وزیر خارجه چین از تصمیم مقامات سئول برای استقرار سامانه موشکی «تاد» آمریکا در کره جنوبی انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، چین اعلام کرد تصمیم مقامات کره جنوبی برای استقرار سامانه موشکی تاد آمریکا در این کشور، به رغم مخالفت پکن، باعث آسیب دیدن اعتماد دوجانبه شده است. 

وانگ ئی، وزیر خارجه چین، در واپسین ساعات روز یکشنبه و در آستانه دیدار با همتای کره جنوبی خود در حاشیه نشست آسه آن در لائوس به خبرنگاران گفت:« رفتار اخیر کره جنوبی به پایه‌های اعتماد دوجانبه ما صدمه زده است.»

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی به نقل از وزیر خارجه چین گزارش داد:«من دنبال اظهارنظر مقامات کره جنوبی درباره اقدامات عملی هستم که آنها برای حفاظت از روابط مستحکم میان دو کشور در پیش خواهند گرفت.»

سئول و واشینگتن اوایل این ماه میلادی اعلام کردند در واکنش به آزمایش های اخیر موشکی و هسته ای کره شمالی، سامانه موشکی تاد را در خاک کره جنوبی مستقر خواهند کرد. 

طرح استقرار این سامانه موشکی باعث خشم مقامات چین و روسیه شد؛ زیرا این دو کشور، این طرح را به منزله تلاش آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه می دانند. 

چین بزرگترین بازار صادرات کره جنوبی و نیز یکی از شرکای کلیدی سئول در زمینه تلاش برای محدود کردن برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی است. 

در همین حال، خبرگزاری یونهاپ به نقل از یک مقام دولتی کره جنوبی گزارش داد در این دیدار یون بیونگ سه، وزیر خارجه کره جنوبی، نیز ضمن اذعان به چالش هایی در روابط دوجانبه گفت استقرار سامانه موشکی تاد اقدامی صرفا دفاعی است و هیچ تهدیدی برای منافع امنیتی چین در بر ندارد. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار