مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: ریسک پذیری و رقابت پذیری‌ شرکت های دانش بنیان با محصولات برتر دنیا سبب افزایش موفقیت و تولید محصولات فناور می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قطبی نژاد مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان عصر امروز در مراسم رویداد در رویداد آشنایی با مرکز فن‌آفرینی نوتک در دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به عرضه محصولات فناور به بازار اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان پیشرفته، چاره ای جز رویایی با محصولات روز دنیا را نداشته و باید خود را برای رقابت با رقبای قدیمی و قوی آماده کنند.

وی بیان کرد: دانشگاه شریف به صورت متمرکز بر روی این موضوع کار می‌کند و کار طراحی و ساخت وسایل حمل و نقل برقی را به طور جدی دنبال می کند زیرا  این صنعت راهکاری مهم در جهت مبارزه با آلودگی شهرهای بزرگ است.

قطبی‌نژاد اظهار داشت: در طرح ساخت موتور سیکلت برقی شرکت نوتک حمایت ویژه ای  از ابداعات دانشجویان شریف کرده و از همه استادان و دانشجویان صاحب طرح و ایده دعوت شده و تحت عنوان یک شرکت دانش بنیان سعی در تجاری سازی محصولات شده است.

وی عنوان کرد: بعد از تصویب محصولات شرکت‌های دانش بنیان راه برای تجاری سازی باز می شود و معاونت علمی با پرداخت وام های کم بهره به این شرکت ها  کمک مالی می‌کند.

قطبی نژاد اظهار داشت:  شرکت نوتک 80 میلیون وام برای توسعه ،تکامل و کمک به فروش محصول دانش بنیان در نظر گرفته و به نوعی حامی شرکت های دانش بنیان نوپا است تا  آنها بتوانند از ظرفیت‌های موجود در دنیا به نحو احسنت بهره مند شوند.

تجاری سازی محصولات شرکت‌های دانش بنیان نتیجه انسجام کار تیمی افراد است
در ادامه مراسم بهبودی مدیر مرکز رشد علمی دانشگاه شریف گفت: در این دانشگاه دوره‌های توانمندسازی زیادی برگزار شده است تا شرکت‌های دانش‌بنیان بعد از توانمندسازی  30 درصد سهام خود را به شرکت کننده بدهند.

وی یادآور شد: هم اکنون 2200شرکت دانش بنیان در این دانشگاه مشغول به فعالیت بوده که متاسفانه 25درصد از آنها با شکست روبه رو شدند.

بهبودی اضافه کرد: اگر تیم کاری شرکت‌های دانش بنیان درست انتخاب شود و افراد حاضر در آن از انسجام خوبی برخوردار باشند آن شرکت به موفقیت دست می‌یابد و محصولاتشان تجاری سازی می‌شود.

مدیر مرکز رشد علمی دانشگاه شریف ادامه داد: ما نباید در دانشگاه به دنبال مهارت‌های نرم و تامین منابع مالی باشیم زیرا که اساس کار محصولات دانش بنیان مبتنی بر  تحقیق، تجربه و ریسک پذیری است.

وی گفت: دیدگاه کشورهای پیشرفته بر تکنولوژی شرکت های دانش بنیان این است که یک فرد به عنوان مربی نقش های مختلفی را در جهت اداره شرکت ایفا کند.

در ادامه مراسم سورنا ستاری  معاون فناوری رئیس جمهور گفت: ظرفیت های خوبی در کشور در حوزه های فناوری و اقتصاد دانش بنیان وجود دارد و برای رشد و تلقی این کارها نیازمند فرهنگ سازی و تبلیغ در بین جوانان مستعد کشور است.

وی بیان کرد: در یک زمان ما مشاهیر علمی و ادبی و هنری زیادی داشتیم که به دلیل تکیه بر اقتصاد نفتی در حال حاضر متاسفانه  کارایی های خود را از دست داده و مشاهیر علمی در کشور مانند سالیان دور وجود ندارد.

معاون علمی فناروی رئیس جمهور با بیان این که ایجاد زیست بوم یکی از اقدامات اقتصاد مقاومتی است افزود: افراد پولدار در کشور نمی توانند کارآفرین باشند و آن چه که موجب اشتغال و تولید محصولات فناوری است همگی در غالب زیست بوم فرهنگی و علمی شکل می گیرد.

ستاری ابراز داشت : کشوری که تکیه بر منابع زیرزمینی دارد هیچ وقت پیشرفت نمی کنند و شرکت های بزرگی همچون گوگل و ماکروسافت همیشه از ایده های کوچک شروع کرده و هیچ جا منتظر درآمدهای نفتی نبودند.

وی ادامه داد: هم اکنون کشور به جایی رسیده است که شرکت های بزرگی در زمینه های بیوتکنولوژی و آی تی شاهد سود های کلانی شده و این همان ایجاد زیست بوم فرهنگی و علمی در بین جوانان نخبه و با استعداد کشورمان است.

ستاری ادامه داد: باید در جهت تولید علم و اقتصاد دانش بنیان بخش های خصوصی وارد شده تا مسئله اشتغال و کارافرینی در کشور به رشد و پیشرفت واقعی خود برسد.

وی ادامه داد: ما از لحاظ نیروی انسانی جز 6 کشور برتر دنیا بوده و هیچ کشوری مانند ما حدود 5 میلیون دانشجو ندارد.

ستاری ابراز داشت: تولید ناخالص داخلی کشور بسیار بالا است و این مسئله جلوی اشتغال و کارآفرینی و ایجاد اقتصاد برتر را می گیرد.

 وی تصریح کرد: کشوری که به وسیله درآمدهای نفتی اداره می شود از نظر اشتغال و کارآفرینی به مشکل برمی خورد به طوری که در سال 95 ضعف بزرگی در سطح تولید ناخالص ملی داشتیم.

ستاری تاکید کرد: سرمایه های کشور همان مغز خلاق جوانان با استعداد و نخبه بوده و ما باید از این دانشجویان متفکر در غالب یک زیست بوم استفاده کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته رشد ۳ برابری نسبت به سال ۹۳ داشتند و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز جهشی قابل توجه نسبت به سال پیش داشته باشند.

وی گفت: معاونت علمی از ستاد اجرایی و بنیاد مستعضفان در حوزه های نوآوری و تکنولوژی حمایت همه جانبه را می کنند و من امیدوارم با تغییر زیست بوم فرهنگی و علمی و کاری شرکت های خصوصی در جهت تولید محصولات فناوری و اقتصاد دانش بنیان وارد عمل شوند.

حمایت همه جانبه معاونت علمی فناوری از ارگان های فعال در حوزه اقتصاد دانش بنیان
در حاشیه مراسم سورنا ستاری در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر در کشور شرکت های دارویی وجود دارد که با تکیه بر مغز نخبگان جامعه در حدود سرمایه بیش از دو هزار میلیارد تومان کسب کرده که سود سهام بیش از 40 درصد است.

وی بیان کرد: ما از ارگان های علمی و سازمان هایی که در جهت تولید علم در اقتصاد دانش بنیان قدم برداشتند حمایت همه جانبه می کنیم و معاونت علمی در حمایت از شرکت های دانش بنیان با استفاده از یک فضای فرهنگی زیست بومی تسهیلات ویژه ای از جمله معافیت های مالیاتی برای تولید محصولات فناور در کشور ایجاد کردیم.

ستاری ادامه داد: معاونت علمی روش جدیدی در سرمایه گذاری از شرکت های دانش بنیان انجام می دهد و از شرکت های دارای ایده نو حمایت معنوی، مالی و کاری انجام می دهد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار