رئیس هیات مدیره نظام صنفی کشاورزان دزفول عملکرد نامناسب سازمان بورس و پشتیبانی امور دام را سبب بی انگیزه شدن کشاورزان ذرت کار در سال زراعی جاری عنوان کرد.

انصراف ذرت کاران از ادامه کشتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بهمن دریکوندی با تاکید بر اینکه بی رغبتی کشاورزان برای کشت ذرت بدون شک بر سطح زیرکشت این محصول تاثیر منفی خواهد داشت افزود: پرداخت نشدن به موقع مطالبات کشاورزان ذرت کار در سال گذشته ، محاسبه غیر کارشناسی افت محصول و تاثیر آن بر قیمت پرداختی همچنین محاسبه نادرست هکتولیتر در پرداخت وجه ذرتکاران نارضایتی کشاورزان را در پی داشت.

وی در خصوص افزایش تعرفه آب بهای محصولات کشاورزی بیان داشت: تعرفه آب بهای برخی محصولات افزایش یافته و کشاورزان نسبت به این افزایش اعتراض دارند و در حال پیگیری جهت متعادل کردن آب بهای این محصولات هستیم .

ناصر نظرزاده دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزان دزفول خاطرنشان کرد: عرفه آب بهای کشاورزی از 10 درصد تا سه برابر افزایش یافته که این افزایش آب بها بدون هماهنگی با نمایندگان کشاورزان صورت گرفته و غیرقانونی است.

وی افزود: شرکت بهره برداری از شبکه آبیاری شمال خوزستان تعرفه آب بهای کشاورزی را در برخی محصولات مانند کرفس با سه برابر افزایش از سه میلیون و 400 هزار ریال به 12 میلیون ریال رسیده است.

نظرزاده ضمن انتقاد از این وضعیت اذعان کرد: تعرفه آب بها قانون دقیقی دارد که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و طبق تصویب مجلس سه درصد از محصول کاشته شده در پای مزرعه تعرفه آب بها خواهد بود این درحالی است که برخی مدیران نمی خواهند به قانون عمل کنند و هزینه آب بها را پیش از برداشت محصول و با افزایش چند برابری از کشاورز مطالبه می کنند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزان دزفول اظهار داشت: سازمان آب و برق خوزستان باید بر اساس تفاهم نامه و توافقی که با جامعه کشاورزان انجام داده اقدام به افزایش تعرفه آب بها کند.

وی با بیان اینکه طبق روال سال های گذشته تعرفه نهایی سال قبل به علاوه 5 درصد به عنوان تعرفه علی الحساب سال جاری آب بها مشخص می شد افزود: امسال شبکه آبیاری شمال خوزستان در سالی که از نظر اقتصادی بدترین سال برای کشاورزان بود بدون هماهنگی با جامعه کشاورزان اقدام به افزایش تعرفه آب بهای کشاورزی از 10 درصد تا سه برابر کرده است.

ناصر نظرزاده بیان کرد: این درحالی است که در سال زراعی گذشته به دلایل مختلف بین 30 تا 35 درصد از محصولات کشاورزی دزفول در زمین ماند و امکان برداشت آن وجود نداشت ضمن اینکه مطالبات حاصل از خرید گندم و ذرت نیز با حداکثر تاخیر پرداخت شد و هنوز هم برخی مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است.

وی گفت: در حال حاضر تنها تعرفه آب بهای محصول گندم بین 2 تا سه درصد کاهش یافته است.
نظر زاده تصریح کرد: متاسفانه بهای محصولات کشاورزی هر سال کاهش می یابد ولی هزینه برخی خدمات افزایش می یابد.

این مقام مسئول با اشاره به تعویق کشت تابستانه در اراضی کشاورزی این شهرستان بیان داشت: بذر ذرت، سویا و فلفل در دزفول کاشت می شود که امسال به دلیل گرمای هوا به تاخیر افتاده است و ممکن است کشت محصولات تابستان بیش از 2 هفته دیرتر از سالهای گذشته آغاز شود.

ناصر نظرزاده اذعان کرد: به تعویق افتادن کشت تابستانه در بازار فروش این محصولات تاثیر دارد ضمن اینکه تاخیر در کشت محصول ذرت ممکن است با بارندگی هنگام برداشت محصول مواجه شود و بر عملکرد تاثیر نامطلوبی داشته باشد.

وی گفت: علاوه بر این به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات حاصل از فروش محصول ذرت ،کشاورزان تمایلی به کشت این محصول ندارند لذا برای تشویق کشاورزان به کشت گندم و ذرت دانه ای باید با پرداخت به موقع مطالبات حاصل از فروش این محصولات کشاورزان را حمایت کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خوزستان یکی از استانهای برتر تولید ذرت در کشور می باشد امیدواریم با همکاری دستگاه هاغی ذیربط بتوانیم ذرت دانه ای مرغوب و با کیفیتی در این استان تولید کنیم .

علی کرمی معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول در خصوص تعرفه آب بهای کشاورزی گفت: تاکنون اطلاع رسمی و کتبی در خصوص تعرفه آب بهای کشاورزی ابلاغ نشده است.

از سطح حدود 90 هزار هکتار زمین های قابل کشت دزفول سالانه 2 میلیون تن محصول برداشت می شود.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.