرخس اضافه برداشت شده است.

علائی با اشاره به وضعیت آب در دشت های سرخس تصریح كرد: كارگروهی با هدف بررسی دوباره وضعیت آب شرب در سرخس تشكیل خواهد شد و مشكلات كشاورزان در خصوص وضعیت آب های زیر زمینی مورد مطالعات قرار خواهد گرفت و جمع بندی نتایج آن دوباره برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

وی گفت: شركت آب منطقه ای شهرستان با هماهنگی استان می بایست سند حق آب برای همه كسانی كه حق آب در این خطه مرزی دارند صدور و تحویل كشاورز داده شود زیرا حق آب كشاورزان تعریف شده است.

قائم مقام شركت آب منطقه ای خراسان در خصوص تخصیص آب برای دامداران سرخس اظهار داشت: مشكل سهمیه آب برای دامداران مورد پیگیری مجدد قرار خواهد گرفت و راهكارهای مناسب برای تخصیص آب آنان انجام خواهد شد تا مشكل این قشر زحمتكش در بخش آب برطرف گردد.

علائی خاطرنشان كرد: سیاست ها و برنامه های آب منطقه ای و وزارت نیرو با همكاری و تعامل كشاورزان صورت خواهد پذیرفت و از این رو تلاش می شود مشكلات كشاورزان سرخس برطرف گردد.

فرماندار سرخس هم درادمه این نشست گفت: در نحوه آب بخش كشاورزی سرخس تجدید نظر خواهد شد

حسین سنجرانی با بیان اینكه بخش بزرگی از جمعیت شهرستان سرخس در بخش كشاورزی و دامداری مشغول فعالیت هستند افزود: با توجه به كم آبی و خشكسالی در سال زراعی گذشته بیش از 40 میلیون متر مكعب آب در شهرستان سرخس اضافه برداشت شده است.

وی گفت : وضعیت حق آب اختصاص یافته از آب سد دوستی به بخش كشاورزی سرخس مورد بررسی قرار خواهد گرفت و آنچه كه سهم كشاورزان باشد به آنها تحویل داده خواهد شد.

فرماندار سرخس افزود: در صورتیكه آب اختصاصی به كشاورزان از طریق تعاونی های آب بران به آنها تحویل داده نشود هزینه آن حساب خواهد شد و به كشاورزان پرداخت خواهد شد و كشاورزانی كه بدهی معوق به این شركت دارند از این طریق پرداخت می شود.

سنجرانی با اشاره به گلایه مندی كشاورزان از قطع برق چاه های كشاورزی اظهار داشت: با رایزنی های صورت گرفته با شركت آب منطقه ای خراسان قرار بر این شده است تا پایان سال زراعی جاری برق هیچ چاه كشاورزی قطع نشود.

وی خاطرنشان كرد: می بایست با شفافیت در حوزه آب های زیر زمینی و منابع آب با كشاورزان صحبت كرد و مسائل مشكلات آب را با آنها در میان گذاشت و با همكاری این قشر زحمتكش سیاست ها و برنامه های وزارت نیرو عملی گردد.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.