اهواز؛

لزوم اقدام مسئولان برای جلوگیری از نابودی محصولات کشاورزان

موسسه جهاد نصر و سازمان آب و برق باید نسبت به رفع مساله زه آب های شهرستان های هویزه و سوسنگرد حداقل براي کوتاه مدت اقدام کنند تا محصولات کشاورزان بیش از این نابود نشود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، استاندار خوزستان با بيان اينكه ملزومات طرح 550 هزار هکتاری به ارزش بسیار بالایی از خارج استان خریداری شده است، گفت: اين مساله به هیچ وجه قابل قبول نیست و تاكيد ما بر خرید ملزومات این طرح از درون استان و در اولويت قرار دادن پیمانکاران و مشاوران بومی در عقد قراردادهاي این طرح است.

غلامرضا شريعتي اظهار كرد: موسسه جهاد نصر و سازمان آب و برق باید نسبت به رفع مساله زه آب های شهرستان های هویزه و سوسنگرد حداقل براي کوتاه مدت اقدام کنند تا محصولات کشاورزان بیش از این نابود نشود.

وي افزود: گلایه هایی در خصوص این طرح به گوش ما رسیده است. برای مثال برخی می گویند در عقد قراردادهای طرح 550 هزار هکتاری از پیمانکاران بومی کمتر استفاده شده و یا براي خرید ملزومات و امکانات این طرح مبالغ بسیار بالایی در خارج از صرف شده است که به هیچ وجه قابل قبول نیست و این پول ها باید حتی الامکان در استان در گردش باشد و با توجه به اینکه امروز بحران بیکاری در استان بیداد می کند، این پول ها بايد باعث اشتغال در استان شود.

شريعتي تصريح کرد: بنابراین در خرید امکانات و ملزومات طرح 550 هزار هکتاری باید از تولیدکنندگان داخل استان استفاده و این موضوع به صورت جدی به اجرا گذاشته شود. وي ادامه داد: در خصوص عقد قرادادهای پیمانکاری و مشاوره ای نیز همین تکلیف باید دنبال شود و اگر پیمانکاران رتبه یک در استان وجود نداشته باشد، حداقل می دانیم که پیمانکاران رتبه دو و رتبه سه به وفور در استان یافت می شوند. پس باید از پیمانکاران بومی استفاده شود و مدیران مختلف گلایه هایی در این زمینه ها دارند که باید در مسیر اصلاح این امور گام برداشت.

 شریعتی در خصوص موقعیت استان پس از اجرایی شدن طرح 550 هزار هکتاری اظهار کرد: مساله زه آب های این طرح به صورت جدی به یک ترس برای ما تبدیل شده و تجارب زه آب های طرح های توسعه نیشکر در گذشته، مردم خوزستان و همچنین ما را مارگزیده کرده است.

استاندار خوزستان ادامه داد: بنابراین به شدت از مسئله زه آب های این طرح نگرانی و ترس وجود دارد که این زه آب ها می تواند آثار زیست محیطی نگران کننده ای را بر جای بگذارند. وی ادامه داد: این طرح ملی به فرمان مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهور اجرا می شود که خدمات مطلوبی برای استان به همراه دارد. بنابراین نباید اجرای این پروژه به صورتی باشد كه نتيجه عكس دهد.

شريعتي بيان كرد: باید تجارب زه آب های طرح های توسعه نیشکر مورد توجه قرارگیرد. اکنون کارشناسانی به مراتب مجرب تر، بهتر و قوی تر در استان وجود دارد و ان شاءالله موسسه جهاد نصر این امر را پیگیری خواهد کرد و البته ما نیز آن را دنبال می کنیم.

شريعتي با تأکید بر اينكه باید فعالان زیست محیطی، نخبگان و مردم خوزستان را از نگرانی بابت زه آب های طرح 550 هزار هکتاری و آثار آن در طبیعت در بیاوریم، گفت: باید از کشت هایی نوین که از حداقل کودهای شیمیایی و سموم در آنها استفاده می شوند، در اراضي طرح 550 هزار هکتاري استفاده شود و نباید آن دسته از شیوه های کشت که بدترین آسیب ها را به اراضی کشاورزی استان می زنند مدنظر قرار گيرد.

استاندار خوزستان اظهار كرد: اکنون روش هایی نوین و تلفیقی برای کشت اراضی وجود دارد که خواهشمندیم وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص برنامه ریزی های لازم را انجام دهد.

وي با تأکید بر توجه به نظام جامع بهره برداری از طرح 550 هزار هکتاری اظهار کرد: اکنون بعضی از اراضی به بهره برداری رسیده اين طرح در حال کشت است که بعضا در مناطقی مانند هویزه و سوسنگرد به علت عدم لایروبی و ... مزارع و اراضی دچار آبگرفتگی شدند و درست زمانی که کشاروزان باید از اراضی خود بهره برداری می کردند با آبگرفتگی اراضی و نابود شدن محصولات خود مواجه شدند.

 شريعتي ادامه داد: امسال که بارندگی ها خوب بوده و دعوای آب میان کشاورزان وجود نداشته، کشاورزان هویزه و سوسنگرد با آبگرفتگی اراضی خود مواجه شدند. یعنی این دفعه آب است ولی مشکلاتی به وجود آمده که به صورت جدی باید حل شود.

انتهاي پیا/و
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.