شهرکرد؛

شناسایی بیش از یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی/ ثبت ملی 32 هزار اثر تاریخی

معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از شناسایی بیش از یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی، و ثبت ملی 32 هزار اثر تاریخی در کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ اسدالله درویش امیری در نخستین نشست انجمن های میراث فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد، به شناسایی بیش از یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی کشور اشاره کرد و گفت: 32 هزار اثر تاریخی در کشور ثبت ملی شده که از نظر تعداد آثار، بالاترین رقم در دنیا به شمار می رود.

وی افزود: پرونده 45 اثر تاریخی و فرهنگی کشور نیز برای ثبت جهانی در سازمان یونسکو تهیه شده است.

درویش امیری، با بیان اینکه امسال علم و دانش چند هزار ساله ایرانیان در فن حفر قنات در یونسکو به ثبت رسید، اضافه کرد: در سال جاری همچنین 8 حلقه قنات در 6 استان کشور به عنوان یک شبکه قنات تاریخی ثبت جهانی شد.

وی افزود: در سال گذشته هم اثر شهر سوخته زابل ثبت جهانی گردید.

معاون امور مجلس، حقوقی و استانهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به فرایند سخت و دشوار ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در یونسکو گفت: تمدن 10 هزار ساله و آثار تاریخی و فرهنگی ایران دارای شاخصه های زیادی برای ثبت جهانی است اما سهیمه اندک در این زمینه، محدودیت هایی را ایجاد کرده است.

درویش امیری همچنین به کشف چند جسد نمکی در معدن نمک استان زنجان در یک عملیات غیر پژوهشی و اکتشافی در سال جاری اشاره کرد و گفت: پس از بررسی پژوهشی از سوی دانشگاه های لندن، ایتالیا و آمریکا بر روی این اجساد مشخص شد که این جسد ها مربوط به سه هزار و 800 سال قبل است.

وی ادامه داد: این اجساد معروف به مردان نمکی، هم اکنون در اختیار موزه زنجان هستند.

درویش امیری تأکید کرد: استفاده از ظرفیت های مردمی و انجمن های بخش خصوصی در موضوع حفاظت، مرمت و احیای بناها و آثار تاریخی در دستور کار دولت قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری هم در این نشست گفت: بیش از 2 هزار اثر تاریخی فرهنگی در استان شناسایی شده که حدود 650 مورد از این آثار به ثبت ملی رسیده است.

بهمن عسگری با اشاره به وجود 670 اثر ثبت تاریخی در این استان افزود: هم اکنون انجمن های میراث فرهنگی در تمامی شهرستان های استان فعال است.

وی اضافه کرد: آشناسازی و جلب همکاری مردم در صیانت و حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی را از مزایای راه اندازی انجمن های میراث فرهنگی برشمرد و اضافه کرد: با توجه به کمبود نیروی انسانی و اعتبار مالی، برای حفاظت و حراست آثار تاریخی از تمام ظرفیت های استان استفاده می شود.

وی، واگذاری 10 بنا و اثر تاریخی و فرهنگی استان برای هتل، موزه و مهمانسرای سنتی در سال جاری را یادآور شد و گفت: هم اکنون اتاق آیینه شهرکرد به عنوان موزه خط منطقه ای به بخش خصوصی واگذار شده است.

عسگری، با اشاره به اینکه در راستای تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اصل 44 قانون اساسی، بناها و اماکن تاریخی و گردشگری دارای قابلیت واگذاری، به بخش خصوصی واگذار شده است، افزود: این امر سبب ایجاد اشتغال و در آمدزایی نیز می شود.

وی، هدف از برگزاری این نشست را بررسی تصمیمات قبلی و اتخاذ راهکارهای جدید برای حفظ و فعال سازی انجمن ها در بخش ها، دهستان ها و روستاها بیان کرد.

معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سفر یک روزه به چهارمحال و بختیاری، از برخی آثار تاریخی این استان هم دیدن کرد.

انتهای پیام/ض
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار