یک رسانه آمریکایی به بررسی عملکرد دستگاه اطلاعاتی ترکیه و نیز سازمان سیا در کودتای ناکام این کشور پرداخت.


به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا فاش کرد دستگاه اطلاعاتی قوی ترکیه در کشف کودتا قبل از بروز آن ناکام ماند.

این رسانه به نقل از مسئولان دستگاه اطلاعاتی ترکیه آورده است که طی ماههای قبل از کودتا، دستگاه‌های امنیتی گفتگوهای اینترنتی را شنود کرده‌اند و میلیون‌ها پیام را رمزگشایی کرده‌اند، اما ردی از کودتا نیافته‌اند.

افراد وابسته به دستگاه اطلاعاتی ترکیه اشاره‌هایی درباره کودتا جستجو کرده بودند، اما به نتیجه‌ای نرسید بودند. آنها با بررسی نوارهای ویدئویی فتح الله گولن -که دولت ترکیه وی را متهم به طراحی کودتا می کند- متوجه شدند که رنگ عبایی که  وی برتن دارد حامل نوعی پیام‌های محرمانه برای طرفدارانش است.

دستگاه اطلاعاتی ترکیه با تهدیدات داعش از یکسو و جدایی طلبان کُرد از سوی دیگر، دست و پنجه نرم می‌کند، هیچ نشانه ای که آنها درباره کودتا مطمئن کند، دست نیافتند تا اینکه کودتایی که بیش از دیگران از آن هراس داشتند در شب 15 ژوئیه رخ داد.

این رسانه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: شکست در کشف کودتا در واقع ابعاد دستگاه اطلاعاتی ترکیه را روشن کرد به ویژه که بسیاری آن را دستگاه کنترل داخلی می‌دانند.

وال استریت ژورنال به اقدامات منحرف کننده و پیام‌های بی‌شمار مخالفان دولت ترکیه اشاره کرده است.

این رسانه همچنین به ناتوانی سیا و اینکه چگونه نتوانسته است کودتا در یکی از ارتش‌های بزرگ ناتو را تشخیص دهد، پرداخته و آورده است: سیا فقط ارتباطات شبه نظامیان را در ترکیه رصد کرده است نه دفاتر ارتش.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار