پاندو يكی از قديمی‌ترين موجودات زنده زمين به شمار می‌رود که قدمت آن از 2000 سال تا يك ميليون سال پيش تخمين زده شده‌است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پاندو از لحاظ تراکم بزرگترین موجود زنده جهان به شمار می‌رود، اگرچه پاندو یک جنگل است اما از آنجایی که تمامی ۴۷ هزار درخت درون آن به یک سیستم ریشه واحد متصل هستند که در محوطه‌ای به بزرگی ۴۳ هکتار در ایالت یوتای آمریکا پراکنده شده‌است، می‌توان آن را یک موجود زنده درنظر گرفت.

براساس گزارش نيوساينتيست، پاندو درحال نابود شدن است، زيرا حيوانات گرسنه‌ای مانند آهوها و دام‌ها ساقه‌های جوان آن را می‌خورند و بسياری از درختان كهنسال اين جنگل نيز به پايان عمر طبيعی خود رسيده‌اند و درحال نابودی هستند.

به گفته پال راجرز محقق دانشگاه يوتا درختان پير درحال مردنند و درختان جوان درحال خورده شدن. پاندو با جرمی برابر 6000 تن تقريبا 35 برابر سنگين‌تر از سنگين‌ترين حيوان زمين، يعني وال آبی است. بزرگترين موجود زنده زمين از لحاظ وسعت زيستگاه يك قارچ در اورگان و بزرگترين موجود زنده زمين از نظر ارتفاع درخت سكويايی در كاليفرنيا است.

پاندو همچنين يكی از قديمی‌ترين موجودات زنده زمين به شمار می‌رود و قدمت آن از 2000 سال تا يك ميليون سال پيش تخمين زده شده‌است. با اين‌همه درحال نابودی است، اگرچه نجات آن از اين نابودی راه حلی بسيار ساده دارد: حصاركشی به دور آن.

راجرز و همكارانش برای بررسی اين طرح درحدود هفت هكتار از اين جنگل را حصار‌كشی كردند و تلاش كردند به واسطه از بين بردن گياهان هرز و هرس كردن درختان كهنسال رشد درختان را افزايش دهند. پس از گذشت سه سال، محققان مشاهده كردند ميزان ريشه در هرهكتار در بخش محصور پاندو هشت برابر از مناطق غيرمحصور شد.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.