اهواز؛

محیط زیست اقامه دعوی می کند

محيط زيست عليه طرح 550 هزار هكتاری اقامه دعوی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مديركل حفاظت محیط زیست خوزستان در نشست بررسی روند اجراي طرح 550 هزار هکتاری گفت: به علت بی نتیجه بودن مکاتبات، جلسات و تذکرات معاون اول رئیس جمهور در شورای عالی آب كشور در خصوص وضعیت پساب های زهکش طرح 550 هزار هكتاري عليرغم میل باطنی در ماه جاری اقامه دعوی قضایی خواهیم کرد و دستور توقف عملیات این طرح را صادر می کنیم.

احمدرضا لاهیجان زاده اظهار کرد: طرحی که مزین به نام مقام معظم رهبری است، به نظر می رسد باید در چارچوب قوانین اجرا شود و در کل طرح الزامات و دستورالعمل های قانونی رعايت شود.

وي افزود: به نظر می رسد عکس این امر اتفاق افتاده است چون طرح مذکور نام مقام معظم رهبری را به همراه دارد اما قانون را مخصوصا در زمینه محیط زیست نادیده گرفته است.

لاهيجان زاده گفت: از همان اغاز کلید خوردن طرح 550 هزار هکتاری مشکلات زیست محیطی این طرح را گفته و نگرانی خود را از تبعات این مشکلات اعلام کردیم. ما در گذشته خسارت سنگینی از توسعه نیشکرها داشته ایم.

وي ادامه داد: در دو سال گذشته نیز در زمینه مشکلات زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری مکاتبات متعددی هم در استان و هم توسط خانم ابتکار با دو وزیر نیرو و جهاد کشاورزی انجام داديم که جز پاسکاری میان دو وزارتخانه و شانه خالی کردن از انجام یک وظیفه قانونی به نتیجه دیگری منتهی نشده است.

لاهيجان زاده تصریح کرد: در صورت مطالعه اثرات زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری دیگر نمی توان به راحتی از افزایش 9 میلیون تنی تولیدات کشاورزي و ایجاد 300 هزار فرصت شغلی سخن گفت.

وي گفت: هم اکنون با روانه شدن زه آب های مارون به جراحی، کشاورزی شادگان و محصولات زراعی این شهرستان در حال نابودی است و تالاب شادگان در حال از بین رفتن است اما باز هم می گوييم اجرای طرح 550 هزار هکتاری تولیدات کشاورزی را 9 میلیون تن افزایش می دهد و روی این زمینه مانور می دهیم.

وي بيان كرد: اکنون پساب های زهکش های کرخه دوباره در رودخانه کرخه دیده شده و اگر قرار است که وضعیت اینگونه استمرار یابد، مجبورم که در ماه جاری بر خلاف میل باطنی خود اقامه دعوی قضایی و دستور توقف عملیات پروژه را صادر کنم و تا زمانی که تکلیف مطالعات زیست محیطی این طرح تعیین نشود، از این دعوی قضایی دست بر نخواهیم داشت.

همچنین در این نشست امید حاجتی،  رئیس سازمان مديريت و  برنامه ریزی خوزستان، طرح 550 هزار هکتاری را موفقترین و بزرگترین طرح ابی و خاکی کشور دانست و اظهار کرد: در خصوص این طرح موارد مهمی وجود دارد که از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای آنها تقاضای وقت کرده ایم.

وی افزود: با توجه به میزان افزایش تولیدات کشاورزی که اجرای طرح مذکور برای استان به همراه خواهد داشت ضرورت مطالعه جامع بهره برداری این طرح بیش از پیش روشن می شود.

حاجتي با تأکید بر اهمیت مدیریت پساب های طرح 550 هزار هکتاری یادآور شد در صورت عدم مدیریت این پساب ها سموم و کودهای استفاده شده به رودخانه ها باز خواهند گشت و با افزایش شوری آب مشکلات فراوانی را در استان در سالهای آتی ایجاد خواهد کرد.

وي عنوان كرد: بنابراین باید در خصوص نحوه مدیریت، انتقال یا بازگرداندن این زه آب ها تصمیم گیری و مطالعات جامعی انجام گیرد. 

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.