ابركوه با توجه به برخورداري ازآثار تاريخي و جاذبه هاي متعدد گردشگري،آماده استقبال از مسافران و ميهمانان تابستاني است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد/

۶ روستاي ابركوه شامل روستا هاي شهرسب ، هاروني ، هك ، اسفندآباد ، بداف ، فراغه به عنوان روستاهاي نمونه هدف گردشگري كشوري است.
ابركوه يكي از شهرهاي تاريخي استان يز مي باشد كه درفاصلة۱۴۰كيلومتري غرب يزد و در مسيراصلي يزد شيراز قراردارد فاصلة اين شهر تا شيراز ۳۰۰ كيلومتر و تا اصفهان۲۸۰كيلومتراست.
اين شهر كهن و تاريخي با بيش از۴۵۰ اثر تاريخي كه( ۱۱۸) اثر آن به ثبت آثار ملي ايران رسيده و سه اثر تاريخي شامل گنبد عالي ، طاووس الحرمين ومناره نظاميه، مسجد جامع ابركوه بعنوان نخسين بناهاي تاريخي استان يزد درفهرست آثارملي ايران به ثبت رسيده است .
ابركوه از نظرتاريخي منطقه اي كه هم اكنون به نام ابرقو شهرت يافته در روزگاران قديم مسيرراهي بود كه شرق وغرب را به يكديگر متصل مي نمود بنام راه ابريشم معروف است .
ابركوه ، استانهاي خراسان، سيستان وبلوچستان، كرمان و هرمزگان را به استانهاي فارس، بوشهر، كهكيلويه وبويراحمد، اصفهان، خوزستان و همچنين منطقه غرب كشور متصل ميكند.
اين شهرستان داراي بافت تاريخي با وسعت ۱۴۸ هكتار است و گنجينه اي از معماري سنتي كويري كشورمان بخود گرفته است .
درحال حاضر بيش از۳۰مسجد تاريخي درسطح شهرستان شناسائي گرديده و از اين تعداد ۱۷مسجد به ثبت آثار ملي ايران رسيده است كه ازمهمترين آنها مسجد جامع ابركوه، مسجد جامع مهرآباد، مسجد جامع هك، مسجد جامع مريم آباد اشاره كرد.
مسجد جامع ابركوه با محراب گچبري بسيار عالي به صورت چهار ايوان و حياطي مستطيل شكل و داراي دهليزها، شبستانها و متعلقات ديگر است قسمتهايي از اين مسجد مربوط به قبل ازاسلام و قسمتهايي هم مربوط به دوره سلجوقي وحكمراني مغول است كه با شمارة ۱۹۷ درتاريخ ۹/۵/۱۳۱۲ در فهرست آثارملي توسط آندره گدار در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
مسجد بيرون منزلگاه علي بن موسي الرضا(ع) است كه در مسير حركت امام رضا (ع) از مدينه به مرو (مشهد مقدس ) در ۱۷ آبان ماه سال ۱۹۵ هجري شمسي برابر با هشتم ربيع الاخر سال ۲۰۱ هجري قمري مي باشد .
گنبد عالي ابركوه يكي از مستحكمترين و زيباترين بناي قرن پنجم است كه از بناهاي سنگي دوره ديلميان ويكي ازنفايس هنر معماري ايران مي باشد و بر كوهي مشرف بر جاده ابركوه به بخش بهمن با ارتفاي ۲۲ متر و ضخامت ديوار ۲ متر ساخته شده است .
اين بنا آرامگاه اميرعميد الدين شمس الدوله ديلمي و مادرش از طايفه هزاراسب بوده كه بدستور فرزندش فيروزان در سال ۴۴۸ هـ ساخته شده است .
گنبد سنگي هگ ابركوه به عنوان يكي از جاذبه هاي مهم گردشگري كه با مصالح سنگ نيمه تراش و گچ بنا شده و داراي چهار در ورودي و چهار ضلعي كه مربوط به قرن هشتم هجري است و تماما از سنگ سفيد ساخته شده است .
يخچالهاي ابركوه هم از آثار تاريخي است كه به شكل مخروطي بنا شده است كه در گذشته محل انبار يخ براي تامين فصل تابستان بوده اند كه با ارتفاع حدود ۲۰ متر است و سطح آن گودتر از سطح زمين است.
آرامگاه عزيزالدين نسفي يكي ديگر ازبناهاي تاريخي ، فرهنگي ابركوه است كه دردوره سلجوقيان درقرن پنجم وششم هجري بنا شده است .
عزيزالدين نسفي در نسف خوارزم بدنيا آمد سپس به بخارا رفت و در ادامه به خراسان اصفهان و فارس عزيمت نمود و دست آخر در ابركوه سكونت گزيد و به تدريس و تاليف پرداخت و مقصد القصي ، زبده الحقايق ، بيان التنزيل ، منازل السائرين ، اصول و فروع ، كشف الحقائق و انسان كامل از تاليفات وي مي باشد كه به نوشته خودش كتاب انسان كامل را در دوران تدريس در مسجد جامع ابركوه به رشته تحرير در آورده است.
خانه آقازاده ابركوه نمادي از هنرمعماري اسلامي وسنتي ايران زمين است كه در بافت قديم دروازه ميدان واقع گرديده و از نظرمعماري و بكارگيري عناصر معماري سنتي ايران درخور توجه است اين بنا با ۸۵۱مترمربع مساحتي بصورت حياط مركزي بوده و عمارت در سه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرارپيدا كرده است و بادگير دوطبقه وكلاه فرنگي آن با ارتفاع ۱۸متر و مساحت ۱۸مترمربع كه در نوع خود بي نظير است و در دهانه اين بادگير ۱۹عدد دريچه تنظيم هوا وجود دارد كه با بادگير دومي هماهنگي و ارتباط دارد و دركنار آن يك كلاه فرنگي با تزئينات مقرنس كاري بسيار زيبا وجود دارد.
بادگير وكلاه فرنگي به ترتيب حكم خنك كردن(كولر) ونور رساني(نورگير) فضاي زيرين و تالارخانه را انجام مي دهند.
خانه سالاري ، خانه قديمي صولت ازجمله بيوت ارزشمند تاريخي است و قدمت اين خانه ها مربوط به دوران قاجاريه برمي گردد و در حال حاضر اين خانه كه موزه مردم شناسي است كه در آن صدها اشياء بسيار نفيس و با ارزش مردم شناسي جمع آوري شده است.
درشهرستان ابركوه بيش از ۵۰ قلعه ( ارگ ) تاريخي وجود دارد كه زندگي در بعضي از اين قلعه ها هنوز ادامه دارد و قلعه هاي شهرسب ، رباط ، تيزك ، فيروزآباد ، احمد آباد ، بابك ، حسن خان ، سردار ، رئيس آباد قلعه هاي معروف اين شهرستان هستند .
درخت سرو ۴۵۰۰ ساله ابركوه يكي از اثر طبيعي جهان و بزرگترين موجود زنده روي زمين است كه همچنان شاداب است كه دانشمندان و كارشناسان داخلي و خارجي از اين درخت بعنوان كهنسالترين درخت جهان ياد مي كنند و مي پيشتر الكساندر روف دانشمند روسي عمر آن را به چهار تا چهار هزار وپانصد سال تخمين زده بود./س
برچسب ها: گردشگری ، جاذبه ، مسافران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.