رقابت سياسی نبايد وارد حوزه سلامت شود/ تجلیل وزير بهداشت از وزیران دوره قبل

قائم مقام وزير بهداشت با اشاره به جوسازی اخير در خصوص يكی از گفت و گو های وزير بهداشت گفت: اغلب دکتر هاشمی از وزیران دوره پيشين خود با تجليل ياد می‌كند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی‌ قائم مقام وزیر بهداشت در نشست خبری که امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به اقدام مبارکی که در دو روز گذشته در استان البرز اتفاق افتاد بیان کرد: 2 روز گذشته خدمات قابل توجه بهداشتی و درمانی ارائه شد در طی چندین دهه گذشته امکانات بیمارستانی، بهداشتی و درمانی دچار عقب‌افتادگی جدی شد اما علی‌رغم تلاش‌های وزرات بهداشت و کاهش مرگ و میر اطفال و مادران، برخی نواقص هم موجود بود.

وی با بیان اینکه کمبود تخت و وجود هر 1.5 تخت به ازای‌ هزار نفر از جمله این عقب‌ماندگی در حوزه سلامت است، عنوان کرد: گروه‌های مختلف سیاسی هم علی‌رغم توفیقات حاصل شده به برخی از اهداف دست پیدا نکردند.

حریرچی با بیان اینکه کرج دومین شهر مهاجرپذیر است، افزود: کرج اولین شهر از نظر سرعت رشد جمعیت بوده اما وجود 0.6 تخت به ازای‌ هزار نفر به معنای عقب‌ماندگی این شهر نسبت به متوسط کشوری است. اقداماتی که طی دو روز گذشته به بهره‌برداری رسید از شاخص‌ترین اقدامات وزارت بهداشت بوده، افزودن 720 تخت تاکنون و 620 تخت تا 6 ماه آینده به طور کلی درصد بزرگی در 18 ماه اخیر محسوب می‌شود چرا که کشور ما در گذشته طی ده سال تنها هزار و 700 تخت احداث شده است.

وی ‌ادامه داد: از رسانه به علت انعکاس خوب خبری تشکر می‌کنم البته یکی از محاسبه‌ها که فرمایشات سرپایی وزیر بهداشت بود منقطع گفته شد و استنباطی‌ نادرست داشت.

حریرچی‌ با اشاره به بیمارستان خاصی که این دو روز گذشته در رسانه مورد نظر بوده، گفت: گفته‌های وزیر در مورد بیمارستان کمالی استان البرز ناشی از بازدید تیم وی در ماه رمضان سال 93 بود بیمارستانی که در گذشته شبیه خانه مسکونی بوده و آن زمان تبدیل به بیمارستان شده بود که حتی آسانسور هم نداشت مشاهده شخصی ما خوابیدن بیمار روی زمین یا برانکارد و کافی نبودن تخت‌های بیمارستانی بود.

قائم مقام وزیر بهداشت ترویج زایمان طبیعی را یکی از بسته‌های اصلی طرح تحول خواند و گفت: از طرفی یکی از بسته‌های هتلینگ نیز ایجاد واحدهای تک نفره زایمان بوده است. 
 
حریرچی ادامه داد: در حوزه سلامت اگر جناح‌های مختلف سیاسی با هم یکی نشوند و دست هم را نگیرند اهداف این حوزه حاصل نمی‌شود همچنین هر فرد به محض ورود به حوزه سلامت باید عینک سیاست را برداشته و برای خدمت‌گذاری فعالیت کنند در داخل حوزه سلامت از افرادی با دیدگاه‌های اصیل بهداشتی درمانی تا افراد با دیدگاه‌های نادرست دیده است.

وی بیان کرد: به عنوان خدمتگزار کوچک در حوزه سلامت خواهش می‌کنم دوستانی که سیاسی هستند رقابت سیاسی کنند و تا تنور انتخابات گرم است تبلیغات خود را انجام دهند اما رقابت‌ها را به حوزه سلامت وارد نکنند. 
 
وی افزود: اکنون طرح تحول سلامت با همکاری دولت یازدهم و هماهنگی مجلس نهم اصولگرا در حال اجراست و مورد حمایت جناح‌های مختلف سیاسی در خارج از مجلس و دولت قرار گرفته است. 
 
قائم مقام وزیر بهداشت یادآور شد: وزارت بهداشت در داخل خود با همه جناح‌های سیاسی افرادی را به علت کارایی انتخاب کرده و بدون هیچ موضع‌گیری سیاسی فعالیت می‌کنند خارج از این مباحث امیدواریم اقداماتمان در کرج ما را از شرمندگی ایران کوچک دربیاورد. 

وي بيان كرد: 52 درصد پرداختی از جيب مردم نيز بعد از اجراي طرح تحول نظام سلامت به 40 درصد رسيد. البته فضاي مالی ما محدود است و اميدواريم با تغيير بازار به اهداف رشد اقتصادی دست پيدا كنيم. از نظر سرانه درآمدی ،كشور ما با رتبه 80 تا 85 دنيا، درآمد متوسط رو به پايین را داراست. برهمين اساس اولويت قراردادن توسعه صنعتی و كشاورزی از اشكالات كشور ماست .

وي خطاب به دوستان داخلی حوزه سلامت بيان كرد: با انتقادهايی كه بنا بر دلسوزی يا رقابت از خودمان داريم، دست افرادی را كه علاقه به محدود كردن منابع حوزه سلامت دارند را باز می گذاريم.

حريرچي يادآور شد: هر اقدامی در بيمارستان در جهت حفظ سلامت و منابع مالی بيماران انجام می شود. از طرفی افزايش كارايی و بهره وری با توجه به محدوديت منابع، موضوع مهمی است كه به ما تحميل می شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.