آینده شبکه ملی اطلاعات موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود که در این برنامه مسئولین مربوطه به بررسی این موضوع پرداختند.

آذری جهرمی: فاز اول شبکه ملی اطلاعات هفته دولت رونمایی می‌شودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، "محمد جواد آذری جهرمی" معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تکلیف کرده، گفت: بنا بود دولت در دو سال اول برنامه پنجم راه اندازی این شبکه را محقق سازد که متاسفانه امکانات لازم برای اینکه این اتفاق رخ دهد فراهم نبود.

فاز اول شبکه ملی اطلاعات هفته دولت رونمایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در سه سال اخیر تلاش های زیادی در این رابطه صورت گرفت و راه اندازی این شبکه جزء برنامه های اولویت داری بود که در وزارت ارتباطات پیگیری شد که امیدواریم در هفته دولت فاز اول بهره برداری کامل از  شبکه ملی اطلاعات را اعلام رسمی کنیم هرچند شبکه ملی اطلاعات به نوعی فعالیتش را شروع کرده و فرآیندهای آن در حال شکل گیری است.

نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: شبکه ملی اطلاعات شبکه ای است که مردم می توانند با ارزانترین قیمت و با کیفیت بیشتری از خدمات فضای مجازی بهره مند شوند.

شبکه ملی اطلاعات هیچ تهدیدی برای کاربران اینترنت نخواهد داشت

وی در رابطه با دغدغه کاربران اینترنت مبنی بر این که این شبکه می تواند ابزار کنترل اطلاعات شخصی آنها باشد نیز اظهار داشت: شواهدی وجود دارد که بسیاری از افراد تعمدا نسبت به این  فضا میان مردم ایجاد نگرانی می کنند چرا که آنها توانسته بودند پیش از آنکه بحث شبکه ملی اطلاعات مطرح شود منفعت زیادی نصیب خود کنند.

اعتقاد نداشتن برخی مدیران دولتی عامل اصلی تاخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بود

در ادامه این بحث علیرضا شاه میرزایی معاون پژوهشکده مطالعات فضای مجازی نیز با اشاره به مصوبه دوازدهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۱ گفت: دراین مصوبه به صراحت عنوان شده بود که دسترسی کاربران به سایت ها و خدمات داخلی با سرعتی بیش از سرعت سایت های خارجی محقق گردد و کمیسیون تنظیم مقررات نیز جزئیات آن را مصوب کرده بود اما اینکه چرا این مصوبه بعد از سه سال و نیم اجرایی نشد باید گفت؛ اعتقاد نداشتن برخی از مدیران دولتی عامل اصلی تاخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بود.

نداشتن تعریف مشخص از شبکه ملی اطلاعات از علت های مهم در عقب افتادن اجرای این شبکه است 

حجت الاسلام والمسلمین پژمان فر در ادامه برنامه با اشاره به اینکه عمده مشکلات در بحث مدیریتی است ادامه داد:از سال 84 عنوان شبکه ملی اطلاعات در قانون برنامه پنجم آمده است؛ لذا از این ماجرا 10 -11 سال می گذرد اما باید اذعان داشت که نداشتن تعریف مشخص از شبکه ملی اطلاعات از علت های مهم در عقب افتادن اجرای این شبکه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه؛ در نخستین سال تکمیل شبکه ملی اطلاعات ده هزار فرصت شغلی ایجاد می شود عنوان کرد: سرعت اینترنت داخلی و خارجی ذائقه مردم را خراب کرده این درحالی است که سرعت اینترنت خارجی دو برابر اینترنت داخلی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه فاز اول شبکه ملی اطلاعات هیچ تهديدي برای کاربران اینترنت ایجاد نمی کند افزود: بیش از 3 هزار میلیارد درآمد از این موضوع  به جیب آقایان رفته و این به معنای دست تو جیب مردم کردن است.

دو قيمتی شدن اینترنت از اول مرداد برای شرکت های اينترنتی اجباری است

شاه میرزایی معاون پژوهشکده  مطالعات فضای مجازی  طی گفتگوی تلفنی گفت: دو قيمتی شدن اینترنت از اول مرداد برای شرکت های اينترنتی اجباری است لذا شرکت های اينترنتي موظف شده اند ؛ از اول مرداد برای کاربران مشخص کنند که چه مقدار از حجم خریداری شده اینترنت داخلی و چه مقدار خارجی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در مصوبه سال 91 تصریح شده که دسترسی کاربران به سایت ها و خدمات داخلی با سرعت بیش از سایت های خارجی محقق شود.

معاون پژوهشکده مطالعات فضای مجازی ادامه داد: اعتقاد نداشتن مسئولان ذیربط؛ عامل اصلی تاخیر در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بوده است.

وی با اشاره به چهار مرکز تبادل اینترنت در تهران,تبریز,شیراز و مشهد گفت: در تمام دنیا مدیریت آی پی به سنین 30-40 ساله داده می شود این در حالی است که در کشورمان به سنین 60 ساله داده شده بود.

وی بابیان اینکه؛ مسئله ترافیک حل شده است اظهار داشت: باید شناسایی هویت ملی صورت گیرد تا خدمات با کیفیت' سرعت و قیمت بهتری انجام شود.
  
فاز اول شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت رونمایی می شود

آذری جهرمی در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه؛ فاز اول شبکه ملی اطلاعات عملا با راه اندازی مراکز تبادل ترافیک دیتای کشور اجرایی شده است گفت: فاز اول این شبکه هفته دولت رونمایی می شود.

وی با بیان اینکه؛ 23 هزار کيلومتر در سراسر کشور فیبر نوری کشیده شده است اظهار داشت: در حال حاضر 60 درصد از شبکه داخلی و 40 درصد از شبکه خارجی استفاده می کنند.

آذری جهرمی؛ با اشاره به اینکه راه اندازی مراکز شبکه ملی اطلاعات 630 میلیارد تومان هزینه در برداشته است گفت: در دو سال ونیم گذشته 27 هزار تیم توسعه نرم افزار در کشور شکل گرفته و از سوی ديگر صد هزار فرصت شغلی برای برنامه نویسان ایجاد شده است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار