سخنگوی دولت گفت: سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران بعد از برجام بیش از سه میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

معوقات فرهنگیان طی ماه جاری پرداخت می‌شود/هزینه بیش از 3 میلیارد دلار از پول‌های آزاد شده برای 41 طرح و پروژه
محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه نشست امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه آیا وزارت آموزش و پرورش نامه‌ای جهت تخصیص اعتبار برای پرداخت معوقات فرهنگیان، به سازمان مدیریت ارسال کرده است، گفت: بله این نامه از سوی وزارت آموزش و پرورش ارسال شده است.

وی تصریح کرد: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و وزارت آموزش و پرورش، از 4500 میلیارد تومانی که برای پرداخت بازنشستگان تعیین شده بود، یک گام نیز جلوتر برداشته شده است.

نوبخت اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش از بانکی در کشور مقداری تسهیلات دریافت کرده که تا تیر ماه سود آن را هم پرداخت کرده است و توانسته بر اساس آن پاداش فرهنگیان را نیز پرداخت کند.

سخنگوی دولت افزود: آموزش و پرورش اکنون دو خواسته از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دارد یکی آنکه تسهیلات دریافتی این وزارتخانه را پرداخت کند که  ما بر اساس بودجه آن را قبول کردیم و دیگر اینکه این سازمان، پرداخت معوقات 6 درصد از فرهنگیانی را که در سال گذشته انجام نشده، را به عهده بگیرد که انشاءالله طی این ماه مرحله اول این پرداختی‌ها انجام خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا حق‌التدریسی‌ها هم شامل پرداخت معوقات و پاداش به فرهنگیان خواهند شد، گفت: حتما این طور خواهد بود، اما از ردیف 4500 میلیارد تومان مستثنی است، وزارت آموزش و پرورش بیش از صد درصد اعتبارات موجود در بودجه خود دریافت می‌کند و این هم به دلیل کسری‌هایی است که از گذشته باقیمانده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: ما موظفیم طبق احترام به فرهنگیان، خواسته وزارت آموزش و پرورش را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: ما احوال تمام بازنشستگان و فرهنگیان را درک می‌کنیم و می‌دانیم با پرداخت پاداش، آنها یک روز زودتر می‌توانند خانواده خود را تامین کنند.

نوبخت درباره نظر دولت درباره گزارش ارسالی از سوی وزارت امور خارجه درباره برجام گفت: بخشی از محتوای گزارش وزارت امور خارجه در کمیسیون‌ها مطرح می‌شود و به صلاحدید مسئولان تنها بخش دیگری از آن را می‌توان را رسانه‌ای کرد.

وی اظهار داشت: در داخل کمیسیون‌های مجلس هیچ گونه حد و مرزی برای پرسش و پاسخ در مورد اجرای برجام میان نمایندگان و مسئولان وزارت امور خارجه وجود ندارد، بحث برجام غیر از مجلس در شورای عالی امنیت ملی به صورت دقیق مورد بررسی می‌شود لذا اگر نمایندگان نیاز به جواب بیشتری دارند می‌توانند از مسئولان وزارت امور خارجه بپرسند. 

نوبخت با بیان اینکه گزارش وزارت امور خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس بررسی می‌شود، افزود: امکان دارد نمایندگان به دلیل آنکه این بررسی رسانه‌ای می‌شود، توضیحات دقیق را نشنیده باشند لذا می‌توانند به صورت موردی پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به این سوال که پول‌های آزاد شده در روند اجرای برجام در کدام قسمت‌ها هزینه شده است، بیان داشت: از 27 دی ماه سال گذشته تا اواخر فروردین ماه سه میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم بر روی 41 طرح و پروژه در سراسر استان ها شده است.

نوبخت ادامه داد: 4 میلیارد و 200 میلیون دلار بر روی 6 هزار مگابایت انرژی الکتریکی در استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ایلام و ... سرمایه‌گذاری شده است.

وی بیان داشت: وزیر خزانه‌داری آمریکا طی گزارش های خود در سه هفته پیش اعلام کرد که بیش از سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران بعد از برجام افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار